Šiltas lizdas su valdiškomis dotacijomis

Šiltas lizdas su valdiškomis dotacijomis

Šiltas lizdas su valdiškomis dotacijomis

Šiaulių rajono savivaldybė, iki šiol valdyta socialdemokratų, sočiai maitina vežėjų įmones. Vien už praėjusius metus Kuršėnų autobusų parkui, kuriam taip pat vadovauja socdemas, padengta nuostolių beveik už milijoną litų. Naudos gauna ir Šiaulių įmonė „Busturas“. Keleiviai priversti mokėti brangiai už bilietus, nes kuo kaina didesnė – tuo sotesnis dotacijos kąsnis vežėjams.

Rita ŽADEIKYTĖ

rita@skrastas.lt

Po milijoną litų – už nuostolius

Paskutiniame praėjusios kadencijos Šiaulių rajono tarybos posėdyje šiaip taip patvirtinta 2014 metų finansinė Kuršėnų autobusų parko ataskaita. 11 Tarybos narių iš 19 balsavo už patvirtinimą, 7 – prieš, 1 susilaikė.

Tarybos nariams kilo klausimų, kodėl Kuršėnų autobusų parkas nurodo kelias grynųjų nuostolių sumas, patirtas 2014 metais. Vienur įmonės nuostolis tesiekia 8 tūkstančius litų, kituose dokumentuose – apie 180 tūkstančių litų.

Grynąjį nuostolį įmonė skaičiuoja po to, kai rajono savivaldybė jau kompensavo už 2014 metus 994 tūkstančių litų nuostolį.

Šiaulių miesto savivaldybės įmonei „Busturas“ rajono savivaldybė taip pat pervedė už 2014 metų patirtus nuostolius per 900 tūkstančių litų: 378578 litus – kompensacijų ir 539880 litų – padengė nuostolių.

Studija sau – nuostoliai sau

2014 metų balandį UAB „Eurointegracijos projektai“ mokslininkų grupė parengė studiją „Šiaulių rajono keleivių pervežimo vietinio susisiekimo maršrutais optimizavimo strategija“.

Studijos užsakovas Šiaulių rajono savivaldybė už ją paklojo apie 20 tūkstančių litų.

Studijoje pateikta daug taisytinų problemų, kurios ir melžia iš rajono biudžeto pinigus. Savivaldybė dengia ne tik kompensacijas už lengvatas turinčius keleivius, bet visus savivaldybės įmonės patirtus nuostolius.

Studijoje nurodyta, kad rajono savivaldybės Taryba, vadovaujama socialdemokratų mero Algimanto Gaubo, yra nustačiusi vienas didžiausių kainų už keleivių pervežimą Lietuvoje – 36 lito centus (10,4 euro centų) už kilometrą, kai, pavyzdžiui, Klaipėdos rajone ta kaina tik siekia 19 lito centų (5 euro centus) už kilometrą. Tiesa, keleiviai maršrutu Kuršėnai – Šiauliai ir atgal 2013 metais nustatyta kaina yra 16 lito centų. Pigiau esą dėl geresnio kelio. Kaina nebuvo peržiūrima ir po to, kai žymiai atpigo degalai.

Durta pirštu ir į tai, kad rajono savivaldybės įmonė Kuršėnų autobusų parkas dirba neracionaliai – vien papildomos išlaidos sudaro 35 procentus visų įmonės išlaidų. Vienas iš veiksnių – per dideli administracijos atlyginimai.

Studija atlikta dar praėjusių metų pradžioje. Kas pasikeitė? Nuostoliai liko dideli, Savivaldybė kaip dengė per metus po milijoną litų nuostolių, taip ir tebedengia.

Pinigai – už orą

Pasibaigusios kadencijos rajono Tarybos narys, buvęs Kontrolės komiteto pirmininkas Vidmantas Šulčius teigė ne kartą kėlęs klausimą, kodėl Savivaldybė moka didžiules dotacijas už tai, kad valdiškos vežėjų įmonės dirba neefektyviai.

„Studijoje aiškiai nurodyta, kad „Busturas“, važiuodamas priemiestiniais maršrutais, pavyzdžiui, Bazilionų – Pašiaušės, Kairių, Pakapės, Kurtuvėnų paleidžia „daržines“ ir vežioja orą neekonomiškais autobusais. O tada jau Savivaldybei teikia savo patirtus nuostolius – prašau susimokėti! Jeigu jie važiuotų mažesniais autobusais, tai ir nuostoliai būtų mažesni. Tai absoliutus Savivaldybės valdininkų nelankstumas. Galima ir tanką pasiųsti, jis dar didesnių nuostolių padarytų“, – ironizavo V. Šulčius.

„Busturo“ generalinis direktorius Tomas Bielinskas dėl per didelių autobusų mano kitaip: „Didžioji dalis keleivių važiuoja su ryšuliais, nešuliais – todėl jiems reikia erdvesnio autobuso, kad tuos pirkinius galėtų kažkur pasidėti“.

Senas susitarimas

V. Šulčiaus teigimu, Savivaldybei derėtų rengti lankstesnius vežėjų konkursus, kad galėtų ateiti dirbti daugiau privačių įmonių, kurios sutinka vežti pigiau.

„Busturo“ generalinio direktoriaus T. Bielinsko teigimu, jo įmonė keleivių pervežimu rajone užsiima ne laimėjusi konkursą, o pagal tęstinę sutartį, likusią dar iš senų laikų. Kol naujų maršrutų neatsiranda, tol ir konkurso vežėjui neskelbia.

V. Šulčiaus teigimu, pagrindiniai kompensacijų gavėjai už patirtus nuostolius ir yra būtent Kuršėnų autobusų parkas ir „Busturas“.

Didelės kompensavimo kainos susidaro dar ir dėl vienos aukščiausių Lietuvoje keleivių vežimo kainų – 36 lito centų už kilometrą.

Balsas į dangų?

– Kodėl Šiaulių rajone vienos didžiausių keleivių vežimo kainų Lietuvoje? – teiravomės Kuršėnų autobusų parko direktoriaus socialdemokrato Antano Šerkšno.

– Kiekvienas mano surinktas papildomai centas – mažesnė našta savivaldybei. Bet ne aš tą sprendžiu... – nebaigė sakinio A. Šerkšnas.

– Juk esant mažesnėms vežimo kainoms daugiau žmonių važiuotų maršrutiniais autobusais, būtų sprendžiamos socialinės problemos.

– Jūs labai teisi! Tik kad tas balsas eitų į dangų...

– Tai kodėl nekalbate, kad tas balsas pasiektų dangų?

– Oi, oi, oi... lengva pasakyti. Čia tik atrodo logiška... bet... – paslaptingas liko socialdemokratas A. Šerkšnas.

Vėliau A. Šerkšnas prasitarė, kad norint dirbti nenuostolingai, iš savivaldybių įmonių kelio turi būti patraukti privatininkai.

„Busturui“ patraukus iš kelio mikroautobusus, įmonė pirmą kartą baigė metus su pliusu“, – sakė A. Šerkšnas.

26 maitina 27

V. Šulčius skaičiavo, kad netiesioginių išlaidų didžiąją dalį sudaro būtent administracijos „aparato“ atlyginimai. Pavyzdžiui, kurui per 2014 metus Kuršėnų autobusų parkas išleido per 595 tūkstančius litų, o štai darbo užmokesčiui – per 707,9 tūkstančio litų, plius 218,7 – su darbo užmokesčiu susijusiems mokesčiams.

Vien administracijos atlyginimams per metus su mokesčiais – beveik 250 tūkstančių litų.

Kuršėnų autobusų parko direktorius A. Šerkšnas per mėnesį gauna 1225 eurus atlyginimo ir priedo (neatskaičius mokesčių). Palyginimui, rajono vicemero alga – 1286 eurai.

– Už ką jums 220 eurų priedas, kai įmonė dirba nuostolingai? – pasiteiravome A. Šerkšno.

– Taip yra rajono savivaldybės numatyta nuo senų laikų, – atsakė.

Vairuotojams mokamas atlyginimo minimumas plius procentai nuo surenkamų pajamų. Vidutiniškai Kuršėnų autobusų parko vairuotojas gauna apie 455 eurus.

Kuršėnų autobusų parke dirba 53 darbuotojai: 26 vairuotojai, visi likusieji – administracija, dispečeriai, šaltkalviai, mechanikai. Vien administracijoje dirba 6 žmonės.

Vadinasi, 26 vairuotojai, atliekantys įmonėje pagrindinę – vežimo – funkciją maitina didesnį būrį administracijos ir pagalbinių darbuotojų?

„Taip išeina...“, – sutiko Kuršėnų autobusų parko direktorius A. Šerkšnas.

Brangi kelionė gilina socialines problemas

„Žmonės ne kartą Tarybos nariams skundėsi, kad dėl per didelių kainų maršrutiniuose autobusuose jiems pasiekti Šiaulius yra brangu. Pavyzdžiui, kalbėjausi su bazilioniškiais, kuriems nuvažiuoti į Šiaulius ir grįžti reikia 16 litų (4,63 euro). Žmonėms labai brangu“, – vertino V. Šulčius.

Jo nuomone, taip padidinus keleivių vežimo kainas rajone, dar labiau gilinamos socialinės problemos.

„Žmonėms į darbą važiuoti per brangu. Jeigu gyvena ne Kuršėnuose, daugelis renkasi ne darbą, o socialines pašalpas. Ir autobusai važiuoja tušti“, – sako V. Šulčius.

Politiko teigimu, Klaipėdos rajonas sumažino važiavimo maršrutiniais autobusais kainą, ir iš karto padaugėjo keleivių, – iš karto suaktyvėjo gyvenimas, nes Klaipėdos rajone patvirtinta didžiausia važiavimo kaina yra 19 lito centų (apie 5 euro centus).

Vežėjai, V. Šulčiaus teigimu, dirba labai nelanksčiai. Pavyzdžiui, net ir kuršėniškiai negali dirbti, pavyzdžiui, Šiaulių prekybos centruose.

„Prekybos centrai dirba iki 22 valandos vakaro. Žmonėms, kurie neturi nuosavo transporto, tiesiog nebėra kuo parvažiuoti namo, nes maršrutiniai autobusai darbą baigia iki 22 valandos“, – skaičiavo V. Šulčius.

Politikas papasakojo ir velykinį nuotykį, nutikusį dėl to, kad per mažai maršrutų net ir į tokią artimą gyvenvietę Šiauliams, kaip Kairiai. Kairių bažnyčioje patarnaujanti moteris negalėjo eiti velykinės išpažinties, nes turėjo skubėti į autobusą, kad galėtų grįžti į Šiaulius.

Giedriaus BARANAUSKO, Algimanto BRIKO nuotr.

PARKAS: „Kuršėnų autobusų parko“ direktorius Antanas Šerkšnas pripažino, kad 26 įmonės vairuotojai maitina 27 administracijos ir pagalbinius darbuotojus.

KAINA: Kuršėnų autobusų parko direktorius Antanas Šerkšnas dėl per didelių kainų išliko paslaptingas: „Čia tik atrodo logiška... bet...“

IŠVADA: „Busturo“ generalinis direktorius Tomas Bielinskas mano, kad „daržinėmis“ vadinami autobusai yra pritaikyti važinėti keleiviams su nešuliais.

KRITIKA: Kadenciją baigęs Šiaulių rajono Tarybos narys Vidmantas Šulčius įsitikinęs, kad vežėjų įmonėms yra patogiau gauti milijonines kompensacijas, nei racionaliai dirbti.