
Naujausios
Laikraštininkai žino – atėjo toks metų laikotarpis, kai skaitytojai atostogauja, o šiukšlynai – įprasta kasdienybės dalis, kas išvertus į žurnalistinę kalbą reiškia – nieko naujo ir įdomaus: nei sesijų, nei opozicijų. Epocha gražiai prašo ko nors provokacinio parašyti, kad anoniminiams interneto nuliams ir mėnuliams būtų ką komentuoti. Kaip laikraštininkų poreikių nerealizuoti?
„VIEŠA ERDVĖ“ – „NEVIEŠAS TUALETAS“
Vilius Puronas
Kadangi Prisikėlimo aikštės projekto aptarimą tik laikraščiuose matėme, todėl apie tai rašau šakėmis ant vandens, nes įstatymai to nedraudžia. Netgi skatina.
Nereikia užmiršti, kad šiauliečių visuomenininkų idėjas sukurti mūsų aikštę, vertą pasaulinio dėmesio, prieš du metus teko matyti net keliuose straipsniuose, pasisakyti specialistų aplinkoje. Ir apie švytintį „Šaulio“ žvaigždyną aikštės grindinyje, ir apie daugiafunkcinę pavėsinę aikštėje – šventėms ir kasdienybei, ir apie vaizdą iš katedros bokšto, ir apie blaivybes, ir apie amžinybes... Rezultatai šiauliškiams įskiepijo imunitetą: „Neverta mėtyti deimantų kiaulėms!“
Kiaulėms reikia lovio, ne idėjų.
Tai dėl lovių vyksta batalijos, ne dėl valdžios.
Valdžia – sunkus intelektinis ir organizacinis darbas.
Lovis – mitybos įrankis kiaulienos gamintojams.
Ja tapo manoji tauta.
Nesistebiu, kad aptarime dalyvavo tik saujelė žmogėnų. Kitus veikė „ir objektyvios, ir subjektyvios“ priežastys, vasaros atostogos ar organizatorių noras turėti mažiau kritikovų. Tokie aptarimai kabinetams – viena iš legalių galimybių prisidengti viešumu: „juk buvo viešai svarstyta, viešai pasisakyta...“ Už klaidas nei valdininkija, nei autoriai nebus atsakingi. Jas nurašys tautos „mentalitetui“ – skambiam, nuvalkiotam, buvusiam madingam, todėl iš mados beišeinančiam daiktavardžiui. Arba patarlei, kad po muštynių vėlu kumščiais makaluoti...
Turgaus aikštės – istoriniai miestų ir gyvenviečių centrai. Šimtmečių bėgyje jos tapdavo skverais ar miesto reprezentacinėmis zonomis. Ir kiekviena tokių zonų visuomet turėdavo keletą funkcijų, kurios ją darydavo gyvą ir nematomą kasdienybėje, bet sukeliančią širdies virpulį valstybinių švenčių metu. Miesto širdyje iškilmingas vėliavos pakėlimas ir orkestrų gaudesys taip pat svarbus, kaip ir žiopliai turistai ar masiniai renginiai: kultūriniai-komerciniai, jaunimo-senimo, tylos-triukšmo ar tiesos-netiesos. Viskas miestiečiams buvo ir yra reikalinga, nes mes – kiekvienas skirtingas net tarp saviškių.
Gražu būtų įsigilinti į Šiaulių centrinės aikštės istoriją, apie kurią projektuotojai tik šneka, bet jos savitumų nežino: buvo turgus – buvo miesto skveras – buvo paradų aikštė...
O kas tai dabar, negi – „viešoji erdvė“?
Projektinių užduočių „Prisikėlimo aikštės“ konkursui neteko matyti, o plepalų apie „viešąsias erdves“ teko prisiklausyti. Beje, apie „viešąsias erdves“ tuščiažodžiaujantys projektuotojai nemoka paaiškinti tų „viešų erdvių“ skirtumų nuo „viešų tualetų“. Nenuostabu, kad ir savivaldybės pastatas jiems – „viešieji namai“, tapę miesto folkloru. Tokią išmintį išgirdus belieka linksmai nusikvatoti, jiems įsižeisti, bet giliai širdyje sutikti. Šiame žodžių kalambūre juk glūdi gūdi TIESA iš didžiųjų raidžių.
TOJI TIESA – SĄVOKA POLITINĖ.
Ne lytinė.
Apie 1955 m.
Apie 1913 m.