
Naujausios
PILIETIŠKUMO PAIEŠKOS (1)
Gėrybių spektaklyje piliečiai negimsta
Socialiniuose tinkluose kilusią vadinamąją „kalafiorų revoliuciją“ dalis gyventojų palaikė pilietiškumo proveržiu. Vieni tai sveikino, sakydami, kad „lietuviai nebėra banda, vedama į skerdyklą“, kiti kvietė boikotuoti prekybininkus toliau, treti puolė pirkti staiga nupigintų prekių.
Apie pilietinę visuomenę ir galimybes jai egzistuoti kalbamės su Vytauto Didžiojo universiteto Politikos mokslų ir diplomatijos fakulteto Socialinės ir politinės teorijos katedros vedėju, profesoriumi, filosofu Gintautu MAŽEIKIU.
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
Tik gėrybių paskirstymas – ir nieko daugiau
– Jums labai nepatinka „kalafiorų revoliucijos“ pavadinimas. Ar tai, kas kilo socialiniuose tinkluose dėl didelių kainų, o valdžia buvo priversta aiškinti žmonėms, kas ir kodėl brangsta, galima vadinti pilietiškumo apraiška ar pilietine pozicija Lietuvoje?
– Dažniausiai Lietuvoje žmonės susirūpinę dėl jiems priimtinų, matomų gėrybių paskirstymo. Pagrindiniai konfliktai Lietuvoje būtent ir vyksta dėl gėrybių paskirstymo ar perskirstymo.
Dažniausiai populistiniais tikslais yra naudojamasi šūkiais, rodančiais, kad gėrybės paskirstomos ar perskirstomos neteisingai. Tokie šūkiai tapo populiarūs dvidešimtojo amžiaus pirmoje pusėje ir vis dar kartojasi mūsų dienomis bei veikia mases.
Vienas iš būdų suaudrinti mases yra kalbėti apie kainas.
Naivumas šitokio pokalbio yra toks, kad prekybos centrai visada gali perskirstyti dar pigiau. Todėl visas tas pilietinis vajus iš karto ir tiesiogiai nuperkamas prekybos centrų, kai tik jie pasiūlo pigesnes prekes arba tai, ką aš vadinu, – padaro prekių paskirstymą labiau prieinamą ir priimtiną.
Ne kritiškas pilietiškumas, o vartotojiškas siautėjimas
– Turite omenyje prekybos centrų ignoravimą tris dienas, o ketvirtąją – akcinių prekių lentynų šturmą?
– Taip. Turint omenyje, kad tai yra ne tiek kritiškas pilietiškumas, kiek vartotojiškas siautėjimas.
Todėl tokia vartotojiško siautėjimo visuomenė gali balsuoti beveik visada, beveik už bet ką, kai tiktai bus pasiūlomos naujos gėrybių paskirstymo ir prieinamumo sąlygos.
Dažniausiai tai tėra tik spektakliai, kurie yra platinami ir skirstomi žmonėms. Ir kai tik žmonės įtaria, kad spektaklis netinkamai išplatintas, jį tuoj pat platina iš naujo.
Turint omenyje, kad šiuolaikinės industrijos turi didžiulę perteklinę gamybą ir perviršį, – visada gali būti demonstruojamos dovanojimo akcijos. Todėl visuomenė, kuri nėra atspari tokiai paskirstymo ir dovanojimo, nuolatinio perviršio logikai, nėra atspari ir spektakliškai manipuliacijai.
Tokia visuomenė praktiškai praranda savo pilietinę autonomiją. Dauguma Lietuvos žmonių ir yra praradę savo pilietinę autonomiją.
Žemiausias kritinio mąstymo lygis
– Kas tą pilietinę autonomiją Lietuvos žmonėms galėtų sugrąžinti? Kaip ją susigrąžinti ir gyventi pagal pilietinės visuomenės principus?
– Yra viena nuolat kartojama utopija (nors tai nėra vien tik utopija ir projektas), kad tam tikras švietimas ir tam tikras kritinis mąstymas, politinis kritinis mąstymas yra būdas, priemonė pasipriešinti tokiai gėrybių paskirstymo spektaklio manipuliacijai.
Reikia bandyti kurti kitokius – autonominius gyvenimus, mažiau priklausomus nuo manipuliacijos, bet tai yra prieinama tik mažai Lietuvos žmonių grupei.
Geriausias pavyzdys visos „kalafiorų istorijos“ – kai visuomenė buvo pakviesta boikotuoti prekybos centrus, o prekybos centrai padarė nuolaidas po keliasdešimt procentų ir minios žmonių tuoj pat plūdo pirkti. Prisimenant, kad mes taip pat stojome į Europos Sąjungą: kai vyko referendumas dėl stojimo į ES, prekybos centrai išgelbėjo referendumą lygiai taip pat prekiaudami pigiai alumi ir skalbimo milteliais.
Ši banalumo ir žemiausio kritinio mąstymo lygio tradicija tęsiasi ir dabar.
Švietimas galėtų išgelbėti, bet neišgelbės?
– Išeities nėra?
– Pirmoji priemonė, kuri galėtų padėti priešintis tokioms tendencijoms – švietimas. Bet švietimas, kokį mes turime Lietuvoje, – instrumentinis, viešpataujantis, hierarchinis, susvetimintas, kai beveik viską lemia testai, nuolatos kontroliuojamas – tai ne tas švietimas, kuris paskatintų autonominį mąstymą.
Tada vieninteliu laisvės garantu ir tampa rinka su jos konkurencija. Tai yra – tikimasi, kad nebus vieno manipuliuotojo, o jų bus daug. Kadangi mumis manipuliuos daugelis, yra tikimybė, kad nė vienas iš jų mūsų neužvaldys. Todėl rinka ir tampa nesąmoningų piliečių savigynos priemone.
– Išsilavinusios visuomenės atstovais politikoje buvo laikomos liberaliosios jėgos. Ar pastarųjų dienų galimai korupciniai įvykiai neparodė, kad jauni, išsilavinę žmonės – ne mažiau godūs už sovietinę nomenklatūrą?
– Lietuvos švietimas iš tiesų neleidžia mums pasigirti pilietiniu sąmoningumu. Kita vertus, kitų pagalbininkų, be švietimo, neturime. Kiti pagalbininkai galėtų būti nevyriausybinės organizacijos, visuomeniniai judėjimai. Tačiau jie paprastai yra silpni arba pernelyg nesąmoningi, nelabai suprantantys su kokiomis problemomis susiduria. Ir kai tik jie bando organizuoti kokias nors pilietines akcijas, tai rinka arba valdžios kontrolė, arba televizija tuoj pat juos užgožia ir jokių jų iniciatyvų žmonės nepalaiko, todėl kad minėtas gėrybių paskirstymo spektaklis dominuoja visur.
Šiuo atveju sakyti, kad išsilavinęs jaunimas mus išgelbės, tai tas pats, kas sakyti, kad ši hierarchinė ir hiperkontroliuojama švietimo sistema ką nors išgelbės. Žinoma, kad nieko ji neišgelbės, ir niekuo nepadės. Ir ta būsena rinkos aklavietėje tęsis pakankamai ilgai. Aišku, mes galime moralizuoti ir sakyti, kad būtinas etinis mokymasis, kad būtinas kritinis mąstymas, tačiau tai toks mažas laiptelis, kuris mūsų nebeišgelbės.
– Mūsų pilietinės visuomenės jau niekas nebeišgelbės?
– Taip mes ir kapanosimės, kol pasieksime didžiausią iš galimų krizių.
Vienas iš mūsų nuolatinio silpnėjimo simptomų – tai demografinės tendencijos, kurios yra didžiausias iššūkis: kai geriausi gimnazijos mokiniai arba bakalauro studijas baigę žmonės tolesnes studijas ar darbus renkasi būtinai užsienyje. Išvažiavimas rodo labai didelį nepasitenkinimą. Bet tai veikiau ne sąmoningas nepasitenkinimas, nes išvykstantys nelabai ir ieško, kokiomis priemonėmis galėtų spręsti problemas ir nuvažiavę į užsienį pakliūva į tas pačias gėrybių spektaklio paskirstymo pinkles. Tik ten gerovės visuomenė truputį aukštesnė.
Nenoriu suteikti masėms optimizmo, nematau masėms jokios išeities. Tačiau pavienės žmonių grupės, pavieniai aktyvistai, žinoma, gali kurti savo autonomines grupes ir bandyti gyventi kitaip. Tai bus teisingas pasirinkimas.
Prekyba „pilietiškumu“ ir Maidano barikadose
– Esate ir vienas iš buvusio Maidano palaikymo aktyvistų. Į lietuvius ukrainiečiai, protestavę Maidane, žiūrėjo taip, lyg lietuviai juos galėtų pamokyti pilietiškumo, demokratijos. Kaip vertinate tai šiandien?
– Kadangi pats kurį laiką stovėjau Maidano barikadose, tai tas lietuvių šnekėjimas, kad mes palaikome Ukrainą, buvo taip pat daugiau spektaklis ant scenos, nei barikadose, kur lietuvių tebuvo vienetai.
Atvažiuodavo į Maidaną politikai, bet tik tam, kad užliptų trumpam ant didžiosios scenos, sublizgėtų ir tuoj pat surinkę nuotraukas ir dividendus nuo tų nuotraukų, grįžtų į Lietuvą skelbtis, kokie jie yra kovotojai už laisvę.
Šis virtuvinis arba televizinis pilietiškumas nelabai kuo skiriasi nuo dabartinių prekybos centrų „pilietiškumo“. Tai tas pats vaizdo paskirstymas ir prekiavimas vaizdu, o ne pilietiškumas.
Žinoma, mažos žmonių grupės buvo aktyvios ir palaikė Maidaną realiai.
Tačiau, kaip jau sakiau, tik mažos žmonių grupės dar gali kažką nuveikti, bandyti nors truputį keisti situaciją. Bet manyti, kad visa masė žmonių kaip nors pasikeis, tai būtų visiška utopija, o ne kritiškas sprendimas.
Redakcijos nuotr.
Gedimino SAVICKIO (ELTA) nuotr.
MANIPULIACIJA: Profesoriaus Gintauto Mažeikio teigimu, masėmis yra manipuliuojama, joms rengiami gėrybių perskirstymo spektakliai, kuriuos jie priima už tikrovę.
DALYVAVIMAS: Profesorius Gintautas Mažeikis pats yra dalyvavęs ar rengęs ne vieną pilietinę akciją. Viena tokių – kai Šiaulių šviesuomenė buvo susirinkusi pasakyti aiškaus „ne“ dėl Šiaulių amfiteatro perdavimo privačiam verslui perimant jį iš visuomenės. Akcija pavyko – amfiteatras liko visuomenei, bet profesorius netrukus išsikėlė iš Šiaulių.