
Naujausios
IŠEINANČIŲ KAIMŲ ISTORIJOS
Ivoškių senolė tikisi sulaukti kaimynų iš užsienio
85-erių metų Ivoškių kaimo (Joniškio r.) gyventoja Augustina Dabrikaitė – vienintelė senbuvė, gyvena medinėje šimtametėje rąstų troboje nuo pokario laikų. Močiutei bičiulius atstoja šunelis Tobis ir keturi svetimi prijunkę katinai. Ji tikisi kaimynų sulaukti iš užsienio – žada grįžti tautietė su vakariečiu vyru. Pastatys naujus namus, aplinką sutvarkys, gal net kokią įmonę atidarys. Dabar žolė iki juosmens slepia likusius tuščius kaimo statinius. Ivoškių kaimas – garsios tarpukario dailininkės Marcės Katiliūtės tėviškė, čia palaidoti jos tėvai.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Užsukęs svečias – didelis džiaugsmas
Nuo pagrindinio Šiaulių–Joniškio kelio sankryžoje ties Gataučiais rodyklė kreipia į Stupurus. Toliau ženklas liudija už poros kilometrų būsiant Jaučiūnų kaimą. Nuorodos į Ivoškius nepamatysi, jei gerai nesidairysi į šalis.
Senovines užsklęstas duris atvėrusi močiutė Augustina Dabrikaitė pakviečia užeiti. Jai didelis džiaugsmas, kad kažkas dieną paįvairins pokalbiu, nes tik su du kartus per savaitę atvykstančia lankomosios priežiūros darbuotoja. Keliais žodžiais persimeta arba su katinais ir šuneliu „rokundą“ veda.
„Vaikeli, tų katinų ir vėl prisiveisė. Kažkada suskaičiavau keturiolika. Nė vienas ne mano. Kažkas atvežęs iš miesto pakelėje paleidžia ar iš kažkur ateina, o gaila, kai į akis žiūri, ėsti prašo“, – pokalbį pradeda senolė.
Senbuvė
Augustina Dabrikaitė – vyriausia senbuvė Ivoškių kaimo gyventoja. Su tėvais atsikėlė po Antrojo Pasaulinio karo.
Senelis Farsonatas Dabrikas sūnų Stasį pasiliko prie namų Juodžiuose, kad turėtų kas 15 hektarų žemės dirba. O Izidorius, Augustinos tėvas, ėmėsi eigulio darbo Katiliškių kaime prie Žagarės.
„Buvome šeši vaikai, dar gyvulių laikėme, tėtė užkaušti mėgdavo. Neįsivaizduoju, kaip mama sugebėjo visais pasirūpinti“, – galvą kraipo moteris.
Po karo eigulys gavo buvusio ūkininko Skridulio žemės ir apie 1946-uosius su gausia šeima atsikraustė į Ivoškius. Nuo to laiko, jau septynis dešimtmečius Augustina Dabrikaitė iš šios vietos išsikėlusi nebuvo. Kiti broliai ir seserys sukūrė šeimas, išsikraustė. Du broliai Alfonsas ir Bronius tapo policininkais (tada – milicininkais), Leonas – vairuotoju, sesuo Genė pasirinko logopediją, o Augustina ir Adolfina po 10 mėnesių kursų tapo brigadininkėmis.
Paskyrė Augustiną į Gataučių tarybinio ūkio Vaizgučių karvių fermą, netoli namų. Vėliau buvo perkelta į Juodžius. Jauną moterį susuko radikulitas, tad ėmė ieškotis kito darbo. Netrukus rado – Gataučių mokykloje įsitaisė valytoja ir kūrike. Kelis kilometrus iki gretimo kaimo važiuodavo dviračiu, o žiemą klampodavo sniegu. Sykį įkrito į pusnį iki pažastų ir manė nebeišsikapstysianti, bet sukaupė visas jėgas ir išropojo keturpėsčia iš griovio.
Į darbą tekdavo išeiti penktą ryto, kad spėtų „pečius“ iškūrenti ir mokiniams į pamokas susirinkus nebūtų šalta. Reikėdavo pačiai vandenį ir anglis tąsyti. Jei mokiniai kuo nors nusikalsdavo, mokytojai skirdavo už bausmę padėti kuro prinešti.
Atestatą saugo kaip brangų dokumentą
Bedirbant direktorius prikalbino jau brandaus amžiaus Augustiną baigti vienuolika klasių.
„Jis sakė, kad mokykloje mokinių trūksta, bent jau pasėdėsiu, pabūsiu, o gal kažko ir išmoksiu. Nekokie mano pažymiai, juk kartu ir dirbau, trejetai, vienas kitas ketvertas. Bet 1977 metais baigiau, dar tebesaugau atestatą, – rodo stalčiuje padėtą dokumentą. – Kadangi esu gimusi rugsėjo 1-ąją, mokiniai ne tik mokytojus, bet ir mane sveikindavo. Būdavo malonu.“
Gataučiuose atidarius ambulatoriją, Augustina išėjo ten dirbti valytoja. 16 metų tas duris varstė.
Senolė sukaupė net 46 metus darbo stažo, nors pensija toli gražu to neatspindi. Tačiau 85-erių Augustina Dabrikaitė neaimanuoja, mieliau prisimena jaunystės laikus, kada kaime virė gyvenimas. Nors buvo jis nelengvas, permainingas, nes pokariu nežinojai, kas į duris pasibels.
Užsukdavo ir partizanai, ir stribai
Tolėliau nuo namų „Mikalauskynėje“ Augustina lankė mokyklą, iš Ivoškių, Jaučiūnų susirinkdavo apie 20 mokinių. O pas Katilius beveik kaimynystėje vieno kambario klasėje vykdavo rusų kalbos pamokos. Pedagogė gyveno tame pačiame name, kaip ir Dabrikų šeima.
Senolė pasakoja girdėjusi, kad jaunai moteriai sovietinės valdžios buvo skirta užduotis – vilioti vieną jauną kaimo vyrą, kuris, esą šaudė žydus Vilkiaušyje, masinėje žudynių vietoje ir tuo metu slapstėsi. Mokytoja su juo „blatnavojo“, kad valdžia lengviau galėtų susekti.
Į nedidelį medžiais apaugusį Ivoškių kaimelį, išsimėčiusį retomis sodybomis, dažnai užsukdavo ir partizanai, ir stribai. Paauglė Augustina vargiai galėjo juos atskirti, buvo momentų, kada kraujas gyslose stingo.
Kaime gyveno tokie Čepaičiai, auginę lapes kailiams. Juos ištrėmė, nes, esą rėmė „banditus“, kurie pas juos lankėsi. Kartą šie, pritrūkę gėrimo ir maisto, savavališkai pasičiupo šeimininkų arklį ir vežimu išdardėjo į Rudiškių kaimą, ten apiplėšė parduotuvę. Kažkas įskundė ir nukentėjo arklio šeimininkai.
Vieną naktį į laukujes duris stiprų beldimą išgirdo ir Dabrikų šeima. Įsiveržė keli ginkluoti žmonės su šunimi, ieškojo, ar nėra pašalinių asmenų. Bet nieko neradę gavo išeiti.
Kavalieriai vis netiko
Ivoškių parkelyje, kuris dabar mišku sužėlęs, stovėjo pakyla, vykdavo šokiai, į kuriuos susirinkdavo jaunimas ir iš Gataučių kaimo. Šokius organizuodavo ir gretimuose Stupuruose bei Jaučiūnuose. Visur Augustinai norėjosi apsilankyti.
Kartą jaunuoliai net į Kriukų, esančių už mažne 30 kilometrų, šokius išsiruošė. Važiavo sunkvežimiu, susėdę priekaboje. Pakely pasipainiojo vyriškis važnyčiotojas. Nors mašinos vairuotojas jam signalizavo, šis iš kelio vidurio nepasitraukė ir sunkvežimis kliudė vežimą. Tad jauniesiems šokėjams teko teisme liudyti. Nors senolė mano, kad kaltas buvo važnyčiotojas, nubaudė vairuotoją, jam teko ir vežimą sutaisyti.
„Turėjau kavalierių iš Andrešiūnų kaimo. Jau beveik buvome sutarę gyvenimą kartu pradėti. Bet jis važiavo dviračiu iš Joniškio, pakliuvo į avariją ir žuvo. Turbūt man neskirta buvo ištekėti, nors ir vaikus mylėjau, ir vyrų aplink vienas kitas sukosi. Bet kad kiti netraukė. Sykį toks vyras buvo atėjęs, su mano mama šnekėjo, bet kai tik pasisuko kalba, kad dukrą už jo leistų, iškart kopėčiomis į palėpę užlėkiau ir ten pralindėjau, kol jis išėjo“, – kuriozinę situaciją nupasakoja 85-erių moteris.
Kitąsyk našlys bandė pirštis. Aplinkinių padrąsintas atėjo į svečius, nešinas buteliu „ant drąsos“, bet Augustina durų neatrakino.
„Dabar pagalvoju, kad vieniša pasidaro, ilgu. Bent vaikų turėčiau. Gerai, kad netoliese giminaitė Aldona gyvena, apsilanko. Yra jaunesni kaimynai vieni, bet toliau – tuščios sodybos“, – linguoja galva A. Dabrikaitė.
Iš kaimo kilusi žinoma dailininkė
Kadaise kaime gyveno Raliai, Balčiūnai, Černauskai, Vilčiauskai, Katiliai... Iš Ivoškių kilusi ir garsi tarpukario Lietuvos dailininkė Marcė Katiliūtė. 1929–1935 metais Kauno meno mokykloje ji studijavo grafiką, o nuo ketvirtojo kurso – ir tapybą.
Menininkė paliko apie 500 darbų: lino raižinių, eskizų, piešinių, paveikslų. Sukūrė iliustracijų knygoms: Petro Cvirkos „Napaliui bailiui“ (1936 metai), Ievos Simonaitytės „Aukštujų Šimonių likimui“ (1936 metai) ir kitiems kūriniams.
1937 metais pasaulinėje parodoje Paryžiuje geriausi jos grafikos darbai buvo apdovanoti aukso medaliu. Deja, po mirties.
Jautrios sielos kūrėja pasitraukė iš gyvenimo, nesulaukusi nė 25 metų. Ji pasirinko laisvos menininkės kelią, gyveno iš atsitiktinių užsakymų. 1935 metų rudenį nedidelė inteligentų grupė planavo išleisti realistinės krypties meninį literatūrinį žurnalą. Jo iniciatoriais ir bendradarbiais turėjo tapti Vincas Krėvė, Vaclovas Biržiška, Kostas Korsakas, Petras Cvirka, Antanas Venclova ir kiti. Redaguoti žurnalą pasiūlyta Marcei Katiliūtei. Tačiau besiruošiant leidybai įsigaliojo naujas Spaudos įstatymas, nustatantis, kad redaktorius privalo turėti aukštojo mokslo cenzą. M. Katiliūtė neturėjo.
Skurdas spaudė, reikėjo grąžinti paskutiniuose kursuose gautą stipendiją. Su namiškiais santykiai taip pat nesiklostė.
Kurį laiką dailininkė buvo Palangos progimnazijos mokytoja, tačiau pedagoginis darbas „nelipo“ prie širdies. 1937 metų sausį Vytauto Didžiojo kultūros muziejuje ji pradėjo dirbti meno kūrinių konservatore. 1937 metų balandžio 5 dieną pasmerkė save mirčiai.
Menininkė palaidota Petrašiūnų kapinėse Kaune. Jos tėvai atgulė Ivoškių kapinėse. Jų namuose Laimužės vienkiemyje (Ivoškiai) pastariaisiais metais kurį laiką veikė muziejėlis, bet dėl pastato prastos būklės ekspoziciją teko perkelti.
Tvarkingos, mūro tvoros juosiamos Ivoškių kapinaitės supa šv. Jono Nepomuko vardo medinę koplyčią. XVIII amžiuje pastatyta ji gražiai prižiūrima,sutvarkyta, įtraukta į Joniškio rajono „Piligrimų kelio“ maršrutą. Iki šių dienų išlikę kai kurie vertingi religiniai meno kūriniai ir kulto reikmenys, tačiau senojo XVII amžiaus altoriaus su skulptūromis nebėra nė pėdsako (dalis paveikslų 1986 metais pateko į Lietuvos dailės muziejų). Ant lubų teliko atnaujinta liaudiška tapyba. Trys ornamentuoti kryžiai ant koplyčios stogo įtraukti į LR Kultūros vertybių registrą.
Laukia atsikeliant kaimynų
Kaimelis gražus, nors ir apleistas. Močiutė Augustina Dabrikaitė tikisi, kad į kaimą atsikels lietuvaitė, ištekėjusi už anglo. Jauna moteris su vyru keletą kartų buvo užsukusi pas močiutę, atvežė lauktuvių apelsinų, mandarinų. Pasakojo nusipirkusi nebegyvenamą sodybą Ivoškiuose, statysianti didelį namą ir du garažus. Gal jau šią vasarą iš užsienio parlėks ir pradės. Sutuoktinis turįs minčių Lietuvoje kurti verslą.
„Tas vyras lietuviškai nesupranta, bet „laba diena“ jau išmoko pasakyti“, – džiaugiasi senolė.
Vienas žmogus gyvena Šiauliuose, bet turi kaime sodybą, ją tvarko, šienauja. Lyg norėjęs parduoti. Atvykę „kupčiai“ iš Joniškio džiaugėsi ramia vieta, žaluma, vešliais ūkininkų rapsais, kuriuose net kaimynų višta pasiklydo, bet turbūt dėl kainos nesutarė, sprendžia Ivoškių senbuvė.
Autorės nuotr.
SENBUVĖ: 85-erių metų Ivoškių kaimo (Joniškio rajonas) gyventoja Augustina Dabrikaitė – vienintelė senbuvė, medinėje šimtametėje rąstų troboje gyvenanti nuo pokario laikų.
TROBELĖ: Augustina Dabrikaitė džiaugiasi, kai kažkas ją aplanko.
DOKUMENTAI: Augustina Dabrikaitė išsaugojo savo mokyklos baigimo dokumentus.
LENTA: Ivoškių kaimo lenta prikabinta ant elektros stulpo.
KOPLYČIA: Daili Ivoškių kaimo koplyčia.
KRYŽIUS: Vienišas kol kas dar negyvenamos Ivoškių sodybos kryžius.
SENAS: Ivoškiai – tikras senovinis kaimas, tai dar liudija senos trobelės.
ARTIMIEJI: Ivoškių kapinės palaidoti dailininkės Marcės Katiliūtės tėvai.
DAILININKĖ: Iš Ivoškių kaimo kilusi garsi tarpukario Lietuvos dailininkė Marcė Katiliūtė.
GAMTA: Ivoškiuose veši pievos, auga šimtamečiai medžiai.