
Naujausios
Etninė kultūra gaivina Lietuvą
„Dainuojanti revoliucija“ nebūtų atgaivinusi Lietuvos, jeigu jai nebūtų pritariama kanklėmis, daudytėmis ir skudučiais“, – įsitikinusi Vytauto Didžiojo universiteto doktorantė, rašanti disertaciją apie etninių mažumų santykius Kristina Apanavičiūtė-Sulikienė.
Jos nuomone, Lietuva iškovojo nepriklausomybę, bet kaip tauta ji miršta. Tik masiškai propaguojama ir vartojama etninė kultūra gali atgaivinti lietuvybę.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Nuo savanorės iki mokslininkės
Kristinos Apanavičiūtės biografija – labai spalvinga. Dirbo anglų kalbos mokytoja Šalčininkuose, Garliavoje, Prienų rajone. Buvo išvykusi į Vokietiją. Savanoriavo Drezdene. Dalyvavo Lietuvos egzaminų centro mokinių gebėjimo tyrimo projekte ir Lietuvos statistikos departamento gyventojų surašymo tyrime. Panemunėje mokė vaikus žaisti šachmatais, nes pati yra ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje žinoma šachmatininkė.
Dirbo Povilo Stulgos lietuvių tautinės muzikos instrumentų muziejuje. Išbandė net Krašto apsaugos jaunesniosios eilinės dalią.
Šiuo metu verčiasi iš teisininkės veiklos, yra Vytauto Didžiojo universiteto doktorantė, jaunesnioji mokslo darbuotoja. Rašo disertaciją.
Monografijai „Etninės muzikos gaivinimo judėjimas Lietuvoje: XX a. 7 dešimtmetyje – XXI a. pr.“ ji parašė straipsnį „Kelmės žemaičių etnomuzikavimo ir tradicinių amatų vasaros kursai – tradicijos ir modernumo dermės reiškinys.“ Jame teigiama, jog šie kursai skleidžia etninę kultūrą, ją įdabartina, padeda kursų dalyviams apsispręsti dėl profesinės ir akademinės karjeros, formuoja šalies etninę politiką. Mokslininkus jie domina tęstinumu. Jų pradininku buvo Kristinos tėvas profesorius Romualdas Apanavičius.
Tai unikalūs, vieninteliai tokie kursai Lietuvoje, prasidėję dar M. Gorbačiovo „perestrojkos“ metais. Per juos dar 1988 metais prie Kelmės kultūros centro iškelta trispalvė.
Paslėpta politinė mintis
– Kelmėje vykstančius Žemaičių etnomuzikavimo ir tradicinių amatų kursus Jūs pavadinote Lietuvos gaivinimo projektu. Kaip manote, kodėl Jūsų tėvas sumanė tokius kursus?
– Kursai prasidėjo kartu su politiniais sąjūdžiais, kai buvo siekiama atkurti Lietuvos Nepriklausomybę. Jų sumanytojai Romualdas Apanavičius, Algis Krutkevičius, ir kiti entuziastai turėjo viziją, jog per etnomuzikavimą įmanoma atgaivinti Lietuvą ir netgi visą Baltijos arealą iki pat Karelijos.
1986-1987 metai, kai gimė jų idėja, turėjo paslėptą politinę mintį, kuri niekada nebuvo viešai išsakoma.
„Dainuojanti revoliucija“ nebūtų atgaivinusi Lietuvos, jeigu jai nebūtų pritariama kanklėmis, daudytėmis ir skudučiais iš Kelmės.
Dabar kursai dažniau vadinami tiesiog amatų kursais. Tačiau jų idėją pateikęs mano tėvelis norėjo pabrėžti būtent etnoinstrumentologinį kursų pobūdį – nes jis buvo visų pirma birbyininkas, ir kanklių bei kitų liaudies instrumentų gaivintojas.
Neišmainė knygos į kūjį
– Gal tą paslėptą mintį įžvelgė ir pasaulio lietuviai, kad į pirmuosius kursus plūdo net iš už Atlanto? Juk buvo sovietmetis, veikė „geležinė uždanga“.
– Vizos į Tarybų Sąjungą tuo metu buvo išduodamos po ilgos patikros. Nepaisant to į 1989 metais vykusius antruosius kursus atvyko 5 JAV lietuviai. Viena lietuvė buvo Klyvlendo Apanavičių, kurie yra tiesioginiai Kelmės kursų įkvėpėjo Romualdo Apanavičiaus, giminės, kaimynė. Bėgdami nuo nacių, Kauno Panemunės Apanavičiai dar 1943 metais pasitraukė iš Lietuvos kartu su išgelbėtuoju ir į Laptevus neišvežtu Marijonu Apanavičiumi, Lietuvos žvalgybos karininko, Lietuvos kariuomenės ir žvalgybos kūrėjo, Kėdainių apskrities šaulių vado, tautininko, bei Kėdainių Kalnaberžės nusikaltusių vaikų internato mokytojo, Juozo Opanavičiaus sūnumi.
Raimundas Apanavičius visą laiką dalyvavo JAV lietuvių etninėje veikloje, priklausė folkloro kolektyvams. Apanavičių šeima Lietuvą ir jos etninį paveldą gaivino net iš už Atlanto. Raimundo Apanavičiaus vaikai Vytas, Audrė – aktyvūs folkloro bei sporto draugijų dalyviai, 1991 metais jie atvyko su lietuvių sporto komandomis į Pasaulio Lietuvių sporto žaidynes.
Nuo vaikystės birbynę rankose laikęs mano tėvas R. Apanavičius, 19 metų būdamas su Žygeiviais grojo slaptuose jų renginiuose, įkūrė „Sutartinę“, bei apvažiavo pusę pasaulio, kol „leido“ vizas kontroliuojančios TSRS slaptosios tarnybos. Vėliau apie 20 metų nebeleido, nes buvo pripažintas galinčiu likti užsienyje, nors iki tol niekada šia galimybe nepasinaudojo. Net jo tėvas, mano senelis Zigmas Apanavičius buvo įsitikinęs: „Mano sūnus knygos į kūjį nemainys“.
Jis žinojo, kokį pragarą turėjo praeiti jo brolio Jurgio šeima, kai pateko į Ameriką – išsilavinę žmonės dirbo šachtose, fabrikuose, kol legalizavosi.
Matyt, panašius vargus patyrę ir kiti Amerikos lietuviai taip ilgėjosi Lietuvos, kad atsiradus bent menkiausiai progai atvažiuoti, įveikė geležinę uždangą.
Prisidengta tautų draugystės idėja
– Bet tokių kursų prasme reikėjo įtikinti ir vietos partkomą bei aukščiau stovinčius funkcionierius. Kaip tai pavyko?
– Buvo prisidengiama tautų draugystės idėja. Užsienio svečių apgyvendinimui paskelbtas konkursas. Visus metus rajono valdžia vaikščiojo po namus ir vykdė apžiūrą – konkursą. Buvo atrenkami geriausiai susitvarkę namai, jiems buvo liepiama apsiželdinti aplinką, kad parodytų užsienio svečiams, kaip gražiai Kelmė gyvena. Kursai suorganizuoti puikiai.
1988 metais Kelmės kursuose suplevėsavo Lietuvos trispalvė. Tai buvo pirmas oficialus vėliavos iškėlimas Lietuvoje, aplenkęs Šaulių sąjungą ir Sąjūdį. Šalia trispalvės iškeltos dar dvi vėliavos: Kelmės kursų (baltame fone vaizduojamos kanklės) ir Romuvos.
1989 metais į Kelmės kursus veržėsi 1100 dalyvių iš Lenkijos Punsko krašto, Karaliaučiaus, JAV ir Kanados ir iš visos Lietuvos. Jie miegojo ant grindų mokyklose, bendrabučiuose, bet buvo prie lietuvybės ištakų.
Etnodarželis
– Šiuo metu atsirado ir folkroko bei šiuolaikinių giesmių sekcijos. Kasmet pasipildo ir amatų sekcijos. Ar tai negriauna pirminio kursų užmanymo?
– Naujų maldų grupė – fantastika. Tai yra naujoji gyvoji tradicija, kurią taip pat turime puoselėti. Folkroko sekcija mes su tėvu sugalvojome. Pamanėme, jog modernus fokloras nesugadins kursų.
Amatų sekcijos taip pat privalo atsinaujinti. Visus liaudies amatus žmonės turi išbandyti. Pavyzdžiui, siuvimo iš lino medžiagos sekciją aš pasiūliau.
– Jūs pati kursuose buvote įkūrusi etnodarželį.
– Taip. Nes manau, jog kursų ugnelė ir palaikytojai yra vaikai. Jie sugeba išzyzti iš mokytojų ir tėvelių, kad būtų atvežami. Kelmės kursai ir pernai, ir šiemet pritraukė daug vaikų. Manau, kad tam pasitarnavo sėkminga „etnodarželio“ sekcija 2013 -2014 metais. Joje buvo vykdoma plati edukacinė veikla, paglobojami vaikai, nuvedami ir parvedami pas tėvus, pagirdomi arbata poilsio kambaryje, leidžiant dainuojančioms, audžiančioms ar siuvinėjančioms mamoms atsipalaiduoti.
Patirties įgijau dirbdama Vokietijoje su 6 – 10 metų mergaitėmis. Ją pritaikiau kursuose.
Etnokultūrai reikia masiškumo
– Pastaruoju metu dalyvių skaičius kursuose apsiriboja kiek daugiau kaip šimtu žmonių. Iš Lenkijos, Rusijos, JAV, Kanados lietuvių atvažiavo ir šiais metais. Tačiau iš Lietuvos atvažiuojančiųjų mažėja. Kaip manote kodėl?
– Nepritariu bandomai paskleisti „jaukių ir uždarų“ kursų idėjai, nes „ norint atgaivinti tautą, kad ji nenumirtų, būtinas etninės kultūros sklaidos „masiškumas“. Nepriklausomybę atkūrėme, bet Tauta ir Valstybė miršta.
Manau, jog kursuose reikėtų kai ką keisti. Pavyzdžiui, šiemet kanklių gamybos mokytojas M. Dimšlys prisipažino, jog jam net 8 lankytojai yra per daug. Būtina mąstyti apie „atsarginį“ mokytoją, ir atsarginius medžio ruošinius.
Šiais metais tik 4 dalyviai gaminosi kankles. Ir tokiam žmonių skaičiui tebuvo pritaikyta darbo vieta. O jeigu atvyks visas ansamblis, kokie 12 žmonių, kurie bus užsibrėžę per kursus pasigaminti kankles, nes taip įsivaizduoja savo tolimesnę folkloro veiklą? Negi sakysime: „Atleiskite, nėra medžio, nėra stalų, nėra mokytojų“?
Juk kursai vyksta vieną kartą metuose, o analogo Lietuvoje – nėra. Todėl būtina palaikyti jų prestižą ir lygį – panašų kaip 1988-1989 metais.
Kitąmet vyksiantys jubiliejiniai trisdešimtieji kursai gali pritraukti arti 500 lankytojų.
Kursų nauda – akivaizdi. Kaip yra pažymėjęs Kelmės kultūros centro direktorius Arnas Arlauskas, vienas „įelektrintas“ kultūrininkas vėliau, išvykęs iš Kelmės, „įelektrina“ kitus 7 žmones.
Kokią dar skaičiuoklę, kokius dar „įrodymus“ apie „projekto tęstinumą“ ar „naudą“ turime pateikti ministerijai, kad kursai gautų reikiamą finansavimą? Jeigu atvyko 200 žmonių, jie paskleis žinią 1400. Jeigu atvyks 1000, bus apšviesti 7000.
Antai Kėdainių atstovė Aušra Giedrienė 2012 metais pirmą kartą atvyko į kursus. Vėliau kėdainiškiai tiesiog šturmavo Kelmę. Šiemet atvyko net dvi grupės. Kėdainiuose įsteigtas Amatų centras. Loreta Steponavičienė gavo tautodailininko pažymėjimą kaip tradicinių vytinių juostų pynėja. Juostas pina net jos 10 metų dukra, ir veda suaugusiesiems edukacijas.
Juostų pynimo mokėsi moteris, kuri pasamdyta nuo rugsėjo vesti šį užsiėmimą Kauno tautinės kultūros centre.
Kelmės kursai ne tik gaivina dvasinį paveldą, bet padeda žmonėms ir išgyventi.
Autorės nuotr.
JUOSTOS: Šiemet Kristina Apanavičiūtė – Sulikienė mokėsi austi vytines juostas.
GAIVINIMAS: Kristina Apanavičiūtė – Sulikienė sako, jog etnokultūra padeda išsaugoti lietuvybę, kur žmogus bebūtų – tėvynėje ar svetimoje šalyje.
LINAS: Kristinos Apanavičiūtės – Sulikienės vyras Albertas Amatų kursuose mokosi pasisiūti lino marškinius.
KANKLĖS: Žemaičių etnomuzikavimo ir tradicinių amatų kursuose labai populiari buvo kankliavimo sekcija.
KAUKĖS: Radviliškietis Eugenijus Arbušauskas mokė kursų dalyvius drožti kaukes.