Oro uosto likimas: globėjas ar uo­gie­nė?

Oro uosto likimas: globėjas ar uo­gie­nė?

Oro uosto likimas: globėjas ar uo­gie­nė?

Sa­vi­val­dy­bės įmo­nei Šiau­lių oro uos­tui gel­bė­ti per­nai su­kiš­ta 620 tūks­tan­čių eu­rų mies­to pi­ni­gų, o ji vėl pa­ti­ria nuo­sto­lius. Kraš­to ap­sau­gos vi­ce­mi­nist­ras yra pa­reiš­kęs, jog dau­giau ne­per­duos jo­kio ka­riš­kių tur­to įmo­nės veik­lai. Jis pa­siū­lė grą­žin­ti ir ae­rod­ro­me su­teik­tą 26 ha skly­pą. Me­ras Ar­tū­ras Vi­soc­kas pra­bi­lo apie įmo­nės „už­si­len­ki­mo“ sce­na­ri­jus. Gal vals­ty­bė ją pa­siim­tų?

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Vie­nas – apie ba­tus, ki­tas – apie ra­tus

„Šiau­lių kraš­tui“ me­ras A. Vi­soc­kas kraš­to ap­sau­gos vi­ce­mi­nist­ro Ra­mū­no Uso­nio raš­tus įvar­di­jo „neį­ti­kė­ti­nais“.

Ko­vo mė­ne­sį vi­ce­mi­nist­ras „pri­bloš­kęs“ pa­siū­ly­mu su­grą­žin­ti Lie­tu­vos ka­riuo­me­nei 26 hek­ta­rų skly­pą, ku­ris ae­rod­ro­mo te­ri­to­ri­jo­je bu­vo su­teik­tas Šiau­lių oro uos­to įmo­nės veik­lai.

Skly­pą įmo­nė val­do pa­ti­kė­ji­mo tei­se. Ja­me yra ci­vi­li­niams skry­džiams priim­ti skir­tas pe­ro­nas, or­lai­vių rie­dė­ji­mo ta­kai.

Vi­ce­mi­nist­ro tei­gi­mu, dėl geo­po­li­ti­nės si­tua­ci­jos ka­riuo­me­nei rei­ka­lin­gos pa­pil­do­mos te­ri­to­ri­jos.

Vė­liau vi­ce­mi­nist­ras in­for­ma­vo, jog ne­nu­ma­to­ma nei per­duo­ti, nei iš­nuo­mo­ti ae­rod­ro­mo sta­ti­nių Sa­vi­val­dy­bės įmo­nės veik­lai. Kraš­to ap­sau­gos mi­nis­te­ri­ja (KAM) pa­ti pla­nuo­ja in­ves­ti­ci­jas į pe­ro­no ir or­lai­vių rie­dė­ji­mo ta­kų re­konst­ruk­ci­ją 2017–2019 me­tais. Jei­gu to­kios są­ly­gos ke­lia abe­jo­nių, tai Sa­vi­val­dy­bės įmo­nė sa­vo skly­pe pa­ti ga­lin­ti sta­ty­ti aikš­te­les or­lai­viams priim­ti.

Me­ras pa­brė­žė, jog pe­ro­no dan­gos būk­lę rei­kia ge­rin­ti jau da­bar. Ki­taip Šiau­lių oro uos­tas ne­gaus Ci­vi­li­nės avia­ci­jos ad­mi­nist­ra­ci­jos (CAA) li­cen­ci­jos ci­vi­li­niams skry­džiams ap­tar­nau­ti. CAA pa­tik­ri­ni­mas vyks rug­sė­jo 15 die­ną.

„Mes iš sa­vo biu­dže­to ne­ga­li­me re­mon­tuo­ti sve­ti­mo tur­to, bu­vo su­tar­ta, kad ka­riuo­me­nė re­mon­tuos pe­ro­ną dar šie­met, rug­sė­jis ant no­sies, bet nie­ko ne­da­ro­ma“, – sa­kė A. Vi­soc­kas.

Pas­ku­ti­nį raš­tą jis su­ra­šęs praei­tą penk­ta­die­nį. Rei­ka­lau­ja in­for­ma­ci­jos, „ko­kiais ter­mi­nais ir ko­kie dar­bai yra pla­nuo­ja­mi pen­ke­rių me­tų lai­ko­tar­py­je Šiau­lių ka­ri­nia­me ae­rod­ro­me, ge­ri­nant pe­ro­no, rie­dė­ji­mo ta­kų dan­gas bei ki­li­mo-tū­pi­mo ta­ko dan­gą“.

KAM pa­siū­ly­mo ati­duo­ti skly­pą me­ras nė ne­svars­tė. Sa­vi­val­dy­bė ka­riuo­me­nei yra pa­siū­liu­si per 100 hek­ta­rų ša­lia aerod­ro­mo Avia­ci­jos ba­zės plėt­rai.

Nusp­ren­dė pe­rim­ti, bet ne­gau­na

2017 me­tais bai­gia­si pa­nau­da an­ga­ro, ku­ria­me už Sa­vi­val­dy­bės lė­šas – 200 tūks­tan­čių eu­rų – baig­tas įreng­ti ve­te­ri­na­ri­jos punk­tas. Sa­vi­val­dy­bės ta­ry­ba yra priė­mu­si spren­di­mą pe­rim­ti šį ir dar vie­ną an­ga­rą.

„At­sa­kė, jog nie­ko ne­per­duos ir neiš­nuo­mos, siū­lo ieš­ko­ti ki­tų ga­li­my­bių dėl veik­los de­ri­ni­mo. Tai ma­ne vi­siš­kai pri­tren­kė, – sa­kė A. Vi­soc­kas. – Bet gal tai tik ne­su­sip­ra­ti­mas, klai­da?“

Vi­ce­mi­nist­ras sa­vo raš­tuo­se pri­me­na me­rui, kad sau­sio mė­ne­sį bu­vo su­tar­ta, jog Sa­vi­val­dy­bė pa­rengs ir pa­teiks bend­ra­dar­bia­vi­mo su­tar­ties pro­jek­tą. Bet jo ne­gau­na iki šiol.

„Ta­da ne­no­rė­jau gin­čy­tis, pra­ty­lė­jau, kad dar 2014 me­tais su­da­ry­ta bend­ra­dar­bia­vi­mo su­tar­tis tarp Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės ir Sa­vi­val­dy­bės. Ko­kios nau­jos su­tar­ties dar rei­kia?“ – ar­gu­men­tuo­ja A. Vi­soc­kas.

Me­rą pa­lai­ko mies­to Ta­ry­bos na­rys Gin­tau­tas Lu­ko­šai­tis.  „Fa­ce­book“ pa­sky­ro­je jis gra­si­na­si prie KAM su­reng­ti pro­tes­to pi­ke­tą dėl po­žiū­rio į Šiau­lių oro uos­to rei­ka­lus.

In­ves­tuo­to­jams ne­pri­rei­kė

Anks­tes­nės mies­to gal­vos vis pa­brėž­da­vo, jog oro uos­to pa­slau­gos bū­ti­nos Pra­mo­nės par­kui. Pra­mo­nės par­kas baig­tas už­pil­dy­ti, bet in­ves­tuo­to­jams oro uos­to ne­pri­rei­kė.

A. Vi­soc­kas da­bar ti­ki­na, jog be oro uos­to bus sun­ku iš­plė­to­ti LEZ-ą. Ste­bi­si, ko­dėl mi­nis­te­ri­jos ne­si­va­do­vau­ja „eko­no­mi­ne lo­gi­ka“?

Ki­ta ver­tus, oro uos­to veik­la be pri­va­taus ka­pi­ta­lo ne­ga­lin­ti aug­ti, o in­ves­tuo­to­jai no­ri aiš­kiai ži­no­ti, ar ga­lės čia veik­ti de­šim­tį ir dau­giau me­tų?

Pa­ti įmo­nė fi­nan­si­nių iš­tek­lių plėt­rai ne­tu­ri, jų ga­li stig­ti net veik­lai.

Šie­met pir­mą­jį pus­me­tį vėl tu­rė­jo nuo­sto­lių – 50 tūks­tan­čių eu­rų, ir do­ta­ci­jų iš Sa­vi­val­dy­bės ne­be­ga­li ti­kė­tis. Nuo šių me­tų tam ke­lią už­ker­ta įsta­ty­mo nuo­sta­tos.

Šiau­lių oro uos­to įmo­nės di­rek­to­rius And­rius Dau­jo­tas „Šiau­lių kraš­tui“ tei­gė, jog nuo­sto­lių at­ne­šė tik du pir­mie­ji me­tų mė­ne­siai. Si­tua­ci­ja da­bar ge­rė­jan­ti. Kro­vi­nių ga­be­ni­mo kryp­tys dvi – į Iz­rae­lį ga­be­na­mi ver­še­liai, iš Tur­ki­jos – pre­kės, mais­to pro­duk­tai.

„Per­nai iš vi­so per­ga­ben­ta 2 000 to­nų kro­vi­nių, o per šių me­tų pir­mą pus­me­tį jau apie 1 500 to­nų“, – pa­ly­gi­no di­rek­to­rius.

Jis pro­gno­zuo­ja, jog me­tai ga­li bū­ti baig­ti su „nu­liu“ ar ne­di­de­liu pel­nu. Bet neat­me­ta, jog atei­ty­je fi­nan­si­nės pa­gal­bos ga­li pri­reik­ti.

„Jei­gu pa­si­keis­tų geo­po­li­ti­nė si­tua­ci­ja ir dėl to vėl ne­lik­tų skry­džių, įmo­nės sa­vi­nin­kas tu­rė­tų spręs­ti, kaip pa­dė­ti iš­gy­ven­ti kri­zi­nį lai­ko­tar­pį“, – ma­no A. Dau­jo­tas.

Jo žo­džiais, ka­riš­kiai že­mės ne­sku­ba atim­ti, ta­ria­ma­si su pri­va­čiais vers­li­nin­kais dėl skly­pų nuo­mos veik­lai, su­si­ju­siai su oro uos­to pa­slau­go­mis.

„Ga­li­me tu­rė­ti per­spek­ty­vą, jei­gu tik vie­tos po­li­ti­kai ar iš aukš­čiau ne­puls mū­sų už­da­ri­nė­ti“, – sa­kė įmo­nės va­do­vas.

Už­da­ry­mo sce­na­ri­jai

„Dar per­nai ga­lė­jo­me už­da­ry­ti, bet Ci­vi­li­nės avia­ci­jos ad­mi­nist­ra­ci­jos pa­pra­šė­me pau­zės, paaiš­ki­no­me si­tua­ci­ją, – ko­men­ta­vo Šiau­lių me­ras A. Vi­soc­kas. – Da­bar įmo­nė ga­li grei­tai už­si­lenk­ti, la­bai leng­va mus už­da­ry­ti – rug­sė­jo 15 die­ną ne­duo­da li­cen­ci­jos – ir vis­kas“.

Tai ar ne į ba­lą iš­mes­ti per­nai skir­ti 620 tūks­tan­čių eu­rų Sa­vi­val­dy­bės lė­šų?

„Tik­rai ne, – ti­ki­no A. Vi­soc­kas. – Treč­da­lis šių lė­šų bu­vo pa­nau­do­ta ve­te­ri­na­ri­jos punk­tui įreng­ti, o jis rei­ka­lin­gas vi­sai Lie­tu­vai, ypač kai kal­ba­ma apie mais­to pro­duk­tų eks­por­tą į Ki­ni­ją, nes toks ve­te­ri­na­ri­jos punk­tas – vie­nin­te­lis ša­lies oro uos­tuo­se.“

Dar pa­ly­gi­no: „Kau­no oro uos­tui per ke­lis me­tus skir­ta 100 mi­li­jo­nų, o čia tik du mi­li­jo­nai – mi­ze­ris“.

Už­da­ry­mo sce­na­ri­jų me­ras ma­to, net jei­gu ae­rod­ro­mo sta­ti­niai ir bū­tų iš­nuo­mo­ti Sa­vi­val­dy­bės įmo­nei.

„Pa­gal vals­ty­bės tur­to nuo­mos me­to­di­ką su­skai­čiuos mil­ži­niš­kas su­mas – tai taip pat ga­li reikš­ti oro uos­to įmo­nės pa­bai­gą,– tei­gė A. Vi­soc­kas. – Jau­čiu, kad įmo­nė spau­džia­ma į kam­pą, to­kio­je si­tua­ci­jo­je lie­ka vie­na išei­tis – pra­šy­tis į vals­ty­bės glo­bą. Da­bar ke­liu to­kią min­tį.“

Ban­dys apie tai kal­bė­ti su­si­ti­kęs su Mi­nist­ru Pir­mi­nin­ku.

Šiau­lių mies­to ta­ry­ba jau anks­čiau yra pri­ta­ru­si per­duo­ti Vy­riau­sy­bei žlu­gu­sį Me­nų in­ku­ba­to­rių, ta­čiau „do­va­nos“ nie­kas ne­paė­mė.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

IŠEI­TIS: Me­ras Ar­tū­ras Vi­soc­kas ma­no, jog išei­tis bū­tų įsiū­ly­ti Šiau­lių oro uos­to įmo­nę vals­ty­bei.

PERS­PEK­TY­VA: Ci­vi­li­nius skry­džius ap­tar­nau­jan­ti Šiau­lių oro uos­to įmo­nė per­nai iš­trauk­ta iš bank­ro­to, o per­spek­ty­va lie­ka neaiš­ki.

VIL­TIS: And­rius Dau­jo­tas, Šiau­lių oro uos­to įmo­nės va­do­vas, tei­gia, nors pir­mas pus­me­tis bu­vo nuo­sto­lin­gas, me­tai ga­li bū­ti baig­ti be nuo­sto­lių.

 

Vi­ce­mi­nist­ro ko­men­ta­ras

„Uo­gie­nę ga­li­me bend­rai vir­ti“

Kraš­to ap­sau­gos vi­ce­mi­nist­ras Ra­mū­nas USONIS „Šiau­lių kraš­tui“ su­ti­ko pa­ko­men­tuo­ti su­si­ra­ši­nė­ji­mą su me­ru ir KAM po­zi­ci­ją:

KAM nuo­tr.

– Sau­sio mė­ne­sį bu­vo­me su­ta­rę, jog bend­ra­dar­biau­si­me su­tar­ties pa­grin­du.

Nuo 2015 me­tų ka­riuo­me­nės tur­to pa­nau­da Sa­vi­val­dy­bės įmo­nei yra ne­ga­li­ma, o nuo­mą ga­lė­tu­me su­teik­ti, bet rei­kia ap­tar­ti są­ly­gas. Ta­čiau iš Sa­vi­val­dy­bės iki šiol ne­tu­ri­me bend­ra­dar­bia­vi­mo su­tar­ties pro­jek­to.

Be­je, Sa­vi­val­dy­bė pa­ti pa­gei­da­vo tik re­konst­ruo­to, su­tvar­ky­to tur­to, o in­ves­ti­ci­jas pla­nuo­ja­me 2017–2019 me­tais.

Sa­vi­val­dy­bės įmo­nė nė­ra joks kliu­vi­nys nei Avia­ci­jos ba­zei, nei NA­TO mi­si­jos tiks­lams. At­virkš­čiai, ma­no­me, kad dar­bai, ku­riuos at­lie­ka įmo­nė, yra nau­din­gi ka­riš­kiams ir prii­man­čios ša­lies pa­ra­mai už­tik­rin­ti.

Dėl 26 ha skly­po bu­vo tik pa­siū­ly­mas, kad tą te­ro­ri­to­ri­ją ga­li­ma plė­to­ti per mū­sų in­ves­ti­ci­jas. Tai tik ži­nia, kad ga­li­me taip pa­dė­ti. Ne­siū­lo­me pri­myg­ti­nai – tik kaip va­rian­tą.

Iš tik­rų­jų nie­kas ne­si­kei­čia, ga­li­me bend­rad­ar­biau­ti.

Bu­vo mi­nis­te­ri­jo­je praė­ju­sį ket­vir­ta­die­nį pa­si­ta­ri­mas dėl Šiau­lių oro uos­to per­spek­ty­vos. Ka­riuo­me­nės va­do ir mi­nis­te­ri­jos nuo­mo­nė – ci­vi­li­niai or­lai­viai ne­truk­do, inf­rast­ruk­tū­ra ga­li nau­do­tis. Nusp­ręs­ta pra­dė­ti tur­to nuo­mos pro­ce­dū­ras.

Ka­ri­nių oro pa­jė­gų Avia­ci­jos ba­zės va­das tu­ri ap­tar­ti su Sa­vi­val­dy­be tech­ni­nes de­ta­les. Ba­zė pra­dės ir pe­ro­no re­mon­to dar­bus.

Tik ga­liu pa­teik­ti gy­ve­ni­miš­ką at­ve­jį: tu­ri­te vi­ryk­lę, kai­my­nas atei­na, pra­šo vi­ryk­lės uo­gie­nei iš­si­vir­ti – lei­si­te, bet vi­ryk­lės juk nea­ti­duo­si­te.

Vi­si gy­ve­na­me Lie­tu­vo­je, nie­kas nie­kam du­rų už­trenk­ti ne­si­ren­gia. Kvie­čiu Sa­vi­val­dy­bę kal­bė­tis – tą uo­gie­nę ga­li­me vir­ti bend­rai.