
Naujausios
Į namus atėjo miškas
Gyvos idėjos – gyviems namams. Tokia mintimi vadovaujasi prekės ženklo „Toga Design“ kūrėjai Gabrielė Jokubauskaitė ir Tomas Zaveckas. Į rinką jie atėjo pasiūlę medžio kaladę iš savo miško ir požiūrį: jei žmogus atkurtų santykį su gamta, pasijaustų laimingesnis, laisvesnis, o gal ir sveikesnis.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Norėjo laisvės
30-etė Gabrielė – Vilniuje gyvenanti kuršėniškė. Kūrybinga mergina sako, kad vaikystės svajonė būti dizainere tapo realesnė išvykus į Ispaniją pagal EST (Europos savanorių tarnyba) programą dirbti medienos baldų gamybos ir verslo mokykloje. Grįžusi į Lietuvą, keletą metų dirbo interjero salone.
Tomas nuo mažens mėgo meistrauti ir jau studijuodamas pradėjo dirbti baldų gamybos srityje. Jis – stiprioji įmonės dalis techniniais, konstrukcijos klausimais, yra atsakingas už gamybos procesus.
Pagrindinis motyvas paskatinęs imtis nuosavo verslo, buvo laisvė. Motyvavo ir mintis: jeigu neišdrįsi pradėti pats, už tave idėją įgyvendins kas nors kitas.
„Patirtys įmonėse leido suvokti, jog žmonių sukurtos taisyklės neretai trukdo dirbti kokybiškai. Pamirštame, kad patys esame savo laiko, savo gyvenimo šeimininkai“, – mano Gabrielė.
Ir nusprendė: geriausia paversti pagrindiniu užsiėmimu mėgstamą veiklą.
Didžiausia investicija į verslą vadina laiką ir energiją. Kurdami galvojo apie tokius, kaip ir jie patys – išvargintus monotonijos, pasiilgusius natūralumo, gamtos žmones.
„Vaikštinėjome po mišką ir svarstėme, kaip parsivesti mišką namo. Kaip parvesti jį ir į kitų namus, kad juose būtų daugiau gyvybės. Strategavimas braidant po ežerą ar produktų aptarimas išsitiesus ant žolyno yra daug efektyvesnis nei užsidarius dirbtinės dienos šviesos lempų apšviestame kabinete“, – įsitikinusi Gabrielė.
Galimybes atvėrė kaladė
Startavo iškart su 4 kolekcijomis. Turėjo tiek idėjų, kad teko pasukti galvas, kuriam produktui skirti daugiau dėmesio. Nusprendė eiti eksperimento keliu – pasigamino skirtingų kategorijų pavyzdžių ir stebėjo, kas labiausiai domina pirkėjus. Išvada – pirkėjus domina viskas.
Nutarę parvesti mišką į namus, nesvyravo. Europietiškomis kainomis pasiūlė rinkai ąžuolinę kaladę – tokią, kokią turbūt kiekvienas yra matęs kaime. Ar lietuviai gali mokėti 69 eurus už kaladę?
„Žmogui, kurio kieme guli dešimtys panašių kaladžių, gali būti sunku priimti faktą, jog kaladė dabar laikoma baldu ir yra verta tokių pinigų. Bet ją malonu liesti, mišku kvepia. Miesto žmogus neturi sąlygų tokios kaladės pasigaminti, nežino, kur tokią gauti. Bet ieško būdų sušildyti savo miestietišką būstą, padaryti jį jaukesnį, gyvesnį“, – sako Gabrielė.
Merginos teigimu, prekiauti vien kaladėmis tikrai negalėtų, nes laiko sąnaudos didesnės už gaunamą naudą. Kaladę strategiškai pasirinko savo įvaizdžiui formuoti, nes sunku būti pastebėtam rinkoje su dar viena kėde ar stalu. O netikėta forma, kitaip pateikta idėja atvėrė daug galimybių judėti pirmyn.
Idėja ir energetika
Pasak G. Jokubauskaitės, natūralūs paviršiai yra labai vertinami užsienyje, ypač Skandinavijos šalyse. Ši tendencija pasiekė ir Lietuvą.
Pirmieji gaminiai buvo kuriami kuo mažiau keičiant gamtos suformuotas linijas, išsaugant raštus. Taip jie savaime išsiskyrė iš sudėtingų moderniomis technologijomis pagamintų baldų.
Gabrielė atkreipė dėmesį, kad žmonių požiūris į baldą, dizainą keičiasi, neekologiškas plastikas po truputį traukiasi iš namų. Medienos įtrūkimai, vabalėlių palikti pėdsakai dabar laikomi ne defektu, o gyvybės įrodymu. Tik gauti tokios medienos tapo iššūkiu.
Pirmenybę kūrybiški verslininkai teikia natūralioms medžiagoms, bet jomis neapsiriboja. Naudoja nuo ąžuolo sausuolio lentos iki šiuo metu itin populiarios nanotechnologijomis apdorotos aplinkos poveikiui, įbrėžimams ir temperatūrų pokyčiams atsparios FENIX NTM dangos.
Paviršiai dažnai dengiami ekologišku aliejumi, kad mediena galėtų toliau kvėpuoti.
Medžiai, tiki Gabrielė, pasižymi stipria energetika – kiekvienas baldas ir aksesuaras iš medienos taip pat yra energetiškai aktyvus. Todėl mano, kad ąžuolinė kaladė prie darbo stalo ar suoliukas iš pušies yra ne tik funkciškai ar estetiškai vertingi.
„Mūsų senoliai rinkdavosi ąžuolines grindis ne tik dėl patvarumo, bet dar ir todėl, kad jiems rūpėjo, ant kokių grindų ropinės mažylis. Lovos, kuriose ilsimės, pasikrauname energijos kitai dienai, taip pat neatsitiktinai būdavo gaminamos iš ąžuolo. Mes siūlome grįžti prie šaknų, prie to, ką pamiršome tobulėjant technologijoms, plečiantis žmogaus galimybėms.“
Gabrielė atkreipė dėmesį, kad žmonės ieško dar nematytų produktų, daiktų su idėja.
Žiemą pristatė „Idėjų lempą“. Tai produktas – metafora. Kūrėjai pasiūlė spustelėti baltą mygtuką ir suaktyvinti savo idėjų srautą, įjungti vidinę idėjų lemputę. Produktas tapo labai populiarus, dažnai perkamas kaip dovana.
Šiltesniu metų laiku padaugėja palapinių užsakymų. Bet dažniausiai lietuviai domisi stalais: „Šis baldas neretai perduodamas iš kartos į kartą, tad galime laikyti jį namų simboliu, magiškai sujungiančiu tuos, kurių jau nebėra, su tais, kurie dar sėkmingai eina savo gyvenimo keliu.“
Gyvų namų ženklas
Kokia verslo sėkmės paslaptis? „Tikriausiai tai, kad mūsų produktai yra kitokie. Pažįstamoms, gamtoje randamoms formoms suteikėme naują prasmę, paskirtį. Pirkėjams tai buvo netikėta, bet priimtina – juk nepasiūlėme nieko naujo, tiesiog parvedėme mišką į namus. Mažiau plastiko, mažiau chemijos, mažiau sintetikos. Jei žmogus atkurtų savo santykį su gamta, pasijaustų laimingesnis, laisvesnis, o gal ir sveikesnis.“
Savo veiklą Gabrielė vadina daugiau nei verslu. Jai svarbi ir sumanyta daikto istorija, ir jo pateikimas fotografijose. Kūrinius mergina fotografuoja pati.
„Turbūt tik kūrėjas gali ištransliuoti tikslią mintį, su kuria gamina kiekvieną produktą. Žmonės, pavargę nuo vienodų daiktų, ieško daiktuose individualumo. Su savo istorijomis atkeliavęs medis tęsia savo gyvenimą namuose baldo pavidalu. Gyvas baldas, kaip ir žmogus, turi savo praeitį. O užsimezgus baldo ir jo šeimininko draugystei, kuriama nauja bendra istorija.“
Gabrielės nuomone, gyvi namai yra namai, kuriuose gali jaustis laisvas, kur nereikia bijoti prisiliesti prie sienos ar saugoti nuo įbrėžimų grindis. Gyvuose namuose į buitį žiūrima kūrybiškai. Jei mediena dar nespėjusi iki galo išdžiūti, ji gali trūkinėti, skleisti garsus – tai ypač įdomu vaikams. Baldų paviršiuose išsisaugo kasdieniai ritualai: gali likti stumdomos lėkštės žymės, išryškėti vieta, kur kas rytą statomas arbatos puodelis – taip pat gyvų namų ženklas.
Steigdami įmonę, lietuviai ketino belstis į užsienio rinkos duris. Bet planus atitolino susidomėjimas Lietuvoje, atsirado kitų galimybių. Šiuo metu įmonė keliasi į naujas darbo patalpas, nori priimti naujų darbuotojų – fiziškai nebespėja priimti visų užsakymų. Atėjo laikas plėstis.
Kartais Gabrielę ir Tomą palygina su pasaulio mastu žinomais gamintojais. Tai – didelis pripažinimas antrus metus gyvuojančiai dviejų žmonių komandai, pradėjusiai verslą nuo kaladės iš nuosavo miško.
KŪRĖJAI: Iš Kuršėnų kilusi Gabrielė Jokubauskaitė ir Tomas Zaveckas kuria daiktus, skatinančius kūrybiškumą, kitokį požiūrį į buitį.
KOMANDA: Gabrielę Jokubauskaitę ir Tomą Zavecką imtis verslo paskatino noras būti savo laiko ir gyvenimo šeimininkais.
ESTETIKA: Kūrėjams svarbi ne tik daikto paskirtis, bet ir estetiškas pateikimas.
METAFORA: Kūrinys-metafora „Idėjų lempa“ sulaukė didelio populiarumo.
IDĖJA: Kaladei kūrėjai suteikė antrą gyvenimą.
SPALVA: Nudažytas medis virto staliukais.
TABURETĖ: Žaismės taburetei suteikia mėlynos kojytės.
PIEŠTUKINĖ: Pieštukų namai – pieštukinė su tošimi.
JAUKUMAS: Tipis tinka ir lauke, ir viduje.
LENTYNA: Natūrali lenta tapo lentyna.
DIZAINAS: Medienos stalviršis prie tvirtų metalinių lakoniško dizaino kojų.