Naujausios
Kaprizingas dviračių žygis po Šiaurės Estiją
Kone kasdien merkiantis lietus, miegojimas palapinėse, uodų lesimas dviračių entuziastams nė motais. Per dešimt dienų apie 50 dviratininkų iš visos Lietuvos mynė daugiau nei tūkstantį kilometrų po šiaurės Estiją. Šiauliečiams Artūrui Jaugėlai ir Egidijui Kulikauskui tokia kelionė – lyg vasaros desertas. Žygyje jie šventė keturių mėnesių kūdikio, bendrakeleivio, gimtadienį, bijojo lokių ir grįžo į sovietmetį.
Simona SIMONAVIČĖ
simona@skrastas.lt
Lietus ir nauji batai
Užkietėję dviratininkai žino, jog kiekvieną vasarą organizuojama kelionė dviračiais. Pradžioje ištyrinėta Lietuva, vėliau išvažinėti Latvijos regionai, pernai – vakarų Estija ir jos salos, šiemet – Estijos šiaurė. Į kasmetinį žygį dviračiais leidosi ir septyni šiauliečiai.
„Šiemet tik dvi dienas negavome lietaus. Ar rytą, ar per pietus, ar vakare – visi iki vieno buvome šlapi“, – pagrindinį kelionės akcentą apibūdina Egidijus. Pagal oro sąlygas tai buvo vienas sunkiausių žygių.
Pagal lietaus debesis stengėsi planuotis ir kelionės maršrutą – kol nelyja aplankyti įdomiausius objektus, o per lietų kramsnoti pietų kiaušinius autobusų stotelėse.
„Nepaisant to, man kelionė patiko. Nes pabandęs sužinai, kad ir taip gali“, – reziumuoja.
Nemėgstantis šalčio Egidijus išbandė rankas apsaugoti ekspromtu užsimovęs iš degalinės pasiimtas plastikines pirštines. Nors drėgna, bet šilta. Lietus padėjo tiksliai išsiaiškinti, kurie maišai ir krepšiai tikrai apsaugo nuo lietaus, o kurie tik su tokiu užrašu.
„Kelionėje blogiausia – nauji batai“, – reziumuoja Artūras, „Šiaulių krašto“ IT inžinierius, dviračių aistruolis.
Įsigijęs naujus batus juos neteisingai susireguliavo. Galvojo – pripras. Kai tris kartus griuvo, o ketvirtą žnektelėjo taip, kad nebegalėjo valdyti rankos, suprato – nepripras.
Naktį ranką labai skaudėjo, mintyse jau piešė graudų scenarijų, kaip skambins kam nors į Šiaulius su prašymu iš Estijos laukų parvežti namo.
„Buvo baisiai gaila, graudu, labai norėjau keliauti, nes buvo gal kokia trečia diena! Kitą dieną važiavau, bet rankos jau nebeskaudėjo. Dviračiai išgydė“, – svarsto.
Iš baimės, kad skausmai grįš, Artūras porą dienų nėjo į pirtis ir net nesimaudė didžiuliame kaip jūra Peipus ežere. Sulaužė savo tradiciją, nes kelionėje buvo pasiryžęs kasdien išsimaudyti kokiame nors vandens telkinyje.
Žavėjosi uolų kasyklomis
Šalia Talino, prie Saue miestelio prasidėjusi kelionė, apsukus ratą, ten ir baigėsi. Dviratininkams teko kasdien numinti apie 100 kilometrų. Pasiskirstę kompanijomis pagal interesus, pomėgius, mynimo greičius, dviratininkai vadovavosi išdalytais žemėlapiais su pažymėtais lankytinais objektais.
„Estai labai giriasi kiekvienu akmeniu, bet realiai reikia labai atsirinkti objektus – daugiau nei du trečdaliai jų nėra verti dėmesio. Pavyzdžiui, parašyta: „Tituluotas, vienas pačių gražiausių ir vertingiausių dvaro kompleksų Baltijos šalyse“. Nuvažiuojam – Jėzau Jėzau... Paprastas dvarelis nudažytu fasadu, net žolė nenupjauta...“ – vienas per kitą pasakoja dviratininkai.
Egidijus ironizavo, kad objektus, prie kurių parašyta mois (dvaras) ir kivi (akmuo), reikia apvažiuoti lanku.
Vėliau atsirinkinėjo tuos dvarus, kuriuose, pagal aprašymą, kas nors įrengta. Vienas labiausiai patikusių – restauruotas Palmsės dvaras, su parku, sodo labirintais, tvenkiniu, takeliais. Daugelyje dvarų vyksta teatralizuotos edukacijos.
Vienas labiausiai patikusių objektų Artūrui – apleistos Ulgase fosforitų kasyklos, veikusios 1920–1938 metais.
Po žeme tęsiasi keturi kilometrai požeminių tunelių, juose galima pasivaikščioti, bet toli eiti nejauku, nes galima pasiklysti. Kai kurios šachtos yra užgriuvusios, užlietos vandens. Ulgase kasyklose aukštyn kojom snaudžia viena didžiausių Estijos šikšnosparnių kolonijų.
Egidijus su bendrakeleiviu ilgiausiai vaikštinėjo ir žavėjosi Kuremae kaimelio rusų stačiatikių Puhtitsos vienuolynu. Visą kompleksą supa granito siena, įspūdingai atrodo vienuolyno pastatų ansamblis, sutvarkyti gėlynai.
Dingsta estai
Tolimiausias taškas – Narva, miestas šiaurės rytų Estijoje, Rusijos pasienyje. Nors jis buvo vienas laukiamiausių, bet šiek tiek nuvylęs. Narvos pilies įspūdį nuplovė ir visą dieną merkęs lietus.
„Artėjant prie pat Rusijos sienos labai jaučiasi, kaip dingsta estai. Net sveikiniesi „Terre“, o jie žiūri į tave didelėm akim ir matai, nesupranta. visur vien tik rusai“, – pasakoja Egidijus.
Dviratininkai tarpusavyje juokavo, kad jei parduotuvėje perki alaus, iškart su tavimi kalba rusiškai, o jei neperki – estiškai. Jaučiasi ir kitoks gyventojų temperamentas – vaikai labai šnekūs, priėję kalbino keliautojus, iš kur jie atvykę.
Kelionė laiko mašina – netoli Narvos esantis buvęs uždaras industrinis miestas Sillamae. Garsus tuo, jog čia sovietmečiu buvo įkurta metalurgijos gamykla, kasamas uranas. Dėl atominės pramonės miestas buvo labai įslaptintas, Sillamae net nebūdavo žymima žemėlapiuose. Manoma, kad pirmoji Sovietų Sąjungos atominė bomba pagaminta iš Sillamae išgauto urano. Į miestą galėjo papulti tik tie, kurie turėjo leidimus.
„Labai gražus, bet stalininis miestas iš senų filmų apie tarybinę tobulą santvarką“, – apibūdina Artūras. Tarybiškumas išlikęs iki šių dienų – ant sienų išlikusios žvaigždės, kūjis ir pjautuvas, įvairūs užrašai.
Miesto centre stovi paminklas, pastatytas 1987 metais, skirtas spalio revoliucijos 70-osioms metinėms, kai Rusijoje tuo metu jau buvo prasidėjusi „perestroika“. Iki šių dienų beveik visi miesto gyventojai – rusai.
Sovietmečio palikimų Egidijus su bendrakeleiviu atrado, nutarę pakeliui aplankyti kuo daugiau iškyšulių. Miškuose rado visiškai apleistų karinių pastatų, stovyklų: „barakų“, karininkų namų, gynybinių apkasų.
Visam kaimui atjungė elektrą
Dalis keliautojų į dviračių žygį leidosi jau nebe pirmus metus, todėl stovyklavietėse intuityviai susiskirtė pagal biologinius laikrodžius: pelėdas ir vyturius.
Tarp būrio dviratininkų mynė ir šeima – vežėsi keturių mėnesių kūdikį. Vaikas dardėjo prie dviračio pritvirtintoje priekabėlėje, joje įtaisytoje automobilinėje kėdutėje. Tėvai į stovyklavietę grįždavo gana vėlai, nes kūdikiui pradėjus verkti jį reikėjo maitinti, čiūčiuoti.
„Užaugęs vaikas užprogramuotas būti keliautoju! Įsivaizduojate, su tokia publika keliauti? Jį visi nešiojo ant rankų, nei jis naktimis rėkia, nei verkia... Aš tėvams sakiau, kad po trisdešimties metų jis važiuos dviračiu ir juos abu toje pačioje priekaboje sukišęs vešis į žygį“, – juokėsi Egidijus. Dviratininkų būrys minėjo ir mažojo keliauninko keturių mėnesių gimtadienį – valgė šventinį tortą.
Tradiciškai į kelionę važiavo ir Elektroniku vadinamas vyras, ant savadarbio elektroninio dviračio prisimontavęs didelį akumuliatorių. Šiemet jis paskui tempė priekabėlę su galingesniu papildomu akumuliatoriumi, tačiau dėl galingesnio variklio kasdien lūždavo dviračio stipinai.
Elektronikas turėjo plaukų džiovintuvą, kuriuo džiovindavosi šlapius drabužius ir draugiškai paskolindavo bendrakeleiviams išsidžiovinti kojines ar batus.
Viename kaime dviratininkai atjungė elektrą: grįžę vakarop sujungė visus savo elektroninius prietaisus, o Elektronikas ėmė krauti galingą dviračio akumuliatorių. Tai išmušė saugiklius visam kaimui.
Kartą vakare dviratininkai stovyklavietėje išgirdo riaumojimą, ėmė būgštauti, ar tik nebus meška, apie kurių buvimą apylinkėse informavo ženklai. Čiupo išmaniuosius telefonus „Youtube“ tikrinti garso atitikmenis, klauso – tikrai meškos riaumojimas. Kitą rytą meškų detektyvas baigėsi. Paaiškėjo, kad tokį telefono skambučio garsą buvo užsistatę netoliese stovyklavę vaikai.
Pabalusios nuo šalčio rankos. Nukasti keliai. Pliurzos. Uodai. Šaltokas, lietingas, kaprizingas žygis. „Tai smulkmenos“, – sako šiauliečiai, nebeįsivaizduojantys savo atostogų be tokių kelionių dviračiu. Tai yra laisvė.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
KELIONĖ: Šiauliečiai (iš kairės) Egidijus Kulikauskas ir Artūras Jaugėla įsitikinę, jog ši kelionė dviračiais po Šiaurės Estiją ne paskutinė – kelionių geografija plėsis kasmet.
Artūro JAUGĖLOS nuotr.
BEKELĖ: Nors žemėlapyje kelias buvo pavaizduotas gerai, dviratininkai susidūrė su netikėtomis kliūtimis – jis buvo nukastas. Žygeiviai bandė surasti alternatyvų kelią.
PILIS: Vienas laukiamiausių dviračio žygių objektų Narva – miestas Šiaurės rytų Estijoje, Rusijos pasienyje, Narvos upės dešiniajame krante, priešais Rusijos miestą Ivangorodą. Miesto simbolis – XIII–XV amžiaus Narvos pilis.
AKMUO: Ehalkivi didžiausias akmuo Estijoje, Letipea kyšulio pakrantėje. Kartu tai ir didžiausias riedulys Šiaurės Europos ledynmečio zonoje.
PAMINKLAS: Keliautojai nusifotografavo Taline, prie 1902 metais pastatyto paminklo, skirto nuskendusiam carinės Rusijos šarvuotlaiviui „Rusalka“ atminti.
LIETUS: Dėl kasdien pliaupusio lietaus dviratininkams lengvų kelių nebuvo, teko važiuoti ir per pliurzas.
BENDRAKELEIVIAI: Dešimt dienų, apie tūkstantį kilometrų po Šiaurės Estiją mynė ir dviračių entuziastai, kartu į kelionę pasiėmę keturių mėnesių kūdikį. Vaikas keliavo priekabėlėje.
KASYKLOS: Dviratininkams buvo įdomu pamatyti senąsias Ulgase fosforitų kasyklas, veikusias 1920–1938 metais. Po žeme tęsiasi 4 km tunelių, įsikūrusi viena didžiausių Estijos šikšnosparnių kolonijų.
KRIOKLYS: Jegalos krioklys. Aukščiausias natūralus Estijos krioklys ir vienas aukščiausių Europoje. Jo aukštis siekia 8 m, ilgis – 50 m.
STOVYKLAVIETĖ: Dviratininkai vakare įsikurdavo stovyklavietėse, kuriose būdavo elektra, dušai, pirtis, pavėsinė su stogu pasislėpti nuo lietaus.
OBJEKTAS: Vienas iš šiaurės Estijoje aplankytų objektų – Toolse kryžiuočių ordino pilies griuvėsiai.
BEKELĖ: Nors žemėlapyje kelias buvo pavaizduotas gerai, dviratininkai susidūrė su netikėtomis kliūtimis – jis buvo nukastas.
ŽEMĖLAPIS: Lietuvių dviračių žygeivių maršrutas driekėsi po šiaurės Estiją, per dešimt dienų nuvažiuota apie 1000 km.