
Naujausios
L. Andrikienė: Lietuvoje labiausiai pasigendu telkiančios lyderystės
Europos Parlamento narė Laima Andrikienė mano, kad Lietuvos valdžios neveiklumas bei ilgalaikės strategijos neturėjimas sukūrė situaciją, kai Astravo atominės elektrinės statybos Baltarusijoje sustabdymas tampa sunkiai pasiekiamas. Astravo, o ir kitais atvejais, valdžia tik reaguoja į susidariusią situaciją. Lietuvai ypatingai stinga telkiančios, vienijančios lyderystės.
Su Laima Andrikiene kalbėjosi Jonas Mikalajūnas.
Laima Andrikienė.
– Kodėl Lietuvoje tiek mažai kalbama apie atominės jėgainės statybą Rusijos Kaliningrado srityje? Rusija savo planų atsisakė?
– Kai Baltarusija 2008-aisiais prabilo apie atominės jėgainės statybą Astrave, iš Rusijos pasiekė žinios apie planuojamą branduolinės jėgainės statybą Kaliningrado srityje, 200 kilometrų nuo Vilniaus. Jau 2010 m. vasarį buvo surengta šio projekto starto ceremonija, keletą metų buvo pranešinėjama apie pasirašytas sutartis su rangovais, projekte dalyvauti buvo kviečiami užsienio investuotojai, jiems siūlant 49 proc. įmonės akcijų. Panašiu metu, 2009-aiais, apie ketinimus statyti net dvi branduolines jėgaines prabilo ir Lenkija (Zarnoviece ir Liubatovo-Kopaline Pomeranijoje, Lenkijos rytuose, Baltijos pakrantėje), taip pat ir Švedija bei Suomija. Bent šešios naujos atominės jėgainės turėjo išdygti aplink Lietuvą. Atrodė, kad Lietuvai uždarant Ignalinos elektrinę ją apjuos kaimyninėse šalyse statomų branduolinių jėgainių žiedas.
Avarija Fukušimos jėgainėje Japonijoje 2011 metais europiečių meilę atominei energetikai gerokai atšaldė, Vokietija net pranešė iki 2022 metų uždarysianti visas jos teritorijoje veikiančias atomines elektrines. Tačiau dabar daugelis valstybių juda pirmyn, tarp jų ir mūsų kaimynės Skandinavijoje, Švedija ir Suomija. Švedijoje šiuo metu veikia devyni branduoliniai reaktoriai, jie generuoja 40 proc. šios šalies suvartojamos elektros energijos. Šių metų birželį Švedijos valdantieji sukirto rankomis su opozicija, kad keturios Švedijoje veikiančios, bet šio dešimtmečio pabaigoje “kadenciją” baigiančios atominės jėgainės bus pakeistos naujomis, o apskritai artimiausiais metais Švedijoje pradės veikti 10 naujų branduolinių reaktorių.
Rusija iš tiesų jėgainei Kaliningrade pastatė pamatus, bet dabar, kiek žinoma, tolesni darbai nevyksta. Galima suprasti: kam Rusijai reikalingos dvi branduolinės jėgainės tokiame mažame regione, kai ji sparčiai stato Astravo branduolinę jėgainę Baltarusijoje. Astravo elektrinė juk yra Rusijos objektas visomis prasmėmis – Rusijos pinigai, Rusijos technologijos ir įranga, tik žemės sklypas yra Baltarusijos teritorijoje.
– Kokios realios galimybės sustabdyti Astravo elektrinės statybą? Juk sustabdymo aktyviai reikalauja Lietuvos piliečiai savo parašais?
– Atsakysiu klausimu – o kokia yra Lietuvos valdžios pozicija dėl Astravo, kokia yra valdžios strategija? Juk pilietinė akcija kilo kaip atsakas į valdžios neveiklumą, tai yra bandymas įšokti į jau nuvažiuojantį traukinį. Galbūt ir buvo kokie nors realūs valdžios veiksmai, bet apie juos niekas nieko negirdėjo. Todėl susidaro įspūdis, kad valdžia yra neveikli, nes jau yra susitaikiusi su Astravo elektrinės statyba mūsų pašonėje. Šiomis dienomis spaudoje teko skaityti, kad ministrai aiškina esą Lietuva veikianti pagal situaciją: jei nepavyks sustabdyti statybų, bus siekiama, kad jos būtų
kontroliuojamos. Tai – nevalstybiška, pasyvi pozicija, dar vienas strategijos nebuvimo įrodymas, kai nesiekiama kurti situacijos, o tik reaguojama, atsimušinėjama į kitų sukurtą situaciją. Jei taip būtume elgęsi anksčiau, Lietuva šiandien nebūtų nei nepriklausoma, nei NATO ir ES narė. Todėl šiandien galime tikėtis, kad visuomenės iniciatyva, aktyvumas padės pasiekti, kad atominė elektrinė Baltarusijoje būtų saugesnė.
–Kas Lietuvai galėtų padėti?
– Teoriškai, mūsų sąjungininkais galėtų būti Europos Komisija, Lenkija, Latvija. Reikėtų pasitelkti ir Vokietiją. Juk Vokietijos kanclerės Angelos Merkel iniciatyva po Fukušimos avarijos visoje ES buvo atlikti branduolinių jėgainių „stress testai”, kurių tikslas – patikrinti veikiančių jėgainių patikimumą, jų saugumą. O realybė yra kitokia. Europos Komisijos opozicija Astravo elektrinei yra tik formali, daugiau apsiribojanti pasyviu stebėjimu. Gal Lietuva galėtų išnaudoti ES Tarybos formatą, kurioje posėdžiauja ES valstybių ir/ar jų vyriausybių vadovai, vadovaujant ES tarybos pirmininkui lenkui Donaldui Tuskui? Neatrodo, jog jų ieškoma. Labai nesinorėtų, kad šiuo klausimu Lietuva, taip ir likusi viena, būtų šių laikų Don Kichotu, kilnių tikslų turinčiu riteriu, kovojančiu su vėjo malūnais.
– Lietuva, stodama į ES, įsipareigojo uždaryti Ignalinos atominę elektrinę, padedant Europos Sąjungai. Atrodo, kad ir čia atsiranda problemų.
– Taip. Lietuvos stojimo į ES sutarties IV protokole kalbama apie ES paramą, uždarant Ignalinos atominę elektrinę. Jame teigiama, kad IAE uždarymas „yra ilgalaikis procesas ir yra išskirtinė, šalies dydžio ir ekonominio pajėgumo neatitinkanti finansinė našta Lietuvai, todėl ES, solidarizuodamasi su Lietuva, teikia adekvačią papildomą Bendrijos paramą eksploatavimo nutraukimui ir po 2006 metų”. Tačiau šiame dokumente nenurodyti konkretūs skaičiai ir terminai. Kritikai sako, kad tokios neapibrėžtos formuluotės yra Lietuvos derybininkų neprofesionalumo rezultatas. Negaliu su tuo sutikti: 2003-aisiais niekas negalėjo pasakyti, kiek laiko IAE uždarymas truks ir kokia bus jo kaina. Juk tokio tipo elektrinė – su rusiškais RBMK reaktoriais – uždaroma pirmą kartą, precedento ES nebuvo ir nėra. Todėl ir buvo pasirinkta tokia aptaki formuluotė – Lietuvą įpareigojanti uždaryti elektrinę, o ES šį žingsnį finansuoti.
Priminsiu, kad iki 2013 metų, tai yra iki prasidedant šiam finansiniam laikotarpiui (2014-2020 m.), Europos Sąjunga IAE uždarymui jau buvo skyrusi 1,367 milijardų eurų. Kaip prieš keletą metų man rašė tuomet už ES energetiką atsakingas Europos Komisijos narys G. Oettingeris, “šios apimties parama yra laikoma pakankama, o už eksploatacijos nutraukimo finansavimą, atliekų tvarkymą ir suagumo užtikrinimą yra atsakingos šalys narės”. Vis dėlto, tuomet, 2013-aisiais, Lietuvai aktyviai veikiant, pavyko pasiekti, kad ES parama būtų teikiama visą šį finansinį laikotarpį: 2014-2020 m. IAE uždarymui Lietuva iš ES gaus dar 450 milijonų eurų.
Dabar Europos Komisija vėl siunčia signalus, kad likusias išlaidas esą Lietuva turėtų užsimesti ant savo pečių. Tai ypač Lietuvai nepalanki nuostata. Jau aišku, kad elektrinės uždarymui 2038 metais, kaip numatyta, po 2020 metų mums reikės dar 900 milijonų eurų. Neuždarius tais metais, dėl finansavimo stokos atidėjus uždarymo terminus, darbų kaštai dar labiau išaugtų. Tai būtų per sunki našta Lietuvai, neabejotinai tektų uždarinėti IAE, naudojantis skolintomis lėšomis. Norint pakeisti ES nuostatas, reikia sutelkto Lietuvos valdžios ir europarlamentarų darbo. Ypač dabar, kai artėja ES biudžeto peržiūra, kai ES pradės planuoti naują finansinį laikotarpį, prasidėsiantį po 2020 metų. Tačiau bendro Lietuvos valdžios darbo su Lietuvos ES parlamentarais beveik nematyti. Atrodo, jog tai, kas vyksta Briuselyje, mažai kam rūpi Vilniuje.
– Jūs dirbate trečią kadenciją Europos Parlamente. Jau du mėnesiai, kai pasitraukus Gabrieliui Landsbergiui, sugrįžote į įprastinę darbo vietą, kur dirbote nuo 2004 iki 2014-ųjų. Kokios vyko Jūsų konsultacijos su Lietuvos valdžios institucijomis; kokia paruošta bendra strategija šiais bei kitais klausimais?
– Per pirmuosius du mėnesius susitikau su dviejų valstybių prezidentais, su 10 kitų valstybių ministrų bei penkių valstybių ambasadoriais. Tačiau nesusitikau nei su vienu aukštesnio rango Lietuvos pareigūnu, išskyrus Lietuvos ambasadorę Europos Sąjungoje Jovitą Neliupšienę, su kuria susitikome Briuselyje, ir tai buvo labai dalykiškas ir naudingas susitikimas. Žinau – keistai tokia aritmetika atrodo... Galbūt pirmą kartą į Europos Parlamentą išrinką žmogų tai stebintų. Aš nenustebau, nes tokios yra mūsų tradicijos – blogos tradicijos. Lietuvoje būtent toks darbo ir santykių su ES parlamentarais „koordinavimas“ yra norma. Apskritai vertinant ir paprastai sakant, Seimas – sau, Vyriausybė – sau, Prezidentūra vėl pati sau. Kas tokioje situacijoje lieka europarlamentarui – o gi veik, kaip išmanai. Prezidentai, ministrai, Seimo pirmininkai nemato reikalo pakviesti visų Lietuvos europarlamentarų dalykiškam pokalbiui, bendrų tikslų ir darbų aptarimui. Vietoje to europarlamentarams siūloma dalyvauti Seimo Europos reikalų komiteto posėdžiuose... Kelios malonios išimtys per mano pirmąsias dvi kadencijas, per 10 metų (visų Lietuvos europarlamentarų susitikimai su UR ministrais A. Valioniu ir L. Linkevičiumi, premjeru G. Kirkilu, ūkio ir susisiekimo ministrais) tik patvirtina bendrą tendenciją. Rezultatai kalba patys už save.
– Kodėl taip? Vis tik Lietuva yra ES dalis ir daugelis Briuselyje priimamų sprendimų daro įtaką Lietuvai, labai dažnai net paprastiems šalies piliečiams?
– Todėl, kad tokie esame, tik tokį politinės kultūros lygį esame pasiekę. Bandyti tai paaiškinti sveiko proto argumentais neįmanoma. Mes mėšlungiškai šokame koordinuoti veiksmų, kai susidaro kokia nors nepalanki situacija. Tačiau neturime savo strategijos, o pavojaus varpus išgirdę puolame veikti, reaguojame į dažniausiai jau įsisenėjusias problemas, kurias buvo galima numatyti ir užkardyti žymiai anksčiau. Paskutinis pavyzdys – Astravas, kai siekiame, kad jau kelerius metus vykdomos statybos būtų nutrauktos.
Lietuvos valdžioje per daug ambicijų, kurios trukdo visiems susėsti prie vieno stalo, dalintis informacija, pasidalinti darbais, kuriuos kiekvienas valstybės kareivis savo veikimo lauke turi atlikti. Telkiančios, vienijančios lyderystės bendrajam gėriui, siekiant nacionalinių tikslų Lietuvoje labiausiai ir pasigendu.