
Naujausios
Gatvės menas sujaukė pilką kasdienybę
Šiauliuose ant sienos Rūdės gatvėje žinomas grafičių menininkas Tadas Vincaitis (Plūgas) piešia įspūdingą piešinį „Degantys šarvai“. Tai didžiausias Šiaulių dailės galerijos organizuojamo tarptautinio grafičių meno plenero kūrinys. Iki miesto gimtadienio gatvės meno tik daugės.
Simona SIMONAVIČĖ
simona@skrastas.lt
Nuspalvina kasdienybę
„Yra siena – vėjo, lietaus ir metų nušiurinta plokštuma. Mes pro tokią einame kasdien ir mūsų vaizduotė, emocijos lygiai tokios pat tuščios, kaip ta siena. Kodėl banalios, plokščios kasdienybės nepavertus kažkuo spalvingu, pilnu formų, potėpių, prasmių, siužetų, emocinių įtampų, kurias sukelia spalvos? Tai yra geriau“, – įsitikinęs Šiaulių dailės galerijos direktorės pavaduotojas kultūrinei veiklai, menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis.
Jis pažymi, jog pasaulyje gatvės menas transformuoja miestus ir miestelius, tokiuose didmiesčiuose kaip Briuselis, Barselona miesto savivaldybė gatvės menininkams atiduoda ištisus kvartalus, juose jie gali laisvai piešti.
Gatvės meno kūrinių V. Kinčinaitis pasigedo Šiauliuose, mieste profesionalių grafičių nebuvo. Baltą pavydą sukėlė prieš kelerius metus Vilniuje pradėtas organizuoti tarptautinis gatvės meno festivalis, palaipsniui pakeitęs sostinės kvartalus.
Radus tinkamą progą Šiauliuose pirmą kartą surengtas tarptautinis grafičių meno pleneras „Saulės pagrobimas“, skirtas Saulės mūšio 780-osioms metinėms. Į jį pakviesti dalyvauti žinomi Lietuvos, Estijos, Latvijos, Italijos ir Vokietijos menininkai.
Projektui skirta 18 tūkstančių eurų iš įvairių šaltinių, prisideda Šiaulių miesto savivaldybė. Visą vasarą vykstančio projekto kūriniai bus pristatyti per Šiaulių miesto dienas.
Sulaukė neigiamų vertinimų
V. Kinčinaitis atkreipia dėmesį, jog tik prasidėjus plenerui, atsiradus pirmiesiems grafičiams, sulaukta ir neigiamos gyventojų reakcijos. Kritikos pažerta pasaulyje garsaus menininko iš Italijos Guido Bisagni kurtam grafičiui „The battle of the sun“ ant Dviračių muziejaus sienos. Kai kurie šiauliečiai piešinį vadino neužbaigta teplione be meninės vertės.
„Žmonės taip pripratę prie pilkos kasdienybės, kurioje nėra jokių formų ir spalvų, kad joje norėtų ramiai ir likti, – svarstė menotyrininkas. – Atsiradę pirmieji piešiniai išjudino žmonių emocijas, optinius nervus, privertė pagalvoti. Prieš piešinį jie užsimerkė kaip prieš ryškią šviesą, tuo tarpu visos Europos miestų gyventojai mėgaujasi gatvės meno įvairove.“
Pasak jo, skirtingas gatvės menas yra savotiška komunikacija, kurią galima stebėti, analizuoti, bendrauti kartu.
„Turime tik tą bendravimo lauką, kurį mums primeta kapitalistai su savo komercinėmis, pataikaujančiomis reklamomis, stendais, ekranais. Mus bando paversti bandomaisiais triušiais, inertiškais vartotojais. Susitaikę su zombiška vizualinės kultūros aplinka ją priimame kaip savaime suprantamą. Menininkų kūriniai ant sienų sukuria pauzę – sustok, pasigrožėk, susimąstyk, padiskutuok“, – kalba V. Kinčinaitis.
Plenere taip pat bus eksponuojami plakatai su atspausdintais menininkų darbais, kurie bus pakabinti vietoje reklamų. Tai taip pat bus tarsi protestas viešųjų erdvių sukomercinimui.
Ant sienų tapys garsūs menininkai
Kūrinį mieste taip pat jau paliko Berlyne gyvenantis menininkas Adomas Žudys, Trakų gatvėje sukūręs lakonišką kompoziciją „Saulės orbita“. Šiuo metu Rūdės gatvėje žinomas grafičių menininkas iš Kauno T. Vincaitis (Plūgas) piešia didžiausio formato kūrinį, užimantį visą sieną. Vėliau Vilniaus gatvės amfiteatro teritorijoje sieną tapyti imsis šiaulietis dailininkas ir rašytojas Petras Rakštikas.
Neseniai pėsčiųjų bulvaras pasipildė šiauliečio tapytojo, grafiko Arūno Uoginto kūriniais – ištapytomis balkonų apatinėmis dalimis pėsčiųjų bulvare. Darbai skirti garsiam Šiaulių aktoriui a. a. Pranui Piaulokui (1945–2008) ir kūrėjui Eduardui Juchnevičiui (1942–2011). Abiejų menininkų kūrybos motyvais A. Uogintas nutapė kompozicijas, kurias galima pamatyti tik pakėlus galvą.
Projekte tikslingai dalyvauja įvairių stilių menininkai, ne vien tie, kurie specializuojasi gatvės mene. Taip siekiama kūrinių įvairovės. Galutinai neaišku, kiek naujų kūrinių papildys Šiaulių viešąsias erdves. Jų turėtų būti keliolika.
Įgyvendindami projektą organizatoriai susidūrė su sunkumais surasti tinkamas vietas kūriniams. Dėl tinkamų sienų buvo derinta su miesto Savivaldybe, pastatų savininkais, menininkais.
„Būdavo, jog kitą dieną, kai pastato savininkas sutinka dalyvauti projekte, jo žmona pasako – gal nereikia“, – pavyzdį pateikia V. Kinčinaitis.
Jis viliasi, jog pasibaigęs pleneras paskatins gyventojus kitaip pasižiūrėti į viešųjų erdvių meną, galbūt padrąsins nelegalius gatvės menininkus pasiūlyti savo kūrinius.
Jono TAMULIO nuotr.
PROCESAS: Ant Šiauliuose esančio Rūdės gatvės 27f pastato sienos žinomas grafičių menininkas iš Kauno Tadas Vincaitis (Plūgas) baigia piešti didžiausią plenero piešinį „Degantys šarvai“.
BALKONAI: Šiaulietis menininkas Arūnas Uogintas neseniai prisijungė prie gatvės meno projekto – ištapė balkonų apatines dalis pėsčiųjų bulvare. Darbai skirti garsiam Šiaulių aktoriui Pranui Piaulokui ir kūrėjui Eduardui Juchnevičiui.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
PAUZĖ: Menotyrininko Virginijaus Kinčinaičio teigimu, gatvės menininkų kūriniai ant sienų sukuria pauzę – tampa pretekstu žmogui sustoti, pasigrožėti, susimąstyti, padiskutuoti.