Merai socialiniuose tinkluose – banginiai ir kilbukai

Merai socialiniuose tinkluose – banginiai ir kilbukai

Me­rai so­cia­li­niuo­se tink­luo­se – ban­gi­niai ir kil­bu­kai

Die­nos pra­džia dau­ge­liui neat­sie­ja­ma ne tik nuo ka­vos, bet ir nuo ap­si­lan­ky­mo „Fa­ce­book“, „Ins­tag­ram“ ar „Twit­ter“. So­cia­li­niuo­se tink­luo­se „plau­kio­ja“ ir po­li­ti­kai. Kaip ten se­ka­si di­džių­jų Lie­tu­vos mies­tų – Vil­niaus, Kau­no, Klai­pė­dos, Šiau­lių ir Pa­ne­vė­žio – me­rams?

Vil­man­tas VENC­KŪ­NAS

vilmantas@skrastas.lt

Bū­ti­na, bet pa­vo­jin­ga

Apie me­rų ko­mu­ni­ka­ci­ją ir so­cia­li­nių tink­lų reikš­mę kal­bi­no­me šios sri­ties eks­per­tus.

Ko­mu­ni­ka­ci­jos kon­sul­tan­tų agen­tū­ros „VRP Hill+Knowlton Stra­te­gies“ kū­ry­bos di­rek­to­rius Ai­das Puk­le­vi­čius sa­ko, kad so­cia­li­nių tink­lų svar­ba šiuo­lai­ki­niam po­li­ti­kui yra mil­ži­niš­ka – tai vie­nas efek­ty­viau­sių bū­dų ne­mo­ka­mai iš­reikš­ti ir iš­pla­tin­ti sa­vo nuo­mo­nę. So­cia­li­niai tink­lai ne tiek pa­de­da pri­trauk­ti nau­jų rin­kė­jų, kiek gelbs­ti iš­lai­kant esa­mus – po­li­ti­kas ga­li dis­ku­tuo­ti, su­ži­no­ti, kas svar­bu jam sim­pa­ti­zuo­jan­tiems žmo­nėms.

Po­li­ti­nės ko­mu­ni­ka­ci­jos kon­sul­tan­tas Min­dau­gas La­pins­kas tei­gė, kad kar­tais po­li­ti­kas so­cia­li­nia­me tink­le ga­li pa­tek­ti į už­bur­tą ra­tą – tam­pa sa­vo siau­ro ger­bė­jų ra­to įkai­tu.

„Užuot da­ręs ge­rus dar­bus mies­tui ar tau­tai, tu da­rai ge­rus dar­bus „Fa­ce­book“ drau­gams, ku­rie tau už tai at­sa­ko „li­ke'ais“. Kai ku­rie po­li­ti­kai pra­ran­da rea­ly­bės jaus­mą, jiems at­ro­do, kad gy­ve­ni­mas dau­giau vyks­ta so­cia­li­niuo­se tink­luo­se, o ne rea­lia­me gy­ve­ni­me“, – sa­kė kon­sul­tan­tas.

Šiau­lių me­ras: „s-v-a-r-b-i-a-u-s-i-a“

Šiau­lių mies­to me­ras Ar­tū­ras Vi­soc­kas nau­do­ja­si tik „Fa­ce­book“, ku­ria­me tu­ri as­me­ni­nę pa­sky­rą. Me­ras tu­ri 3 873 drau­gus, 82 žmo­nės jį se­ka.

Šiau­lių mies­to gal­va pa­sky­ro­je ra­šo nuo­mo­nę apie mies­to, Lie­tu­vos pro­ble­mas, da­li­ja­si nuo­trau­ko­mis iš dar­bo su­si­ti­ki­mų, sa­vo lais­va­lai­kio. Įra­šai yra ak­ty­viai ko­men­tuo­ja­mi, dau­giau­sia me­rą pa­lai­kan­čių žmo­nių.

Štai lie­pos 18 die­nos įra­še me­ras ra­šė apie „spek­tak­lį“ pa­va­di­ni­mu „Vyš­niaus­ko gat­vė“, gal­būt tu­rė­da­mas ome­ny­je „Šiau­lių kraš­te“ ap­ra­šy­tą Ete­no-Le­ro gat­vės gy­ven­to­jų is­to­ri­ją? Gat­vės, ku­rio­je gy­ve­na ir Ta­ry­bos na­rys Ge­de­mi­nas Vyš­niaus­kas, gy­ven­to­jai, ne­su­lau­kę Sa­vi­val­dy­bės pa­gal­bos, pa­tys iš­sias­fal­ta­vo gat­vę, ta­čiau val­di­nin­kai su­si­rū­pi­no, ar dar­bai bu­vo le­ga­lūs.

Me­ras sa­vo pro­fi­ly­je ra­šo: „ Vyš­niaus­ko spek­tak­ly­je“ lie­ka neat­sa­ky­ta mįs­lė: šau­kia­ma gar­siai, o re­ži­sie­rius ... dėl gat­vės do­ku­men­tų net... ne­si­krei­pė... į sa­vi­val­dy­bę. Tur­būt bi­jo­jo... gau­ti grei­tą lei­di­mą dar­bams ir pa­dė­ką?( iš pa­gar­bos to­kiais at­ve­jais kvie­čiu pie­tų.)“ Ko­men­ta­to­riai lin­kė­jo me­rui stip­ry­bės ir sėk­min­gų dar­bų atei­ty­je.

A. Vi­soc­kas „Šiau­lių kraš­tui“ tei­gė, kad bu­vi­mas so­cia­li­nia­me tink­le pa­leng­vi­na bend­ra­vi­mą su mies­tie­čiais. „Tu­riu pa­vyz­džių, kai gy­ven­to­jų iš­kel­tus klau­si­mus ar smul­kias pro­ble­mas pa­vyks­ta iš­spręs­ti per ke­le­tą mi­nu­čių. Jei tie žmo­nės bū­tų ra­šę ofi­cia­lų pra­šy­mą – bū­tų te­kę lauk­ti ke­lias sa­vai­tes“, – pa­tir­ti­mi da­li­jo­si Šiau­lių me­ras.

Skai­tant A. Vi­soc­ko įra­šus, į akį krin­ta kai ku­rių žo­džių ra­šy­ba su brūkš­ne­liais (pa­vyz­džiui, s-v-a-r-b-i-a-u-s-i-a). Me­ras tei­gė, kad taip jis tam tik­rai in­for­ma­ci­jai ban­do su­teik­ti pa­pil­do­mą „svo­rį“.

„Gru­bo­ka ko­mu­ni­ka­ci­ja“

Po­li­ti­nės ko­mu­ni­ka­ci­jos kon­sul­tan­tas M. La­pins­kas ma­no, kad A. Vi­soc­kas „Fa­ce­book“ iš­lie­ka nuo­sek­lus sa­vo įvaiz­džiui – ne­prik­lau­so­mo ir sa­vo gal­va gal­vo­jan­čio po­li­ti­ko. Tai ma­ty­ti ir iš me­ro įra­šo lie­pos 7 die­ną, ku­ria­me jis pa­brė­žė, kad ne­tu­rės po­li­ti­nio pus­la­pio ir to­liau jo pro­fi­ly­je svar­biau­sia bus šei­ma.

Pa­sak M. La­pins­ko, Šiau­lių va­do­vo ko­mu­ni­ka­ci­ja gru­bo­ka, ta­čiau jis toks at­ro­dė ir ei­da­mas į rin­ki­mus.

Vil­niaus me­ras: #sma­gu

Vil­niaus me­ras Re­mi­gi­jus Ši­ma­šius yra vie­nas ak­ty­viau­sių Lie­tu­vos po­li­ti­kų so­cia­li­nė­se me­di­jo­se – „Fa­ce­book“ tink­le jis tu­ri as­me­ni­nį pro­fi­lį ir po­li­ti­ko pus­la­pį, taip pat tu­ri pa­sky­ras „Twit­ter“, „Lin­ke­dIN“, „Ins­tag­ram“, „Google+“.

Sa­vo as­me­ni­nia­me pro­fi­ly­je R. Ši­ma­šius tu­ri 3 243 drau­gus bei 45 865 se­kė­jus, 40 493 žmo­nėms pa­tin­ka po­li­ti­nis Vil­niaus me­ro pus­la­pis.

Praė­ju­sią sa­vai­tę sos­ti­nės me­ras įdė­jo nuo­trau­kas iš su­si­ti­ki­mo su ge­riau­siais Vil­niaus abi­tu­rien­tais, taip pat nau­jos erd­vės star­tuo­liams „Ri­se Vil­nius“ ati­da­ry­mo.

Ke­le­tas R. Ši­ma­šiaus įra­šų su­kė­lė ne­pa­si­ten­ki­ni­mą: po Ni­cos žu­dy­nių jis pa­reiš­kė užuo­jau­tą žu­vu­sie­siems, ta­čiau kai ku­rie žmo­nės pik­ti­no­si, kad tai tik dar vie­nas pra­ne­ši­mas bū­ti vie­nin­giems, be jo­kių konk­re­čių pa­siū­ly­mų.

Kai me­ras pa­lin­kė­jo sėk­mės UE­FA Čem­pio­nų ly­gos at­ran­ko­je ko­vo­jan­čiam Vil­niaus „Žal­gi­riui“, ke­le­tui žmo­nių ki­lo klau­si­mas, ar R. Ši­ma­šiui nuo­šir­džiai rū­pi fut­bo­las, nes prieš „Eu­ro 2016“ fi­na­lą jis pa­si­da­li­jo to­kia ži­nu­te as­me­ni­nia­me pro­fi­ly­je: „O čia la­bai blo­gai, jei fut­bo­lo čem­pio­na­to žiū­ri tik fi­na­lą?.. Ar­ba ir to ne­žiū­ri?..“

R. Ši­ma­šius tei­gė, kad po­li­ti­ko pus­la­pis skir­tas po­li­ti­nei, me­ro veik­lai. As­me­ni­nia­me pro­fi­ly­je jis lei­džia kar­tais pa­skelb­ti nuo­trau­kas iš sa­vait­ga­lio iš­ky­los su vai­kais ar­ba ry­ti­nio pa­si­vaikš­čio­ji­mo su šu­niu­ku Mu­miu. Ta­čiau as­me­ni­nia­me pro­fi­ly­je daug ra­šo ir apie dar­bus, taip pa­siek­da­mas di­des­nę au­di­to­ri­ją.

Sos­ti­nės me­ras ak­ty­vus ir „Twit­ter“ tink­le – čia jis tu­ri per 4 tūks­tan­čius se­kė­jų. Šia­me tink­le me­ras ra­šo tik ang­lų kal­ba, nes dau­giau­siai se­kė­jų yra iš už­sie­nio.

R. Ši­ma­šius kar­tais dėl sa­vo ak­ty­vios veik­los so­cia­li­niuo­se tink­luo­se yra pa­va­di­na­mas „Fa­ce­book“ me­ru. Ži­no­ma ta­po ir jo daž­nai var­to­ja­ma žy­ma #smagu. „Ji at­si­ra­do žur­na­lis­tui And­riui Ta­pi­nui pa­ste­bė­jus, kad daž­nai var­to­ju šį žo­dį. Gy­ve­ni­me daug da­ly­kų, ku­rie yra tie­siog sma­gūs, tai ko­dėl apie tai neuž­si­mi­nus daž­niau?“ – svars­tė sos­ti­nės gal­va.

Ko­kia nau­da mies­tui?

Po­li­ti­nės ko­mu­ni­ka­ci­jos kon­sul­tan­tas M. La­pins­kas sa­ko, kad R. Ši­ma­šius kar­tais da­li­ja­si in­for­ma­ci­ja tik tam, kad pra­links­min­tų sa­vo se­kė­jus. Pa­vyz­džiui, šių me­tų va­sa­rį, kai le­do­ne­šis nu­trau­kė bar­žą-res­to­ra­ną Vil­niaus me­ras įdė­jo ke­tu­rias nuo­trau­kas kur bar­ža nu­plau­kė. Pa­sak M. La­pins­ko, to­kie įra­šai links­mi­na „Fa­ce­book“ bend­ruo­me­nę, bet mies­tui nau­dos ne­pri­de­da.

Kau­no me­ras: šti­lis

Lai­ki­no­sios sos­ti­nės me­ras Vis­val­das Ma­ti­jo­šai­tis ne­si­nau­do­ja jo­kiais so­cia­li­niais tink­lais. Ar tai trū­ku­mas?

M. La­pins­ko nuo­mo­ne, V. Ma­ti­jo­šai­čiui pa­vyks­ta efek­ty­viai ko­mu­ni­kuo­ti ki­tais ka­na­lais. Kau­no me­ro as­me­ny­bė pa­trauk­li, to­dėl žur­na­lis­tai pa­tys atei­na pas jį ir su­ku­ria in­for­ma­ci­jos sklai­dą, tad so­cia­li­niai tink­lai jam nė­ra bū­ti­ni.

Klai­pė­dos me­ras: dvi pa­sky­ros

Klai­pė­dos me­ras Vy­tau­tas Grub­liaus­kas „Fa­ce­book“ tu­ri as­me­ni­nį pro­fi­lį, su 4 987 drau­gais ir 4 015 se­kė­jų, 4 989 žmo­nėms pa­tin­ka po­li­ti­ko pus­la­pis.

Ka­dan­gi praė­ju­sią sa­vai­tę me­ras ato­sto­ga­vo, jo po­li­ti­nis pus­la­pis ne­bu­vo ak­ty­vus – pa­reikš­ta užuo­jau­ta Ni­cos au­koms, nuo­trau­ka iš su­si­ti­ki­mo su Ne­rin­gos me­ru, pra­ne­ši­mas, kad me­ras ato­sto­gaus Klai­pė­do­je. Bet as­me­ni­nis pro­fi­lis mir­gė­jo nuo­trau­ko­mis iš V. Grub­liaus­ko ato­sto­gų.

Uos­ta­mies­čio me­ras „Šiau­lių kraš­tui“ tei­gė, kad so­cia­li­niai tink­lai po­li­ti­kams – ga­li­my­bė gau­ti in­for­ma­ci­ją iš pir­mi­nių šal­ti­nių.

V. Grub­liaus­kas sten­gia­si at­skir­ti dvi sa­vo „Fa­ce­book“ pa­sky­ras. Po­li­ti­nis pus­la­pis yra ofi­cia­les­nis, skir­tas me­ro veik­lai, dis­ku­si­joms, o as­me­ni­nia­me pro­fi­ly­je dau­giau lais­va­lai­kio aki­mir­kų.

Klai­pė­dos me­ras tu­ri ir „Twit­ter“ pa­sky­rą, ta­čiau ak­ty­viai ja ne­si­nau­do­ja. Sa­ko, ne­tu­ri lai­ko ir ne­no­ri, kad pa­sky­ra bū­tų ad­mi­nist­ruo­ja­ma jo pa­ta­rė­jų. Kol kas jam pa­kan­ka „Fa­ce­book“.

Daug žo­džių – ma­žai es­mės

Po­li­ti­nės ko­mu­ni­ka­ci­jos eks­per­tas M. La­pins­kas kri­ti­ka­vo V. Grub­liaus­ką dėl jo minkš­tos po­zi­ci­jos dau­ge­liu klau­si­mų. Esą Klai­pė­dos me­ro įra­šuo­se daug žo­džių, bet ma­žai es­mės ir kar­tais sun­ku su­pras­ti ko­kią po­zi­ci­ją jis pa­lai­ko.

Pa­ne­vė­žio me­ras:

Pa­ne­vė­žio mies­to me­ras Ry­tis My­ko­las Rač­kaus­kas tu­ri as­me­ni­nį pro­fi­lį ir po­li­ti­ko pus­la­pį „Fa­ce­book“ tink­le, ta­čiau ak­ty­viai nau­do­ja tik pa­sta­rą­jį. Pus­la­pį mėgs­ta 863 žmo­nės. Pra­ne­ši­mai pa­si­ro­do 1-2 kar­tus per dvi sa­vai­tes, juo­se daž­niau­siai pra­ne­ša­mi nau­ji Sa­vi­val­dy­bės spren­di­mai, pa­tei­kia­ma in­for­ma­ci­ja iš me­ro su­si­ti­ki­mų.

Pas­ku­ti­niai pra­ne­ši­mai daž­niau­siai bu­vo pro­gi­niai – svei­ki­ni­mas su Vals­ty­bės die­na, nuo­trau­ka su Jo­ni­nių py­ra­gu. Ta­čiau bū­ta ir for­ma­lios in­for­ma­ci­jos – at­vi­ro­jo jau­ni­mo cent­ro stei­gi­mas, su­si­ti­ki­mas su LFF val­dy­ba.

„Šiau­lių kraš­tui“ me­ras džiau­gė­si bu­vi­mu „Fa­ce­book“, nes tai esan­ti pui­ki ga­li­my­bė ope­ra­ty­viai bend­rau­ti su žmo­nė­mis.

R. M. Rač­kaus­kas ma­no, kad so­cia­li­niuo­se tink­luo­se vei­kian­tys žmo­nės bei jų ini­cia­ty­vos tam­pa ly­gia­ver­čiais po­li­ti­kos da­ly­viais. Tai mo­ty­vuo­ja po­li­ti­ko­je ak­ty­viau da­ly­vau­ti kiek­vie­ną. Me­ras neat­me­ta ga­li­my­bės atei­ty­je su­si­kur­ti pa­sky­ras ir ki­tuo­se so­cia­li­niuo­se tink­luo­se.

„Biu­rok­ra­ti­nės kli­šės“

Po­li­ti­nės ko­mu­ni­ka­ci­jos kon­sul­tan­tas M. La­pins­kas bu­vo ypač kri­tiš­kas Aukš­tai­ti­jos sos­ti­nės me­rui, jo pus­la­pį pa­va­din­da­mas vi­siš­kai prės­ku biu­rok­ra­ti­niu rei­ka­lu. Ta­čiau tai ga­li pa­tik­ti žmo­nėms, ku­rie įsi­vaiz­duo­ja, kad po­li­ti­kas – žmo­gus, kal­ban­tis biu­rok­ra­ti­nė­mis kli­šė­mis.

„Pa­ne­vė­žio me­ro pus­la­pis yra skir­tas žmo­nėms, ku­rie lais­va­lai­kiu mėgs­ta skai­ty­ti skal­bi­mo ma­ši­nos inst­ruk­ci­ją“, – iro­ni­za­vo eks­per­tas.

Kaip pa­gei­da­vi­mų kon­cer­tas

Ko­mu­ni­ka­ci­jos kon­sul­tan­tų agen­tū­ros „VRP Hill+Knowlton Stra­te­gies“ kū­ry­bos di­rek­to­rius A. Puk­le­vi­čius ge­riau­siai ver­ti­no Vil­niaus me­ro ko­mu­ni­ka­ci­ją so­cia­li­niuo­se tink­luo­se. R. Ši­ma­šius ak­ty­vus bu­vo ir prieš lai­mė­da­mas me­ro rin­ki­mus.

Min­dau­gas La­pins­kas ne­ga­lė­jo įvar­din­ti ku­rio me­ro ko­mu­ni­ka­ci­ja ge­riau­sia – jie vi­si tu­ri skir­tin­gas stra­te­gi­jas ir tiks­lus so­cia­li­niuo­se tink­luo­se. Jo nuo­mo­ne, žmo­nės ren­ka­si tai, kas jiems įdo­mu ir pa­tin­ka, tai pri­me­na pa­gei­da­vi­mų kon­cer­tą.

„Jei­gu ko­mu­ni­ka­ci­ja sie­kia­ma plės­ti sa­vo ger­bė­jų ra­tą, tai tur­būt R. Ši­ma­šius šia pra­sme yra efek­ty­viau­sias. Jei tai yra ko­mu­ni­ka­ci­ja, rei­ka­lin­ga no­rint gau­ti at­ga­li­nius sig­na­lus iš rin­kė­jų, tai Šiau­lių me­ras vi­sai ne­blo­gai at­ro­do“, – įver­ti­no M.La­pins­kas.

„Fa­ce­book“ nuo­tr.

DEK­LA­RA­CI­JA: A. Vi­soc­kas ne­kurs at­ski­ro po­li­ti­ko pus­la­pio, nes jam svar­biau­sia šei­ma.

SMA­GU: Sos­ti­nės me­ras sten­gia­si da­ly­tis ne tik po­li­ti­niais, bet ir „sma­giais“ da­ly­kais.

BEND­RA­VI­MAS: Pa­ne­vė­žio me­ras džiau­gia­si, kad so­cia­li­niai tink­lai pa­de­da tie­sio­giai bend­rau­ti su žmo­nė­mis.

GY­VE­NI­MAI: Klai­pė­dos me­ras „Fa­ce­book“ tink­le sten­gia­si at­skir­ti po­li­ti­ko dar­bą ir as­me­ni­nį gy­ve­ni­mą.

As­me­ni­nio pro­fi­lio „Fa­ce­book“ nuo­tr.

STRA­TE­GI­JOS: Po­li­ti­nės ko­mu­ni­ka­ci­jos kon­sul­tan­tas M. La­pins­kas ma­no, kad kiek­vie­nas tu­ri sa­vo ko­mu­ni­ka­ci­jos so­cia­li­niuo­se tink­luo­se stra­te­gi­ją, tad ge­riau­sių­jų nė­ra.

Martyno AMBRAZO (ELTA) nuo­tr.

RIN­KĖ­JAI: Ko­mu­ni­ka­ci­jos kon­sul­tan­tų agen­tū­ros „VRP Hill+Knowlton Stra­te­gies“ kū­ry­bos di­rek­to­rius A. Puk­le­vi­čius tei­gia, kad so­cia­li­niai tink­lai la­biau pa­de­da iš­lai­ky­ti esa­mus rin­kė­jus, o ne pri­trauk­ti nau­jų.