
Naujausios
Šiauliečiai įveikė ir Alpių rojų, ir pragarą
„Atostogos pragare“, – juokiasi šiauliečiai kalnų dviratininkai Vaidas Maceikis ir Donatas Dabrikas, sėkmingai finišavę kalnų dviratininkų lenktynėse per Alpes – 19-osiose „Bike Transalp“ varžybose. Septyni etapai nuo Austrijos iki Italijos, 520 numintų kilometrų, nugalint ne tik kalnus, bet ir save. Šiauliečiai, klubo „S-Sportas“ komanda, – pirmieji iš Lietuvos dviratininkų, įveikę šią trasą.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Azartas ir išbandymas
„Dar šiek tiek su Alpių purvu“, – „Bike Transalp“ varžybų medalį šypsodamasis ištiesia Vaidas. Marškinėliais, medaliais ir organizatoriaus rankos paspaudimu apdovanojami visi, pasiekę finišą.
Nors sportininkai į pokalbį atėjo beveik nesiilsėję po kelionės, abu tryško įspūdžiais, kaip puiki komanda užbaigdami vienas kito mintis.
Ant Donato kojos užklijuotas pleistras. Kita koja pažymėta nudegimo žyme. „Persikepinau su stabdžių disku. Leidžiantis stabdžiai labai užkaista – užteko prisiliesti“, – paaiškina. Bet nenusimena – liks prisiminimas visam gyvenimui.
„Kiek numetei svorio?“ – šį klausimą dabar sportininkai išgirsta ir iš namiškių, ir aplinkinių. Abu purto galvas: nesisvėrė. O varžybose valgė net daugiau nei įprasta. Tik krūviai buvo dideli.
Azartas, iššūkių ieškojimas, noras išbandyti save vienose iš sunkiausių pasaulio varžybų, pasitikrinti, kaip atrodo lietuviai pasaulyje, išvykti į platesnius vandenis, nes Lietuvoje lenktyniauja tarpusavyje ir vieni kitus puikiai pažįsta – priežastis, kodėl ryžosi dalyvauti tokiose sunkiose varžybose, vardija dviratininkai.
Prieš startą sportininkai atliko namų darbus. Gegužės mėnesį dviračius mynė Aukštuosiuose Tatruose, Zakopanėje, bandydami atkartoti krūvį. Prieš varžybas dvi savaites praleido stovykloje Austrijoje.
Treniruotis tinkamų sąlygų Lietuvoje nėra, tad nuvažiavus į kalnus kilo daugybė klausimų: kaip važiuoti per akmenis, uolas? Viskas buvo nauja: ir kalnų pakilimai, ir nusileidimai.
Komanda – dviese
„Lucky number!“ („laimingas numeris!“ – angl.) – pagalvojo šiauliečiai, startavę 77-uoju numeriu. Vaidas sako, kad sėkmė ir lydėjo: grįžo sveikomis rankomis, kojomis, o ir dviračiai beveik sveiki.
Imst–Nauders–Scuol–Livigno–Bormio–Mezzana–Trento–Arco. Toks buvo septynių dienų maršrutas. Dviratininkai numynė apie 520 kilometrų, iš jų 18 kilometrų – vertikalaus kilimo.
„Bike Transalp“ varžybos, puikiai žinomos viso pasaulio dviratininkams, šiemet vyko 19-ą kartą.
Varžybų dalyviai skirstomi į keturias grupes: vyrų ir moterų elitas, veteranai, mišri pora. Varžybose gali startuoti tik komandos – du žmonės.
Šis reikalavimas būtinas dėl saugumo. Jei kas nutiktų vienam komandos nariui, kitas galėtų iškviesti pagalbą. Laikas fiksuojamas finišavus antrajam dviratininkui.
Varžybų lyderiai – austrai, šveicarai, vokiečiai. Važiuoti dviračiu kalnuose jiems įprasta, kaip lietuviams – šaligatviu.
Varžybos sulaukia daug dėmesio: trasoje sportininkai nuoširdžiai palaikomi ir vietos gyventojų.
Dingo aukščio baimė
Varžybos vyko aukštose vietose, maksimalus aukštis siekė apie 2 800 metrų. Trasoje, sako šiauliečiai, teko patirti ir pragaro, ir rojaus atkarpų.
„Dvi valandas ir daugiau mini į labai statų kalną. Jau atrodo, kalnas baigsis, jau nebegaliu minti, bet tada pamatai, kad laukia dar pusė valandos mynimo“, – pasakoja Vaidas.
„Teko nemažai nešti dviratį ant pečių, lipti uolomis žemyn, – papildo Donatas. – Važiuoji pusantro metro pločio taku. Čia – uola, ten – skardis, jokios tvoros – praraja. Užsimiršęs grožiesi, staiga atsimeni, reikia vairą laikyti!“
Abu sportininkai vieningai patvirtina – kalnuose dingo aukščio baimė. O kiekvienas etapas – vis kita patirtis ir įspūdžiai.
Maksimalus greitis svyravo apie 70 kilometrų, o vidutinis – 45–50 kilometrų per valandą. Maksimalus greitis, sako Donatas, priklauso nuo baimės jausmo. Vaidas papildo – ir nuo trasos.
„Kažkada galvodavau, kad į kalną yra žymiai sunkiau kilti negu leistis. O čia, būdavo, leidiesi ir po pusės valandos galvoji, kada pagaliau kilsi į kalną?! Nuo kratymosi nebejauti rankų, pirštai užtirpsta. Keletą kartų po etapų rankos tebedrebėjo valgant vakarienę“, – pasakoja Vaidas.
Nesėkmė trasoje gali ištikti staiga ir netikėtai. Šiauliečiams prieš akis, leidžiantis akmenuota vietove, vienam dviratininkui sprogo priekinė padanga. Paskui – ir galinė.
„Jis sėkmingai nusileido, bet vaizdas buvo kraupus, galvojome, nieko nebeliks, nes dviratis tapo nebevaldomas“, – pasakoja šiauliečiai.
Fortūna kalnuose nusisuka ir nuo lyderių: trasos nebaigė vienas iš favoritų, ketvirtajame etape lūžus raktikauliui.
Nesėkmių ruožas
Nelaiminga ir juoda diena. Taip šiauliečiai vadina penktąjį etapą, kuriame pradūrė keturias padangas. Tris – Vaidas ir vieną – Donatas. Šį įvykį dviratininkai savo žargonu vadina „pirmuoju prakolu“.
Italijos Alpių dolomitinės uolos – labai aštrios, padangas tarsi peiliu supjausto. Šalia šiauliečių padangas keitėsi dar dvi poros.
Nesėkmių ruožas buvo ilgesnis: sugedo ir pompa. Galiausiai, išnaudojus atsargines kameras, pasak Donato, nieko kito nebeliko, kaip sėsti ant šlaito ir grožėtis vaizdais.
Varžybose buvo ir kitų techninių bėdų: vienas Donato ratas „neištvėrė“ – lūžo stipinas. Išgelbėjo turėtas antras ratų komplektas. Kitas nuostolis – per griuvimą susilanksčiusi grandinė.
Stipriausios komandos, pasakoja Vaidas, turi savo servisą, mechanikus.
Dviratininkai sėkme vadina tai, jog abu važiavo su „Scott“ markės dviračiais: varžybose jų techninę priežiūrą atliko meistrai iš Vokietijos. Pagalba buvo nemokama.
„Ateini, užrašo pagal numerį, pasakai, kuo skundiesi, po valandos ar dviejų tau atiduoda lyg naują dviratį, paruoštą rytojaus varžyboms“, – pasakoja Donatas.
Kai paskutinę dieną meistrai nebedirbo, sportininkai eilėje plovykloje sugaišo pusantros valandos. Atrodytų, menkniekis, bet, pasak Donato, sutaupai laiko – vadinasi, sutaupai poilsio.
Paskatinantys žodžiai
Prieš varžybas dviratininkai kėlė tikslą finišuoti. Tikslas pasikeitė po pirmos dienos, kai pamatė, jog vyrų kategorijoje tarp 125 komandų buvo 65.
„Vau! Mes galime! Pirmyn, toliau taip tęskime!“ – pagalvojo pamatę rezultatą. Antrą dieną rezultatas buvo dar geresnis.
Po varžybų vakarais dviratininkai aptardavo strategiją, įvertindavo, kur būtų galima pasikelti poziciją.
Bet ateidavo ir akimirkų, kai rezultatas atrodė nebesvarbus, kai norėjosi parduoti dviračius ir viską mesti.
„Išminu ryte, galvoju, velniop, tos kalbos, kad tik pasiekčiau finišą“, – juokiasi Donatas.
Vaidas primena, kad etapas nėra valandos ar dviejų pasivažinėjimas, jėgas reikia apskaičiuoti ir pataupyti maždaug penkioms valandoms.
Sunkiomis akimirkomis iš nevilties ir duobės traukdavo paskatinimas, palaikymas.
Ypač dviratininkams įstrigo vienos moters žodžiai. „Miname tokie suvargę... O ji sako: „Valio! Gerai atrodote!“ Sakau, ne, visiškai ne. Ji sako: „Palaukite! Praeis 10 metų, pažiūrėsite į nuotrauką ir pamatysite, kaip jūs gerai tą dieną atrodėte!“ – linksmą istoriją perpasakoja Donatas.
„Tokie žodžiai užveda. Atrodo, kad kažkas paspiria į užpakalį. Ir lengviau užkyli į kalną“, – juokiasi Vaidas.
Geriausių rezultatų dviratininkai pasiekė paskutiniuose etapuose. Svarsto, gal iš pradžių suveikė saugikliai.
Paskutiniajame etape, maždaug po 20 minučių nuo starto, nesustodamas ėmė lyti lietus. Tapo labai slidu. Drąsesni griuvo, krito. Šiauliečiai nerizikavo. Tikslas – finišas, rezultatas jau parodytas. Saugiai važiuodami pasiekė geriausią rezultatą – 54 vietą vyrų elite.
Komanda „S-Sportas“ bendroje vyrų elito grupėje buvo 69 (grupėje finišavo 113 komandų). Bendras laikas – 34 valandos 44 minučių.
Nugalėtojais tapo CENTURION VAUDE komanda iš Austrijos – Pernsteiner Hermann ir Geismayr Daniel. Iš viso varžybose dalyvavo 400 komandų.
Trečias žmogus
Komandoje buvo ir „už kadro“ plušėjęs žmogus – šiaulietis Aurelijus Dvelys, šią vasarą paskyręs Alpėms.
Aurelijus paduodavo gertuves, pranešdavo apie situaciją priekyje. Jei leisdavo sąlygos, filmuodavo, fotografuodavo, kraudavo naujienas į socialiniame tinkle esantį komandos puslapį.
„Viskas dar dar, bet tas „dronas“ Aurelijus Dvelys, nu kažkas nerealaus“, – taip buvo įvertinta filmuota medžiaga „Facebooke“. Aurelijus bėgo į kalną šalia dviratininkų.
Aurelijaus paraginimai, paskatinimai dviratininkus motyvuodavo: „Visą laiką važiuodavome netoli moterų lyderių. Aurelijus sakydavo: „Iki panų tiek ar tiek, paspauskite! Keldavo mums uždavinį aplenkti panas.“
Aurelijus buvo ir tas žmogus, su kuriuo Vaidas ir Donatas galėjo pasikalbėti. Nes po trijų savaičių, praleistų kartu, komandos duetas jau viską buvo iškalbėjęs.
Ar, intensyviai mindami dviračius, šiauliečiai spėjo pasigrožėti Alpėmis?
„Buvo visokių momentų, – juokiasi Vaidas. – Atvažiuoji į kalno viršų, vaizdas atsiveria į visas puses. Bet kai pradedi leistis, negali dairytis, turi būti susikoncentravęs: stabdymas, posūkis. Nuolatinė įtampa. Kildamas į kalną, koncentruojiesi įveikti save. Nėra kada žvalgytis – pakelti galvos.“
Alpių skirtumus dviratininkai pajuto. Italijos Alpės šiurkščios, dolomitinės, su aštriais akmenimis, Austrijos – švelnesnės.
Po varžybų
Žavesio sportininkams teikė gyvenimas vadinamojoje stovykloje. Sportininkai nakvodavo miestelių sporto ar renginių salėse. Lovoje miegojo tik kartą.
Donatas sako, kad ilsėtis ant grindų buvo sudėtinga: kas knarkia, kas orą gadina, kas šiaip krapštosi. Bet kuo sunkesnė diena, tuo lengvesnis miegas.
Dabar dviratininkai ir kitiems patartų: reikia geros pagalvės ir gero kompaktiško čiužinuko. Donatas turėjo sportinį čiužinuką, Vaidas – ploną pripučiamą, kuris galiausiai prakiuro. Kitas reikalingas daiktas – ilgintuvas, nes prie kištukinio lizdo norinčiųjų įkrauti telefonus – begalės.
6 valandą ryto, nori ar nenori, pažadindavo šurmulys. Dviratininkai susikraudavo krepšius, duotus organizatorių. Nors deklaruojama, kad viskas turi sutilpti į vieną krepšį ir sverti ne daugiau nei 15 kilogramų, realybėje vidutinis svoris būna 25 kilogramai. Kiti sugeba prisikrauti ir 40 kilogramų. Atiduoti krepšiai pervežami į kitą nakvynės vietą.
Po pusryčių vykdavo apšilimas, trumpas dienos aptarimas – koks oras, trasa.
Po finišo nusiprausus, išsiskalbus, 18 valandą laukdavo „Pasta Party“. Dviratininkai valgydavo makaronus, lazaniją, dalydavosi įspūdžiais, stebėdavo lyderių apdovanojimus, fotografai pateikdavo geriausias dienos nuotraukas.
Du vakarai buvo ypač smagūs – „Pasta Party“ vyko kalno viršūnėje.
Stovyklose šiauliečiai bendraudavo su sportininkais iš viso pasaulio. Komandos iš Nepalo, Indijos, Pietų Afrikos Respublikos akcentuodavo, kad jų šalys dalyvauja pirmą kartą. Lietuviai buvo kuklesni.
„Po kelių etapų organizatoriai mus net vadino latviais. Finišuojant paskelbiamas vardas, pavardė, klubas, šalis. Kai buvo juodoji diena, pagalvojome: tebūnie latviai“, – juokiasi dviratininkai.
Paskutinėmis dienomis vis daugiau varžybų dalyvių vaikščiojo nubrozdinti, užsiklijavę pleistrais ar net su gipsu.
„Eini pusryčiauti ir matai: vienas bintuojasi koją, kitas žaizdą valosi – kaip karo lauke. Visų akys įkritusios“, – pasakoja Vaidas.
Aštuntasis etapas
Donatas sako, kad tokiose varžybose daugiau nei fizinis lemia psichologinis pasirengimas – reikia nugalėti save.
Dviračių parkas buvo labai įvairus. Nuo aukščiausio lygio anglies pluošto rėmų, lengvų, tvirtų iki paprastų. Juos mynę nepretendavo į aukštas vietas.
Daug buvo važiuojančių pilnos amortizacijos dviračiais. Lyderių dviračiai buvo tik su priekiniais amortizatoriais.
Svarbiausia šiose varžybose, vardija Vaidas, tvirti ratai, stabdžiai, nes jie užkaista iki raudonumo. Dviratininkai iš „rimtų“ komandų mechanikų išgirdo, kad reikia platesnių, sunkesnių padangų, jos apsaugotų nuo prakirtimų į uolas.
Šiauliečiai kiek pasvarsto, bet nusprendžia: norėtų grįžti į „Transalp“ trasą. Bet ne kitąmet. Kada nors.
Po varžybų Vaido ir Donato laukė aštuntasis etapas: mašina grįžo iš Austrijos. Pasikeisdami vairavo 20 valandų. Šį etapą dviratininkai juokaudami vadina ilgiausiuoju.
bike-transalp.de nuotr.
IŠŠŪKIS: Šiauliečiai Donatas Dabrikas (kairėje) ir Vaidas Maceikis priėmė gyvenimo iššūkį ir įveikė 7 etapų kalnų dviračių lenktynes per Alpes.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
KOMANDA: „S-Sportas“ komanda – Vaidas Maceikis (kairėje) ir Donatas Dabrikas – pirmieji lietuviai, įveikę „Bike Transalp“ varžybas.
VAIZDAI: Nors dviratininkai važiavo vaizdingomis apylinkėmis, ne visuomet buvo laiko dairytis ir grožėtis.
Asmeninės nuotr.
PRADŽIA: „Bike Transalp“ krepšiai, į kuriuos reikia sutalpinti visos savaitės daiktus, bei dviračiai su sėkmingais numeriais.
NAKVYNĖ: Nakvynė salėje – ir išbandymas, ir gera kompanija.
TUNELIS: Dviratininkų maršrutas vedė ir per tunelius.
TRASA: Alpėse dviratininkai įveikė septynis etapus.
FINIŠAS: Po finišo šeštajame etape komandos įrašas „Facebooke“: „Šiandien nors ir paskutiniuose kilometruose Vaidis nulūžo, bei pirmą kartą gavom lietaus, tai geriausia diena „S-Sporto“ komandai, elito grupėje atvažiavusiai 59-oje vietoje! Laikom špygas, nes rytoj paskutinis etapas Trento–Arco, kuriame laukia 53,6 km ir 2 000 m sukilimo!“ Kitą dieną jie buvo 54-i.
TRASA: 7 etapų varžybų per Alpes „Bike Transalp“ žemėlapis.
VARŽYBOS: „Bike Transalp“ – populiarios ir daug dėmesio sulaukiančios prestižinės varžybos.
ŽAIZDOS: Donato Dabriko kojas „pažymėjo“ sužeidimai.