
Naujausios
Vilius Puronas
Kaip Klaipėda neįsivaizduojama be jūros, taip Šiauliai – be dangaus. Ne todėl, kad ten kaba Saulė, o todėl, kad metaliniai arai nuolat raižo mūsų padangę. Kaip kiekvienas fatalistas, pradėdamas rašyti mūsų aerodromo istoriją, mintimis perbėgu oro erdvės užkariavimo etapus virš Šiaulių. Kokie reiškiniai į ramaus Zoknių dvarelio arimus nutupdė aerodromą?
PIRMIEJI PAKILOME VIRŠ LIETUVOS
Virš Didždvario ir Aleksandrijos. Pirmoji invazija į Lietuvos oro erdvę yra užfiksuota 1801 m. vasario 23 dieną, kai Platono Zubovo intencija iš Šiaulių Didždvario buvo paleistas balionas. Nežinoma, kas skrido tuo įrenginiu, nežinomas jo konstruktorius, tik žinoma, kad kitas balionas, pilotuojamas tokio J. Kuparenkos, į Vilniaus padangę pakilo vėliau, 1806 metais. Taigi, išlikę faktai tvirtina, kad Lietuvoje pirmasis žmogus į orą pakilo Šiauliuose.
Vėliau, 1841 metais, didelės šventės Aleksandrijoje proga, vėl buvo pripūstas didžiulis balionas publikai linksminti, jo iniciatorius – grafas Dimitrijus Zubovas. Miestiečiai pasakojo, kad į orą pakilę dvaro tarnai susirinkusiems garbingiems svečiams ir savai publikai iš viršaus mėtė saldumynus. Aviacijos tyrinėtojai užfiksavo šią bibliografų pastebėtą žinutę apie ankstyvąją oreivystę Šiaulių krašte.
„Žemaičio garlėkis“. Šiauliuose ar Viekšniuose? Enciklopedijos tvirtina, kad viename Kauno gubernijos mieste 1855 metais pirmą kartą pakilo į orą “Žemaičių garlėkis”, aplenkęs brolius Raitus puse šimtmečio.
Aleksandras Griškevičius, lietuviškos oreivystės pradininkas, atsikėlė gyventi į Šiaulius 1834 metais, pradėjęs kuklia teismo tarnautojo pareigybe. Jis buvo išsilavinęs žmogus, plačių pažiūrų, mokėjo kelias kalbas. 1836–1848 metais tarnavo Šiaulių miesto rotušės sekretoriumi. Visą savo sekretoriavimo metą laisvalaikiu konstravo orlaivius bei kitokias nesąmones, ruošdamas dirvą dvidešimtojo amžiaus oreivystei, kas nekėlė didelio entuziazmo miesto tėvams. Apie juos 1844 metų Rusijos švietimo periodiniame leidinyje buvo paskelbta trumpa žinutė “Šiaulių miesto magistratas atsiuntė rankraštį, pavadintą “Skraidymo menas” ir prašo jį apsvarstyti”. Vėliau, 1851 metais, gyvendamas Kaune, A. Griškevičius išspausdino autorinę knygutę “Žemaičio garlėkis” („Parolot žmudzina”), kuriame pateikė savo sukurtų skraidyklių brėžinius, išdėstė savo šiaulietišką patirtį.
Padirsės slėnyje? Žinoma, kad jis pirmasis pakilo į orą savo padarytu aparatu apie 1855 metus. Tuo metu jis glaudėsi Šiauliuose pas savo broliuką Mauricijų Griškevičių, grafo Zubovo archivarą, kurio darbą “Šiaulių ekonomijos arba stalo dvarų aprašymas” ne kartą cituosiu.
Išliko įtarimų, kad Aleksandras savo pirmąjį skrydį atliko nuo Kaukazo (Limanto) kalno, esančio priešais “Elnią”, kitoje Vilniaus gatvės pusėje, ten, kur meno valdininkai pastatė Frenkelio skulptūrą. Anuomet, 1855-ųjų vasarą, Prūdelio nebuvo, dauboje plytėjo pievomis, krūmynais ir žolių atvašynais apaugęs Padirsės slėnis, gavęs pavadinimą nuo nedrąsaus Dirsės upeliuko, vinguriavusio nuo Piktmiškio kemsynų. Šalia dulkino vieškelio stovėjo senas vandens malūnas, kurį už dvidešimties metų nusigriovė Frenkelis...
Turbūt neatsitiktinai jo garsusis skrydis sutapo su generalgubernatoriaus vizitu į Šiaulius, kurį Aleksandras norėjo maloniai nustebinti. Deja! Skrydis pavyko, o nusileidimas – ne. Pasakojama, kad pasibaidę gubernatoriaus arkliai garbingajam svečiui siaubo įvarė, miestui gėdos pridarė. Supratingai užjaučiu anuometinius miesto vadovus – vaje, tas jo skrydis juk buvo nelegalus!
Apie “Žemaičio garlėkį” daugelis šiauliečių yra užmiršę, nors tai – pasaulinės reikšmės įvykis, kaip ir 1 JAV cento autoriaus gimtinė. Manau, apie tai teks papasakoti plačiau ir išsamiau, nes visokių įdomybių ir sutapimų būta. Pradedant A. ir D. Griškevičiais, sekretoriavusiais Šiaulių rotušėje, aerodromu su atominėmis bombomis bei ekonominėmis zonomis, baigiant tuo, kad buvęs šiaulietis B. Zavodskovas ”Žemaičių garlėkio” maketu stebina šveicarus Ženevoje.
Taigi!
Sigito KAZLAUSKO iliustr.