Naujausios
Statybininko talentas skleidžiasi fotografijoje
Elnias rūke – fotografija atnešusi pasaulinį pripažinimą šiauliečiui Kęstučiui Balčiūnui. Prestižiniame „Pasaulinių „Sony“ fotografijos apdovanojimų“ konkurse tarp lietuvių jis užėmė antrąją vietą. Jau 15 metų į Didžiąją Britaniją emigravęs vyras dirba statybose pastolininku ir iškeisti to į fotografo duoną neketina.
Simona SIMONAVIČĖ
simona@skrastas.lt
Kur rasti elnią Londone?
„Sony“ pasauliniai fotografijos apdovanojimai yra vienas labiausiai vertinamų ir laukiamų įvykių fotografijos meno srityje, pritraukia ir kylančius talentus, ir pripažintus profesionalus. Galimybę dalyvauti šiame konkurse turi įvairių gebėjimų fotografai, o dalyvavimas – nemokamas.
K. Balčiūno nuotrauka su elniu Lietuvoje nacionaliniu lygmeniu laimėjo antrąją vietą, gamtos kategorijoje ji atrinkta iš šimto tūkstančių nuotraukų ir pateko į geriausiųjų 50-uką.
Kūrybiniu pseudonimu „Londonietis“ socialiniuose tinkluose pasivadinęs vyras jau penkioliką metų gyvena Didžiosios Britanijos sostinėje Londone. Kur megapolyje rasti laukuose besiganantį elnią, užfiksuotą įvertintoje nuotraukoje?
Fotografas patikina – Londonas yra kur kas daugiau nei Big Benas, Parlamento Rūmai ar daugybė kitų turistinių objektų. Vienas jam įdomiausių, kur turistai tikrai retai užsuka, vos ne miesto centre esantis Ričmondo parkas, XVII amžiuje įkurtas Karolio I. Priveisus elnių tai buvo karališkieji medžioklės plotai.
„Karaliai jau seniai ten nebemedžioja, o šimtai elnių laisvai tebesigano parke. Londoniečiams tai puiki poilsio vieta, kur galima susilieti su gamta ir iš arti pamatyti elnius. Savaitgaliais dešimtys fotografų užlieja parką, tarp jų ir aš“, – paaiškina.
Statybų nekeis į fotografiją
Šiauliuose K. Balčiūnas turėjo individualią siuvimo įmonę, bet po 1998 metų Rusijos ekonominės krizės, suprastėjus veiklai, pradėjo ieškoti kitų galimybių. 2002 metais draugas pasiūlė padirbėti Londone, vyras atvyko ir pasiliko.
Tuomet lengviausia buvo įsidarbinti statybose, tą ir padarė. Pusmetį padirbęs pagalbiniu darbininku nutarė ieškoti labiau kvalifikuoto darbo: perėjo į pastolininkų kompaniją, studijavo statybos koledže. Kadangi anglų kalba patiko dar mokykloje, kalbos barjero niekada nebuvo.
Gyvendamas Anglijoje vyras prieš dešimtmetį susidomėjo fotografija. Išpopuliarėjus skaitmeniniams fotoaparatams Kęstučiui, niekada neturėjusiam juostinio fotoaparato ir nesupratusiam teorijos, atsirado puiki proga fotografuoti į kairę ir į dešinę.
„Buvo smagu – paspaudi mygtuką, ekranėlyje iškart matai rezultatą. Visa laimė, rezultatais džiaugiausi neilgai. Supratau, kad nieko neišmanau apie fotografiją. Tada pradėjau savarankiškai studijuoti teoriją ir mažais žingsneliais eiti kokybės link“, – pradžią prisiminė vyras.
Draugai jam ne kartą yra siūlę mesti darbus statybose ir gyventi iš fotografijos, tačiau jis nepasiduoda.
„Man fotografija asocijuojasi su laisve, su svajone. Mesti savo svajonę, gaminti komerciją ir fotografuoti, ką liepia viršininkas? Ne, tai ne man...“ – svarsto.
Išvarė iš bažnyčios
K. Balčiūno fotografijos kontrastingos – nuo gyvūnų iki architektūros. Pradžioje jam patiko fotografuoti peizažus, vėliau sudomino naktinė fotografija. Kadangi gyvena Londone, natūraliai pradėjo fotografuoti miestą – patiko vaikščioti nesirenkant krypties ir įamžinti megapolio gyvenimą.
Paskutiniu metu jis labiausiai mėgaujasi fotografuodamas architektūrą, tiksliau, vertikalias pastatų panoramas, vadinamas vertoramomis. Norint ją sukurti, pastato viduje reikia nufotografuoti 15–20 nuotraukų iš priekio, su lubomis bei objektais už nugaros, vėliau visa tai kompiuteryje sujungiama į vieną nuotrauką.
„Žmonių smegenys iškart neperpranta vaizdo, nes to niekada nėra mačiusios akys. Todėl paprastai mano nuotraukos vadinamos „įdomiomis“, bet ne „gražiomis“, – pasakoja K. Balčiūnas.
Pasak jo, vertikalių panoramų gamyba šiek tiek panaši į juostinę fotografiją, nes iki paskutinio momento nežinai, koks rezultatas gausis. Skaitmenine fotografija pastatus galima pateikti visiškai kitaip, nei žmonės įpratę matyti.
Kęstutis ruošiasi specialiai – apžiūri įdomius pastatus internete, vertina vidaus interjerą. Stengiasi atvažiuoti kuo anksčiau, kad viduje būtų kuo mažiau žmonių.
Ne visi procesai pavyksta sklandžiai, kaip suplanuoti. Kartą jį bepradedantį fotografuoti išvarė iš St. Paul katedros, tas pats nutiko Bristolio katedroje – jie buvo pasikabinę lenteles „Fotografuoti draudžiama“.
„Nežinau, kas buvo teisus, ir nežinau, ar noriu ten grįžti“, – apie neužfiksuotus kadrus kalba fotografas.
Keliavo po Amazonės džiungles
„Kelionė į Kubą: užstrigę laike“, „Mauricijaus rojus“, „Savaitgalis Afrikoje“ – K. Balčiūno publikuoti fotoreportažai su pasakojimais. Kelionės po egzotiškus kraštus – dar vienas jo pomėgis.
„Atostogaudami žmonės pripranta prie kažkokios vietos ir nuolat ten važiuoja, jaučiasi beveik kaip namie. Mano įsitikinimu – kur kas įdomiau aplankyti 20 skirtingų šalių, nei 20 kartų atostogauti vienoje vietoje. Pasaulis toks neaprėpiamas ir daugialypis“, – sako Kęstutis.
Kelionėse jis nesiskiria su fotoaparatu, prieš atostogas ir keliones rūpestingai pasiruošia visą turimą fototechniką, nes nenori prarasti gerų kadrų dėl paliktų namie smulkmenų.
Svarsto, jog fotografavimas įspūdžių neužgožia, kadangi dauguma jo fotografuojamų objektų nejudantys, spėja jais pasidžiaugti ir realybėje. Publikuodamas kelionių nuotraukas internete Kęstutis tikisi, kad jos bus įdomios visiems, kas neturi galimybės keliauti ir pažinti.
Prieš keletą metų jis laimėjo kelionių kompanijos fotokonkursą, kuriame jam atiteko pagrindinis prizas – kelionė i Kolumbiją. Organizatoriai pasiūlė pasirinkti vieną iš trijų regionų: Karibų pakrantes, kavos slėnius arba Amazonės džiungles. Ilgai nemąstęs K. Balčiūnas pasirinko sudėtingiausią variantą – džiungles.
„Prie įvairių jūrų esu buvęs ne kartą, nedideliais kalnais ir slėniais esu laipiojęs, o Amazonės džiunglės unikalios, nelengva ir nepigu susiplanuoti tokią kelionę pačiam“, – motyvuoja pasirinkimą.
Kelionėje jam didžiausią įspūdį padarė nuostabi gamta bei žmonės: vietiniai indėnai, greit prarandantys papročius ir senąjį gyvenimo stilių, jaunimas svajoja tik apie mobilųjį telefoną ir motorolerį.
Domisi japoniškais kardais
Ateityje K. Balčiūnas svajoja nukeliauti į Japoniją, kadangi iš ten kilę kardai – japoniškos samurajų katanos. Besidomėdamas japoniškais kardais, kuriuos vadina geriausiais visame pasaulyje, jis sutiko kitų bendraminčių, yra juos fotografavęs japoniškuose soduose už Londono.
„Jei nefotografuočiau, aktyviau domėčiausi japoniškais kardais. Man katanos neasocijuojasi su žudymu, bet su technologija ir net menu. Dabar joms pritrūksta laiko ir ypač pinigų, mat geros kokybės seni samurajiški kardai kainuoja nuo tūkstančio iki kelių dešimčių tūkstančių eurų“, – pasakoja Kęstutis.
Jis svarsto, jog atsiradus ir paplitus kameroms mobiliuosiuose telefonuose, fotografija tapo sukramtyta ir padėta ant lėkštutės. Žmonėms tapo įprasta fotografuoti visur ir visada.
„Telefonuose – tūkstančiai nuotraukų, absoliuti dauguma – visiškai bevertės ir tikriausiai niekada net nebus peržiūrėtos. Žmonės! Bent kuriam laikui išjunkite telefonus ir gėrėkitės situacija! Leiskite vestuves ir kitus renginius fotografuoti profesionalams. Pastarieji pasistengs, kad nuotraukas būtų galima rodyti visam pasauliui ir kurios bus puikios ir turiniu, ir kokybe. Daug geriau – mažai ir kokybiškai, nei daug ir tuščiai.“
Kęstučio BALČIŪNO nuotr.
PAMOKOS: Įsigijęs fotoaparatą Kęstutis Balčiūnas tik pradžioje fotografavo į visas puses, vėliau ėmė gilintis į fotografijos meno teoriją ir praktiką, fotografuoti tikslingai.
Kęstučio BALČIŪNO nuotr.
ELNIAS: Fotografija su rūke riaumojančiu elniu lietuviui pelnė pripažinimą prestižiniame fotografijos konkurse – „Pasauliniame „Sony“ fotografijos apdovanojimų“ konkurse Lietuvoje nacionaliniu lygmeniu laimėjo antrąją vietą, gamtos kategorijoje ji atrinkta iš šimto tūkstančių nuotraukų ir pateko į geriausiųjų 50-uką.
POŽIŪRIS: Fotografija laisvalaikiu užsiimantis Kęstutis Balčiūnas įsitikinęs, jog pasaulį masiškai užpildžius bevertėmis nuotraukomis, kur kas svarbesnė ne kiekybė, o kokybė.
VERTORAMA: Paskutiniu metu fotografo Kęstučio Balčiūno aistra – kurti vertikalias panoramas, vadinamas vertoramomis. Grįžęs į Šiaulius jis užfiksavo Šiaulių Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus katedrą.
ARCHITEKTŪRA: Prieš fotografuodamas pastatus Kęstutis Balčiūnas padaro namų darbus – ištudijuoja vidaus interjerą, apžiūri vietą.
PEIZAŽAI: Kelionėse vyras mėgsta fotografuoti peizažus, prieš kelionę kruopščiai paruošia fototechniką, kad nepraleistų gerų kadrų dėl paliktų namie smulkmenų.