Pirma prekę apžiūrėk, tada – pirk

Pirma prekę apžiūrėk, tada – pirk

Pirma prekę apžiūrėk, tada – pirk

Vartotojai turėtų būti budrūs, įsigydami prekes, ir žinoti, kad gali savo teises ginti per tuo užsiimančias tarnybas bei teismus. Svarbiausia visada turėti prekės pirkimo dokumentus, – tinka ir elektroninės bankininkystės išrašas, – ir, prieš parsigabenant daiktą iš prekybos centro ar gavus jį iš kurjerio, kruopščiai apžiūrėti, patikrinti, kad paskui nekiltų keblumų.

Loreta RIPSKYTĖ

loretar@skrastas.lt

Rekomenduoja aplanką kvitams

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Regioninės veiklos koordinavimo skyriaus vyriausioji specialistė Šiaulių apskričiai Loreta Gvazdikienė Joniškio turizmo ir verslo informavimo centre susirinkusius klausytojus informavo, kad nepatinkančias ne maisto prekes, jeigu jos nesugadintos, nedėvėtos, pakeisti arba atgauti už jas sumokėtus pinigus galima per 14 dienų nuo įsigijimo.

Yra nemažai išimčių: tai negalioja elektros prekėms (nuo paprasčiausių fenų iki šaldytuvų), knygoms, apatiniams rūbams, kosmetikai ir kita.

Grąžinant reikia turėti mokėjimo dokumentą, tai yra – kasos kvitą. Jei žmogus perka atsiskaitydamas kortele, tinka ir apie tai liudijantis elektroninės bankininkystės išrašas.

„Rekomenduočiau namuose turėti atskirą aplanką prekių įsigijimo kvitams, garantiniams raštams laikyti, nes praradus juos ginti vartotojo teises taps neįmanoma“, – siūlė VVTAT atstovė.

Su komisijos sprendimu – į teismą

Pirmiausia, kai netenkina paslauga arba prekė, žodžiu reikia kreiptis į pardavėją.

Jei susitarti nepavyksta, tam pačiam pardavėjui pretenzija teikiama raštu, į kurią jis privalo atsakyti per dešimt dienų. Jei atsakymas netenkina arba jo išvis nesulaukiama, žmogui tenka kreiptis į vartotojus ginančias institucijas, kurių pagal kuruojamas sritis šalyje yra 17.

Ypač paplitus internetinei prekybai pravartu žinoti, kad prie Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos įkurtas specialus skyrius, nagrinėjantis skundus, susijusius su prekėmis, atkeliaujančiomis iš Europos Sąjungos ir dar poros šalių, su kuriomis sudarytos sutartys.

VVTAT pirmiausia verslo subjektui siūlo taikiai spręsti ginčą su vartotoju. Nesutikdamas pardavėjas pateikia paaiškinimą raštu. Kai atsakymas netenkina, VVTAT speciali komisija priima sprendimą tenkinti arba iš dalies tenkinti vartotojo pageidavimą. Tiesa, šis sprendimas yra rekomendacinio pobūdžio.

Tačiau, jeigu pardavėjas rekomendacinio sprendimo per nustatytą laiką nepildo, apie nepatikimą verslo subjektą paskelbiama viešai tarnybos tinklalapyje, kur informacija dedama nuo 2000-ųjų metų.

Be to, komisijos sprendimas yra pagrindas be žyminio mokesčio vartotojui kreiptis į teismą ginti savo interesus, kad būtų atlyginta žala.

Pavykusios derybos dėl rankinės

Kai daiktas sugenda, jį pardavėjas privalo taisyti. Specialiai prekybos vietoje išduodamas garantinis raštas, kuris, jei nenurodyta data, galioja dvejus metus nuo daikto įsigijimo.

Loreta Gvazdikienė pateikė atvejį, kai pirkėja skundėsi iš dizainerės įsigytos rankinės kokybe.

Iš pradžių pirkėja kreipėsi žodžiu į pačią rankinės kūrėją, priekaištaudama, kad maždaug po metų ištįso rankenos. Perkant prie prekės nebuvo pateikta informacija, kokiam svoriui nešti ji tinkama.

Dizainerė nesutiko pašalinti trūkumų. Tačiau, kai moteris kreipėsi į VVTAT, įsikišo Valstybinė ne maisto produktų inspekcija, dizainerė leidosi į kalbas su pirkėja ir susitarė.

Būtina apžiūrėti prekę

VVTAT atstovė perspėjo, kad ypač skaudžiai galima nukentėti perkant elektros prekes jų nepažiūrėjus ir nepatikrinus. Tada tampa neįmanoma įrodyti, kada prekė buvo sugadinta – gabenant, pakuojant ar jau paties vartotojo namuose naudojant.

Per pastaruosius keletą mėnesių tarnyba Šiauliuose sulaukė dviejų skundų dėl brangių skystųjų kristalų televizorių, kai jau negalėjo padėti.

Viena pirkėja įsigijo 3000 litų kainavusį televizorių. Pardavėjai pademonstravo analogišką prekybos salėje esantį modelį, o į namus atvežė kitą egzempliorių iš sandėlio.

Pirkėja neprašė jo tuojau pat išpakuoti. O kitą dieną atėjęs jo prijungti kaimynas pastebėjo, kad yra pažeistas skystųjų kristalų ekranas.

Antru atveju pirkėjas užsisakė 3900 litų kainuojantį televizorių. Kurjeriui atvežus prekę į namus, taip pat jos neapžiūrėjo, o vėliau jau buvo neįmanoma įrodyti, kada atsirado ekrano pažeidimas.

Pasak L. Gvazdikienės, esant nekokybiškam, sugedusiam daiktui, galimi įvairūs susitarimo būdai. Pardavėjas gali sumažinti kainą, per protingą terminą pašalinti trūkumus (kol remontuojamas daiktas, reiktų prašyti pakaitinės prekės). Jei žmogus pats susirado meistrą, pirkėjas turėtų atlyginti išlaidas.

Internetinėje prekyboje yra naujų, vartotojui palankesnių sąlygų. Praėjusiais metais buvo priimta Civilinio kodekso pataisa, pagal kurią atsisakyti nuotolinės sutarties pirkėjas gali ne per 7, bet per 14 dienų.

Autorės nuotr.

PERSPĖJIMAS: VVTAT atstovė Loreta Gvazdikienė perspėjo, kad būtina perkant apžiūrėti ir patikrinti elektros prekes, kitu atveju tampa neįmanoma įrodyti, kada prekė buvo sugadinta – gabenant, pakuojant ar jau paties vartotojo namuose naudojant.