Naujausios
Bėgte į Lietuvą, pas vaidiles
Drabužių dizainerė, tautinių kostiumų kūrėja Vilma Marė Crayton, nugriovus Berlyno sieną, kaip disidentė pasitraukė iš Lietuvos ir apsigyveno Amerikoje. Po kelerių metų suprato, ką praradusi. Ir atgal – bėgte į Lietuvą. Tėvynėje išbuvo metus, kad vaikai išmoktų lietuviškai.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Su Vilma Mare Crayton supažindino jos sūnus Augustas. Trylikametis berniukas Žemaičių etnomuzikavimo ir amatų kursuose Kelmėje mokėsi drožti kaukes pas radviliškietį mokytoją Eugenijų Arbušauską.
Nagingas vaikas parodė savo išdrožtą Užgavėnių kaukę. Atvažiavęs iš Amerikos, tačiau puikiai, be jokio akcento kalba lietuviškai. Gyvena netoli Niujorko. Ten mokykloje baigė šešias klases.
„Vieni mano seneliai gyvena Čikagoje, kiti – Kaune, – pasakojo berniukas. – Su mama ir sesute Adele kiekvieną vasarą atvažiuojame į Lietuvą. Būname čia tris mėnesius.“
Augustas palydi pas savo mamą ir sesutę į kanklių klasę. Kanklėmis skambina Augusto mama Vilma Marė ir sesutė Adelė.
„Išvykau, nevertindama to, ką turiu, – susėdus ramiam pokalbiui, nuoširdžiai pasakoja ponia Vilma. – Buvau jauna. Man rūpėjo rokenrolas, mados. Tik vėliau supratau, ką praradau.
Kai gimė vaikai, nenorėjau jų atiduoti vakarietiškai kultūrai. Pradėjau naršyti internete. Ieškojau giluminės, tikrosios lietuviškos kultūros. Sužinojau, jog turime ir krivį, ir vaidiles. Tada bėgte į Lietuvą.“
Lietuvoje gyveno metus. Kad vaikai išmoktų taisyklingai kalbėti ir rašyti lietuviškai, linksniuoti žodžius.
Dalyvavo Romuvos stovykloje. Čia atrado senąją baltiškąją Lietuvą – tikrąsias savo šaknis.
Vilma Crayton – drabužių dizainerė, įmonės „Lino mūza“ savininkė, kurianti rankų darbo lininius gaminius. Į Ameriką išvyko turėdama aukštojo mokslo diplomą. Niujorke mokėsi iš naujo. Baigė Madų institutą. Šiuo metu ponia Vilma daugiausia kuria tautinius kostiumus Amerikoje gyvenantiems lietuviams, meno kolektyvams.
Ir po amatų kursų Kelmėje su vaikais važiuos į Raseinių rajono Sargelių kaimą pas etnologę Daivą Šeškauskaitę. Drauge su ja bandys sukurti senovinį baltišką kostiumą. Tai bus sceninis rūbas. Jame akcentuos vaisingumo simbolius, moteriškumo ženklus.
Amerikoje gyvenanti dizainerė etnologei pasiūlė drabužius kurti iš sloksniuojamos lino medžiagos, kai pravėrus viršutinį sluoksnį atsiveria ženklas, simbolis.
„Man kaip menininkei reikia originalumo, – pasakoja didžiulėje šalyje nemažą konkurenciją patirianti dizainerė. – Pasaulyje platinu baltiškąjį stilių, baltiškąją estetiką ir kultūrą. Galbūt tuo ir esu įdomi kaip menininkė. Baltų auksas – žalvaris. Kito jiems nereikia. Galbūt kitas kultūras tai stebina. Lygios linijos be jokių išraitymų, būdingų rafinuotam stiliui. Savo stilių paremiu archeologinių kasinėjimų medžiaga, mitologiniais motyvais.“
Ponios Vilmos vyras Paulas – amerikietis. Jo mama – suomė. Tačiau jam neįdiegė suomiškos kultūros. Vyrui nebuvo lemta pažinti savo protėvių krašto. Galbūt todėl jis nuoširdžiai palaiko žmonos troškimą vaikams įdiegti senelių kalbą, papročius, kultūrą. Jis neprieštaravo, kad žmona vaikams išrinko lietuviškus, labai prasmingus vardus: Augustas Margiris, Adelė Žemė. Vyras, ponios Vilmos žodžiais, geranoriškai išlydi juos į Lietuvą ir po trijų mėnesių su meile sutinka. Tiek laiko ponia Vilma kasmet išbūna Lietuvoje.
„Manyje susiderino šitie du pasauliai – lietuviškas ir amerikietiškas. Tikiuosi, jog abiem pasauliams liks ištikimi ir vaikai“, – svarsto moteris.
Būdama Amerikoje ji ilgisi sėslios, ramios lietuviškos kultūros. Lietuviško tiesmukumo, kuris nevargina tiek, kiek rafinuotos diplomatijos labirintai.
Todėl jau nuo Kalėdų užsiregistruoja į Kelmėje vykstančius Žemaičių etnomuzikavimo ir tradicinių amatų kursus. Šiemet su dukrele mokėsi skambinti kanklėmis. Tiesiog norėjo prisiminti šį muzikavimą, nes yra mokiusis kankliuoti ir anksčiau. Jau pirmaisiais metais, kai sugrįžo į Lietuvą, ieškojo, kur galėtų išmokti etninio muzikavimo.
Beje, apie Kelmėje vykstančius kursus sužinojo iš Izraelyje gyvenančios savo mamos draugės Doros Šapyro. Ji kilusi iš Kelmės, turi čia giminių. O jos dukterėčia Kornelija Lopetienė amatų kursuose moko pinti iš šiaudelių.
Grįždama į Ameriką V. Crayton kasmet parsiveža dalelę Lietuvos. Ji kuria ne tik tautinius kostiumus, bet ir medžių instaliacijas lietuviškos mitologijos motyvais.
O per tuos tris mėnesius, kuriuos gyvena Lietuvoje, stengiasi kuo daugiau savo Tėvynės įsidėti į širdį ir protą. Ir vaikams trokšta kuo daugiau Lietuvos parodyti.
Į kursus Kelmėje ponia Vilma su trylikamečiu sūnumi ir šešerių dukra iš Kauno atvažiavo dviračiais. Pakeliui miegojo palapinėse, kad geriau pažintų gimtos šalies gamtą, kad ją pajaustų vaikai. Kad vėliau, atsidūrę multikultūros mišrainėje, atpažintų lietuviškus simbolius ir ženklus.
Tai ne vienintelė jų kelionė dviračiais po Lietuvą. Kartais pasirenka maršrutą aplankyti aukščiausius Lietuvos medžius, didžiausius akmenis ir kitas vertybes, kurių jokioje kitoje pasaulio šalyje nerasi.
Autorės nuotr.
ŠEIMA: Keliaudama dviračiais Craytonų šeima geriau pažįsta Lietuvą.
KANKLĖS: Kankliavimu Vilma Crayton sudomino ir savo dukrelę Adelę.
PAPROČIAI: Mokydamasis drožti kaukes Augustas Crayton sužinojo apie Užgavėnių papročius.
ŠVYTĖJIMAS: Sugrįžusi prie savo giluminių šaknų dizainerė Vilma Crayton tiesiog švyti.
Asmeninės nuotr.
ŽALČIUKAS: Vyrišką drabužį Vilma Crayton papuošia kryželiu siuvinėtu baltišku žalčiuko ženklu. Mums jis reiškia vaisingumą, o Amerikoje bemaž įgauna dolerio prasmę. Sunku susivokti žmonėms, praradusiems savo šaknis, dar sunkiau tiems kurie negali jomis didžiuotis.
EGLĖ: Eglė, monumentali sienos puošmena iš vilnos veltinio namų ar viešai erdvei.
VELTINIS: Originalia tekstūruota veltinio technika Vilma Crayton vaizduoja medžius, formuoja ir dekoruoja autorinius drabužius bei aprangos priedus.
ELEGANCIJA: Autoriniai Vilmos Marės Crayton darbai patraukia originalumu ir elegancija.