
Naujausios
Tas deginantis gyvenimo keistumas
Elvyra Kairiūkštytė (1950–2006) – viena įdomiausių, talentingiausių praėjusio amžiaus 8–9 dešimtmečio Lietuvos grafikių. Ji nežinojo nei savo tikrojo vardo, nei pavardės, nei tėvų, nei kilmės. Visa, kas buvo tikra jos gyvenime – tai kūryba, gaivališkas charakteris ir Kuršėnai, Kuršėnų vaikų namai. Vilnius irgi buvo tikras. Tik ir jame ji turėjo savo Kuršėnus – savo kuršėniškes drauges, jų globą ir galimybę sugrįžti į Kuršėnus, kur jos laukė, kur mylėjo, kur pateisino.
Dešimtmetis, kai Elvyros Kairiūkštytės nebėra. Liko jos kūryba. Liko jos draugių išleista monografija apie jos gyvenimą ir kūrybą „Deginantis gyvenimo artumas“. Ir tas jausmas – apie keistai susiklosčiusį jos gyvenimą ir likimą, jos gaivališką talentą ir dramatišką asmenybę.
Rita ŽADEIKYTĖ
Artimieji
Kuršėnų vaikų globos namuose, rengiant straipsnį apie Lietuvos vaikų namų naikinimą, akys užkliudė fojė, kabinetuose kabančius atpažįstamus grafikos darbus. Juk tai – Kairiūkštytė!
Knyga apie ją „Deginantis gyvenimo artumas“ perskaityta dar šilta nuo spaustuvės presų 2010 metais. Iš knygos atmintyje išliko menininkės begalinė vienatvė, gaivališkas charakteris ir kažkoks beribis naivumas. Knyga atgulė į perskaitytųjų lentyną. Parodų vėliau lyg ir nebūta.
Vaikų namų direktorius Feliksas Rudzinskas bei jo pavaduotoja Nijolė Bilevičienė padėjo prisiminti talentingąją Lietuvos grafikę, taip artimai susijusią su Kuršėnais.
Kuršėnų vaikų namuose susitikome su E. Kairiūkštytės draugėmis nuo mokyklos suolo iki gyvenimo pabaigos. Regina Norvaišienė (Noreikaitė) ir Viktorija Kasparavičienė (Poškevičiūtė) buvo jos nenutrūkstamas ryšys su Kuršėnais, namais, mokykla. Regina ir Viktorija, Monika Vispavičiūtė, Elena Glodenytė (Gervickienė), Janina Karčiauskaitė buvo ir Elvyros šeima – artimesnių žmonių, pažinojusių ją beveik visą gyvenimą, nebuvo daug.
E. Kairiūkštytė labai brangino Vilniuje gyvenusias savo klasės drauges iš Kuršėnų. Po E. Kairiūkštytės mirties R. Norvaišienė tarp brangiausių jos daiktų rado bendraklasių vaikų piešinėlius, dovanotus Elvyrai. Ant visų jų nugarėlių kruopščiai Elvyros buvo užrašyta, kurio iš vaikų tai piešinėlis, kiek jam tada buvo metukų.
Vilniuje Elvyra turėjo ir dar vieną brangų žmogų iš Kuršėnų – keramikę Genovaitę Jacėnaitę (1933–2016), Kuršėnų miesto garbės pilietę.
Iš Vilniaus E. Kairiūkštytė gavo bendrystę su skulptore Ksenija Jaroševaite, grafike Viktorija Daniliauskaite, kitais meno ir kultūros žmonėmis. Didžioji dalis Vilniaus periodo asmenybių tapo ir monografijos apie E. Kairiūkštytę bendraautoriais ir sudarytojais.
Dar iki Vilniaus likimas E. Kairiūkštytei buvo dovanojęs artimą bendrystę ir su rašytoja, menotyrininke, iš Joniškio rajono kilusia Jolita Skablauskaite – jos susitiko Kaune, Stepo Žuko technikume, bet jo nebaigusios abi patraukė į Vilnių, į Dailės akademiją. Tik E. Kairiūkštytė įstojo į grafiką, o J. Skablauskaitė – į menotyrą. Jųdviejų draugystę liudija daugybė E. Kairiūkštytės grafikos technika kurtų J. Skablauskaitės portretų.
Vilniuje saugomi E. Kairiūkštytės kūrybos lobynai, bohemiškasis jos gyvenimo klodas. O Kuršėnuose – atmintis apie ją, jos vaikystę, jos namus ir giminėmis, šeima tapusius žmones.
Likimas neparašė net raštelio
Nors oficialiose biografijose rašoma, kad E. Kairiūkštytė gimė Vilniuje, bet rasta ji buvo 1950 metų gruodžio 13-ąją prie Širvintų ligoninės. Pamestinukę atidavė į Širvintų ligoninę. Vėliau mergaitė atsidūrė Vilniuje, iki septynerių metukų augo Vilniaus pirmuosiuose vaikų namuose. Čia jos susitiko su Monika Visipavičiūte, vėliau kartu augusia Kuršėnų vaikų namuose. Jų draugystė tesėsi iki pat Elvyros mirties. Sovietinėje santvarkoje buvo įprotis vaikus kilnoti iš vienų vaikų namų į kitus. Elvyra per vaikų paskirstymo punktą Kaune buvo paskirta gyventi Kuršėnų vaikų globos namuose.
Pirmus metus, kai ji atsidūrė Kuršėnuose, jos dar neleido į mokyklą, nes mergaitė buvo labai mažo ūgio. Taip ji, vieneriais metais vyresnė už savo bendraklasius, pradėjo lankyti aštuonmetę mokyklą šalia Kuršėnų vaikų namų, o vėliau Kuršėnų 1-ąją vidurinę mokyklą (dabar – S. Anglickio pagrindinė mokykla). Su R. Norvaišiene ir V. Kasparavičiene bendraklasėmis tapo nuo devintos klasės.
„Kuo toliau, tuo sunkiau jai buvo išgyventi nežinomybę – kas jos šeima. Ji bandė ieškoti archyvuose, bet nieko nerado. Vėliau ji buvo susikūrusi savo mitą – kad ji iš garsiosios dailininkų, kompozitorių Kairiūkščių giminės“, – pasakojo R. Norvaišienė.
Į Kuršėnų vaikų namus mergaitė jau atvažiavo su Kairiūkštytės pavarde, kuri, greičiausiai, buvo parinkta atsitiktinai, kaip ir visiems pamestinukams, kurių tėvai nežinomi. Ir vaikų namų darbuotojai bandė ieškoti, kodėl Elvyrutės tokia pavardė, bet jokios informacijos nepavykę aptikti.
Archyvuose buvo tik nelabai ką sakantys įrašai: rasta maždaug mėnesio laiko, į ką suvyniota. Bet jokio raštelio prie kūdikio nerasta.
Ilgametis Kuršėnų vaikų namų direktorius F. Rudzinskas žino, kad pamestinukams pavardės, vardai parenkami pagal radimo vietą, tądien buvusį vardadienį, kartais – radusio kūdikį žmogaus, medicinos seselės ar pirmosios auklėtojos vardą ar pavardę.
„Taip atsirasdavo visiškai naujas žmogus, jokiais kraujo ryšiais nesusijęs su savo pavarde. Taip greičiausiai atsirado ir Kairiūkštytė“, – mano Vaikų namų direktorius F. Rudzinskas.
Kita jos klasės draugė ir studijų bendražygė V. Kasparavičienė prisimena, kaip einant su Elve (taip artimiausios draugės vadino Elvyrą Kairiūkštytę – red. past.) iš mokyklos namo, ji dažnai šnibždėdavusi, kad jai pažadėta duoti iš archyvo paskaityti dokumentų. „Tai sakydavo su tokia viltim“, – mena V. Kasparavičienė.
„Kai televizijoje atsirado paieškų laida, mes vis ragindavome – Elvyrute, pabandyk. Bet ji tada jau buvo žmogus su savo vardu, su savo biografija, su savo asmenybe. Ji jau buvo žinoma menininkė. Ir ji nebedrįso. Gal tiesiog bijojo, kad ir vėl nieko neras... Bet kad jai reikėjo savo šeimos, kad ji labai norėjo jos – tai buvo visiškai aišku iki pat jos gyvenimo pabaigos“, – dėliodamos sakinius į bendrą paveikslą pasakojo abi jos draugės R. Norvaišienė ir V. Kasparavičienė.
Kūrybinį E. Kairiūkštytės palikimą paveldėjusi R. Norvaišienė neslepia graudulio: visų Elvyrutės vėlyvųjų darbų nugarėlės prirašytos dedikacijų, kam ji skiria savo piešinius: „Ant visų piešinių būtinai pridurdavo, kad tai skiria ir savo tėveliui ir mamytei. Būtinai!“
Barankos kakavoje
Kuršėnų vaikų namuose Elvyra buvo pagrindinis dailininkas. Kai kiti vaikai dirbdavo ūkyje, ji piešdavo, rašydavo įvairius stendus, atvirukus ir viską, ko reikėjo vaikų namų meniniam apipavidalinimui.
Po vidurinės 1969 metais E. Kairiūkštytė norėjo stoti į Vilniaus dailės akademiją (tuometinis Lietuvos TSR valstybinės dailės institutas). Tačiau nedrįso ir pakvietė savo klasės draugę Viktoriją Poškevičiūtą (Kasparavičienę) kartu stoti į Kauno Stepo Žuko technikumą.
„Aš bijojau, nepasitikėjau savo jėgomis. Elvė pažadėjo mane šiek tiek pamokyti, davė teptukų. Bet ji netikėjo, kad aš įstosiu. O aš įstojau į rūbų modeliavimą, Elvyrutė – į apipavidalinimo specialybę“, – prisiminė V. Kasparavičienė.
R. Norvaišienė prisimena, kad E. Kairiūkštytė visada geru žodžiu prisimindavo studijas Kaune, pabrėždavo, kad dailės pagrindus ji gavo „Žuke“.
Jos ištikimoji ilgametė draugė rašytoja Jolita Skablauskaitė, kaip ir V. Kasparevičienė, taip pat studijavo rūbų modeliavimą S. Žuko technikume. Tada prasidėjo Elvyros ir Jolitos draugystė.
V. Kasparavičienė atsimena, kaip jos visos šventė Kūčias. Neturėjo šližikų – į kakavą prisitrupino barankų.
„Kaip Elvyrai patiko tos mūsų Kūčios. Ji tokias savo pirmąsias Kūčias prisimindavo ilgai. Juk vaikų namuose niekas Kūčių nešvęsdavo“, – pasakojo V. Kasparavičienė.
Ji prisiminė ir tai, kokia Elvė buvo išradinga išdaigininkė su pritrenkiančiomis idėjomis, kurios atsiskleisdavo tik prie labai artimų žmonių, kuriais ji besąlygiškai pasitikėjo. „Elvė net bilietus į renginius nusipiešdavo ir mums nupiešdavo, pasidėjusi seną bilietą ant lango stiklo. Tik kartą nepasisekė: bilietus į šokius ji nupiešė juodomis raidėmis, o tikrieji buvo atspausti mėlynomis, bet budintis nepastebėjo ir vis tiek praleido“, – prisiminė jaunystę V. Kasparavičienė.
Ko pavydėti vaikų namų vaikams?
E. Kairiūkštytės kūrybą apibūdindami menotyrininkai, menininkai nevengia epitetų: kūrėja su genialumo žyme, gaivališkas talentas, linoraižinių akrobatė, kūrybos amazonė.
Sovietmečiu vaikų namų auklėtiniai būdavo rengiami vienodais drabužiais, avėjo vienodus batus, nešiojo vienodas kuprines. Kaip „vaikų inkubatoriuje“ augęs žmogus galėjo būti toks nevaldomai gaivališkas, nevaržomai genialus kūryboje, netelpantis į jokių standartų rėmus, bet drauge ir išsilavinęs, kokia buvo E. Kairiūkštytė?
„Mes pavydėdavome Vaikų namų vaikams! Tuo laiku Kuršėnų vaikų namai klestėjo!“, – paneigia stereotipus apie „inkubatorių“ R. Norvaišienė ir V. Kasparavičienė.
Jos abi vardija, kad būtent Vaikų namų vaikai turėjo labai gerus mokytojus, kurie juos įvairiapusiškai lavindavo.
„Kuršėnai buvo atokiau nuo Vilniaus, todėl čia į savotišką tremtį atvažiuodavo dirbti intelektualai, išsilavinę žmonės. Vaikų namų vaikai būdavo vežami į geriausius klasikinės muzikos koncertus – taip daugeliui buvo išlavintas puikus muzikinis skonis. Kas iš paprastų kuršėniškių šeimų labai jau vežiodavo savo vaikus į klasikinės muzikos koncertus Vilniuje?“ – retoriškai klausė R. Norvaišienė.
Ji vardijo, kad būtent Kuršėnų vaikų namuose buvo labai gerų būrelių, kuriuos E. Kairiūkštytė lankė. Vaikai ne tik lankė spektaklius, bet ir patys juos statė, vaidino.
Vaikų namuose būdavo rengiami teminiai vakarai apie dailę, dailės mokytoja Danutė Narvydaitė rengdavo pasakojimus apie menininkus, jų kūrybą, meno stilius. Poetė, ateitininkė Stasė Dzenuškaitė, kurį laiką taip pat dirbusi Kuršėnų vaikų namuose, rengdavo muzikos vakarus, vaikams pasakodavo apie kompozitorius.
„Mūsų laikų Vaikų namų auklėtiniai buvo labai sportiški – būdavo lavinama jų kūno kultūra. Gražu į juos būdavo pažiūrėti“, – prisiminė V. Kasparavičienė.
Dešimties metų, laimėjusi Sovietų Sąjungos vaikų piešinių konkursą, Elvyrutė laimėjo prizą – atostogas Arteke, geriausioje sovietinių laikų vaikų vasaros stovykloje.
Kuršėnų vaikų namai turėjo ir gerą biblioteką, o auklėtiniai iš tikrųjų skaitydavo, analizuodavo geriausius literatūros kūrinius, lavinosi ne lėkšta literatūra.
Draugės prisiminė, kad net ir turėdama kalbos defektą Elvyra puikiai dainuodavo, dainuodavo dar nuo Vaikų namų choro laikų.
Ramybės vasaros Kuršėnuose
Baigusi Kuršėnuose mokyklą, išvykusi studijuoti ir tapusi žinoma menininke, E. Kairiūkštytė vasaromis vis sugrįždavo į Kuršėnus, nes kitos tėviškės ji neturėjo.
Ir kitų tokių mylimų žmonių, užauginusių ją, kaip tuometinės vaikų namų vadovės Teofilė Betlinskienė (1895–1983) ir Antanina Rastenytė (1904–1993), Elvyra neturėjo. Ypač artima vėliau, jau tik atvažiuodama vasaroti į Kuršėnų vaikų namus, ji buvo su A. Rastenyte, nes ir ji, kaip ir E. Kairiūkštytė, neturėjo šeimos, vaikų.
Dabartinė Vaikų namų direktoriaus pavaduotoja socialiniam darbui Nijolė Bilevičienė 1981 metais pradėjo dirbti Kuršėnų vaikų namuose. Tada ji buvo piešimo ir darbelių mokytoja. Jau pirmąją savo darbo vasarą Nijolė ir susitiko su Elvyra.
N. Bilevičienė, tada dar jauna Vaikų namų dailės mokytoja, su Elvyra dalydavosi vienu kabinetu. Nijolė mokytojos darbą kabinete dirbdavo darbo valandomis, o naktį didžiules savo linoleumo plokštes raižydavo, piešinius ant stalų išskleisdavo Elvyra.
Nijolė pasakojo, kad išraižytus Kuršėnuose per vasaros atostogas linoleumo lakštus Elvyra veždavo atspausti į Vilnių, nes Kuršėnuose, žinoma, grafikos staklių nebuvo. Elvyra per atostogas „atidirbdavo“ ir Vaikų namams – piešdavo atvirukus, apipavidalindavo stendus, rašydavo gražiu šriftu.
„Ji visada dirbdavo naktimis. Dieną jos beveik niekas nematydavo. Ji save dėl to ir vadino pelėda“, – prisiminė N. Bilevičienė.
Nijolė pasakojo, kad darbo dienos pabaigoje dažniausiai jos abi gerdavo kavą, kalbėdavosi dažniausia apie gyvenimą.
„Auginau mažą vaiką, jai būdavo labai įdomu kalbėtis apie šeimą, santykius šeimoje. Jai tokia svarbi buvo šeima. Ji labai norėjo šeimos, bet niekada jos neturėjo“, – prisiminė N. Bilevičienė.
E. Kairiūkštytė Nijolei užsimindavo, kad į Kuršėnus atvažiuoja pailsėti nuo Vilniaus, nuo miesto.
„Ji džiaugdavosi tyla, ramybe. Nors ji buvo vienišė, bet Vilnius, matyt, ją tikrai kartais vargindavo savo tempais“, – prisiminė N. Bilevičienė.
Ji mena, kad E. Kairiūkštytė vienišės gyvenimą gyveno ir atostogaudama Kuršėnų vaikų namuose.
„Kalbų su niekuo neužmegzdavo. Galbūt dėl to, kad šiek tiek užsikirsdavo jos kalba, galbūt, kad labai prastai matė, ji labai retai su kuo bendraudavo. Labai užsidaręs žmogus buvo. Kartais prie kavos papasakodavo man, kokį spektaklį, koncertą ar parodą lankė, bet ne daugiau“, – prisiminė N. Bilevičienė.
Mažytės pasakų būtybės apkabinimas
Vaikų namų direktorius F. Rudzinskas su E. Kairiūkštyte buvo beveik bendraamžiai. Jis prisimena Elvyrą dažniausiai susimąsčiusią, užsisklendusią. Ji atvažiuodavo į Kuršėnus ir tada, kai F. Rudzinskas jau tapo Kuršėnų vaikų namų direktoriumi.
Pažinojęs iš vaikystės Elvyrą, Feliksas negalėdavo atsistebėti jos temperamentu: „Ji būdavo tokia tyli, užsidariusi, bet jeigu jai kildavo džiaugsmo euforija, ji taip pribėgusi impulsyviai mokėdavo apkabinti, kad likdavo pirštų atspaudai.“
Mena ir daugybę vasarų, kai E. Kairiūkštytė vasarodavo Kuršėnų vaikų namuose, apsuptuose pušyno. Daugelis vietinių žmonių, mačiusių E. Kairiūkštytę Kuršėnuose, laikydavo ją keistuole, nes ji ir rengdavosi ne taip, kaip kuršėniškiai, ir bendraudavo labai ribotai. Matė ir jos vizijas iš paralelinių pasaulių, bet niekas Elvyrutės nei „padyvijo“, nei pasmerkė, nors ji iš tiesų kartais panašėdavo į „ateivę iš paralelinio pasaulio“, „mažytę pasakų būtybę“ – taip knygoje „Deginantis gyvenimo artumas“ apibūdino ją pažinoję ir mylėję žmonės.
Paskutiniais gyvenimo metais Elvyra beveik su niekuo nebebendraudavo, neidavo į parodų atidarymus, nei spektaklius, nei koncertus.
Tačiau draugės matė, kaip „su amžiumi jos kalba išlaisvėjo, nebeužsikirsdavo taip dažnai ir ilgai. Gal dėl to, kad dingo kažkokia ją visą gyvenimą slėgusi baimė“, – svarstė draugės.
Pamažu išnyko jos noras pasėdėti Vilniaus bohemos vakarėliuose, pamažu ir jos draugų ratas siaurėjo. Liko nedaug, bet labiausiai vertinami. Greta kuršėniškių draugių, Viktorijos Daniliauskaitės, Rimutės Gaižauskaitės, ji labai vertino grafiką Mikalojų Vilutį ir jis ją labai vertino.
„Elvyrutė nerimavo, kad labai artima jai Ksenija Jaroševaitė su vyru Vladu Urbanavičiumi pasistatė namelį Jeruzalėje. Nervindavosi – kaip jie taip – už miesto kažkur išsikėlė! Negaliu nuvažiuoti!“, – prisiminė R. Norvaišienė.
Keturi metrai begalybės
Paveldėjusi E. Kairiūkštytės kūrybinį palikimą R. Norvaišienė su savo vyru suskaitmenino ir aprašė visą jos kūrybą – nuo svarbiausių darbų iki menkiausių eskizėlių. Vien piešinių priskaičiuota apie 10 tūkstančių, šimtai – grafikos lakštų.
„Ji nei apie kūrybą, nei apie siužetus, motyvus niekada su manimi nekalbėdavo. Bet kai nueidavome į parodą, ji visada pabrėždavo – matai, mano geriausi. Iš tiesų jos darbai buvo ypatingi. Ji pati mažutė – o jos grafikos lakštai – didžiuliai, nemoteriški. Ji jautė savo, savo kūrybos vertę ir suvokė ją labai aiškiai“, – pasakojo R. Norvaišienė.
Visus stebino tai, kad E. Kairiūkštytė raižė linoleumą be jokių eskizų – ji atsidavė vaizduotei ir be jokio bendro eskizo sudėdavo savo atskirus raižinių fragmentus spaudui. Ją draugai taip ir vadino – drąsioji ir žavioji linoraižinių akrobatė.
Pasikeitus laikams, pablogėjus sveikatai ir netekus galimybės spausdinti savo grafikos darbų, E. Kairiūkštytė ilgam dingo iš parodų salių, kurias užvaldė naujos meno kryptys: instaliacijos, performansai. „Aš tik tada rodysiu savo darbus, kai visas šitas š... išplauks iš meno galerijų“, – mena Elvyros žodžius R. Norvaišienė.
Vėliau jos kūryboje atsirado ilgi piešiniai. Ilgiausias buvo daugiau nei keturių metrų. R. Norvaišienė žino, kodėl – Elvyra gavo butą ilgu koridoriumi. Išvyniodavo popierių ir piešdavo savo vaizduotės ir širdies vedžiojama ranka iki užsimiršimo, iki paryčių, iki tol, kol pritrūkdavo jėgų. Apie tai, kad ji kuria tokius ilgus darbus žinojo nedaug kas. Į savo namus nieko neįsileisdavo, tik keletą artimiausių draugių.
Ji savo žodžio laikėsi ilgai ir daug metų nedalyvavo parodose. Tik paskutiniais metais (prieš pat mirtį) ją prikalbino parodyti savo ilguosius kelių metrų piešinius, pieštus daugiausia tušu.
„Šviesa“ – taip vadinosi jos piešinių ciklas paskutinėje parodoje. E. Kairiūkštytei mirus nuo insulto, jos ši, paskutinioji, paroda dar tebebuvo eksponuojama Šiuolaikinio meno centre.
Asmeninės nuotr.
VERTĖ: Grafikės Elvyros Kairiūkštytės kūryba, menotyrininkų priskiriama Lietuvos grafikos aukso fondui, o menininkės gyvenimas ir likimas glaudžiai susijęs su Kuršėnais, kuriuose ji, našlaitė, atrado ir savo namus, ir savo šeimą.
PARODA: Elvyra Kairiūkštytė savo personalinės parodos atidaryme 1986 metais Vilniaus meno darbuotojų rūmuose.
PRISIMINIMAI: Kuršėnų vaikų namuose, kur augo ir vėliau vasarojo grafikė Elvyra Kairiūkštytė, jos gyvenimą, kitoniškumą, kūrybą prisiminė (iš kairės) klasės draugė Viktorija Kasparavičienė, Vaikų namų direktoriaus pavaduotoja Nijolė Bilevičienė, klasės draugė ir kūrybinio palikimo saugotoja Regina Norvaišienė ir Kuršėnų vaikų namų direktorius Feliksas Rudzinskas.
Dailininko Edmundo Saladžiaus portretas.
1983. Spalvotas lino raižinys. 75x53
Vienas iš ilgųjų piešinių.
2004 03 02. Popierius, tušas. 83x219
Autoportretas.
1983. Nespalvotas lino raižinys. 81,5x57,5
Kuršėnų vaikų namams piešti paveikslėliai.