Ar tiesa, kad ankstyvasis ugdymas gali lemti vaiko ateitį?

Ar tiesa, kad ankstyvasis ugdymas gali lemti vaiko ateitį?

Ar tiesa, kad ankstyvasis ugdymas gali lemti vaiko ateitį?

Ankstyvajam vaikų ugdymui Europoje skiriamas vis didesnis dėmesys. Pripažįstama, kad darželiai ir kitos ankstyvojo ugdymo įstaigos nėra skirtos tik tam, kad būtų prižiūrimi vaikai, kol tėvai dirba.

Vis daugiau mokslinių tyrimų pagrindžia, kad ankstyvoji vaikystė yra ypatingas laikotarpis, kai tikslingas, kokybiškas ugdymas deda pamatą vaiko ateičiai.

4–6 metų vaikai ugdosi savireguliaciją, tikslingą elgesį, gebėjimą planuoti. Savybes, kurios gyvenime neša sėkmę. Tačiau šios savybės gali formuotis tik tinkamai ugdant vaikus ir jiems augant palankioje aplinkoje.

Tarptautiniai mokinių pasiekimų tyrimai rodo, kad vaikai, kurie bent vienerius metus iki mokyklos lankė darželį, pasiekia geresnių mokymosi rezultatų nei tie, kurie nelankė.

Lietuvoje 95 proc. visų šešiamečių lanko priešmokyklines grupes darželiuose ar mokyklose.

Priešmokyklinėje grupėje vaikai piešia, žaidžia, bendrauja ir taip įgyja gebėjimų, kurių jiems reikės mokantis.

Ugdymas priešmokyklinėje grupėje nėra pamokos. Vaikai mokosi stebėdami, tyrinėdami ir žaisdami. Pavyzdžiui, sverdami įvairias figūrėles ar kaštonus, susipažįsta su matematikos pradmenimis, o bendraudami – aptardami matytą spektaklį ar skaitytą pasaką – plečia žodyną, mokosi susitarti, pasitikėti savimi, išlaikyti dėmesį.

Šešiamečiai susipažįsta su raidėmis ir skaičiais, tačiau pagrindinis priešmokyklinio ugdymo tikslas nėra išmokti skaityti ir rašyti. Daug svarbiau – išmokti būti su kitais vaikais ir suaugusiaisiais, priprasti prie kolektyvo, mokytis laikytis bendrų taisyklių, klausytis ir išgirsti, ką sako kiti ir pačiam reikšti mintis, pasakoti, klausinėti. Viso to reikės sėkmingam pirmoko startui.

Siekiant sudaryti sąlygas visiems vaikams gauti kokybišką ugdymą įgyvendinamas ES struktūrinių fondų finansuojamas projektas „Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo plėtra“. Mažų vaikų ugdymas derinamas su konkrečioje vietovėje gyvenančių šeimų poreikiais: pakeistas ugdymo įstaigų darbo laikas, siūloma daugiau veiklų, įsteigtos naujos grupės. Didelis dėmesys skirtas ir ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo kokybės gerinimui. Auklėtojams, darželių vadovams ir kitiems specialistams buvo organizuojami mokymai, sukurtos kvalifikacijos tobulinimo programos bei parengtos metodinės priemonės.

Priešmokyklinėje grupėje bendraudami ir žaisdami šešiamečiai pasirengia sėkmingai mokymosi pradžiai mokykloje

Užs. Nr. 264698