Pagrindinėje miesto aikštėje siūlo neieškoti pavėsio

Pagrindinėje miesto aikštėje siūlo neieškoti pavėsio

Pag­rin­di­nė­je mies­to aikš­tė­je siū­lo neieš­ko­ti pa­vė­sio

Šiau­lių mies­to Pri­si­kė­li­mo aikš­tės ir jos priei­gų su­tvar­ky­mo tech­ni­nio pro­jek­to spren­di­niai tre­čia­die­nį pri­sta­ty­ti vi­suo­me­nei. Klau­si­mų ki­lo dėl me­džių li­ki­mo, trans­por­to mies­to cent­re, vie­tos pa­mink­lui. Po­li­ti­kams neaiš­ku, kur „švę­si­me Ko­vo 11-ąją“.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Erd­vė – di­džiu­lė

Sa­vi­val­dy­bės sa­lė­je po dar­bo va­lan­dų su­reng­tas vie­šas svars­ty­mas su­do­mi­no pus­šim­tį ak­ty­vių bend­ruo­me­nės at­sto­vų, ar­chi­tek­tų, ke­lis mies­to Ta­ry­bos na­rius.

Pro­jek­to au­to­rius Vy­te­nis Ru­do­kas su­lau­kė ir plo­ji­mų, ir kri­ti­kos.

Pro­jek­tas api­ma di­džią­ją Pris­ikė­li­mo aikš­tę, skve­rą prie Sa­vi­val­dy­bės, erd­ves prie Šiau­lių vals­ty­bi­nės ko­le­gi­jos ir Šv. Pet­ro ir Pau­liaus ka­ted­ros su ka­rių ka­pi­nė­mis. Taip pat aikš­tės priei­gas – Auš­ros ta­ką su laip­tais, ku­rie bus pri­tai­ky­ti neiįga­lie­siems, ma­moms su ve­ži­mė­liais, ap­lin­ki­nes gat­ves.

Tarp jų yra svar­biau­sia tran­zi­ti­nė mies­to ar­te­ri­ja – Til­žės gat­vė. Pro­jek­tas api­ma jos at­kar­pą nuo Auš­ros alė­jos iki Vy­tau­to gat­vės.

V. Ru­do­kas pa­brė­žė, jog no­rė­tų tu­rė­ti dvi­gu­bai dau­giau lai­ko nei tu­ri, nes su­val­dy­ti rei­kia di­džiu­lę erd­vę. Iš vi­so 60 tūks­tan­čių kvad­ra­ti­nių met­rų plo­to.

Pa­ly­gi­no, jog Šiau­lių pa­grin­di­nė aikš­tė su vi­so­mis ke­tu­rio­mis da­li­mis yra dvi­gu­bai di­des­nė už Kau­no Ro­tu­šės, Vil­niaus Ge­di­mi­no aikš­tes.

„Pa­gal plo­tą yra to­kia, kaip Rau­do­no­ji aikš­tė Mask­vo­je, tik ki­to­kios kon­fi­gū­ra­ci­jos“, – tei­gė ar­chi­tek­tas.

Nuo „opiau­sių“ ak­tua­li­jų

V. Ru­do­kas iš kar­to per­spė­jo, jog aikš­tės pro­jek­tas trans­por­to pro­ble­mos mies­to cent­re neišsp­ręs.

Dis­ku­si­jo­je dėl to su­lau­kė bu­vu­sio mies­to me­ro Ka­zi­mie­ro Ša­vi­nio kri­ti­kos.

Ar­chi­tek­tas aiš­ki­no, jog nu­kreip­ti trans­por­tą nuo cent­ro nei­šei­na, nes tam tin­ka­mos gat­vės yra už ki­lo­met­ro. Nuo Til­žės gat­vės via­du­ko au­to­mo­bi­liai ir da­bar ga­lė­tų su­kti Du­bi­jos gat­ve, kad ap­lenk­tų cent­rą, bet ne­su­ka.

Trans­por­to pro­ble­mą ar­chi­tek­tas siū­lė spręs­ti „ad­mi­nist­ra­ci­nė­mis ir fi­zi­nė­mis prie­mo­nė­mis“. Eis­mo grei­tį ma­žin­ti iki 30 km per va­lan­dą – ta­da pa­tys vai­ruo­to­jai su­ks nuo cent­ro.

„Til­žės gat­vė bu­vo ir liks tran­zi­ti­nė, tik ko­kio tan­zi­to?“ – re­to­riš­kai klau­sė ar­chi­tek­tas.

Til­žės gat­vės at­kar­pos ša­li­gat­vy­je nuo Vy­tau­to gat­vės iki Ka­ted­ros pro­jek­tuo­ja­mas 2 met­rų plo­čio dvi­ra­čių ta­kas. Dėl to gat­vės va­žiuo­ja­mo­ji da­lis 1,5 met­ro siau­ri­na­ma.

„Kur gat­vė siau­res­nė, ten tik dau­giau ava­ri­jų“, – pa­reikš­ta dis­ku­si­jo­je.

Auš­ros alė­jos at­kar­po­je ties aikš­te ar­chi­tek­tas siū­lo „įtei­sin­ti“ tris eis­mo juos­tas, nes rea­liai au­to­mo­bi­liai taip ir va­žiuo­ja.

Eduar­das Bi­vai­nis, Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius, nuo­gąs­tau­jan­tiems, kad ne­bus iš­veng­ta au­to­mo­bi­lių kamš­čių, at­kir­to, jog mies­te pi­ko va­lan­dos tę­sia­si „vos 20 mi­nu­čių“.

30 vie­tų au­to­mo­bi­lių sta­ty­mo aikš­te­lė at­si­ras­tų ties Auš­ros alė­ja prieš Ko­le­gi­ją, o ša­lia Ko­le­gi­jos prie Var­po gat­vės – 4 vie­tų aikš­te­lė tu­ris­tų au­to­bu­sams sta­ty­ti.

Va­sa­rio 16-osios gat­vė­je prie Sa­vi­val­dy­bės taip pat pro­jek­tuo­ja­ma au­to­mo­bi­lių sta­ty­mo aikš­te­lė.

„Me­džių neiš­kir­si­me – kei­si­me“

Ar­chi­tek­tas ti­ki­no ieš­kan­tis komp­ro­mi­so tarp gam­tos ir ar­chi­tek­tū­ri­nių spren­di­nių.

Spe­cia­lis­tai, ty­rę me­džių būk­lę, svei­kų se­nų­jų me­džių ne­ra­do – ser­gan­tys, su­var­gę. To­dėl vi­so­se pro­jek­tuo­jamos erd­vės da­ly­se (taip pat Til­žės gat­vė­je) jie bus ša­li­na­mi, kei­čia­mi ma­žų la­jų me­džiais, že­mais žel­di­niais.

Di­džio­jo­je aikš­tė­je, ar­chi­tek­to žo­džiais, li­ko tik „žel­di­nių ka­ri­ka­tū­ra“. Bus iš­sau­go­ti 4 is­to­ri­niai ąžuo­lai ir dar ge­ros būk­lės du kle­vai. Dau­giau me­džių čia ne­bus.

Dis­ku­si­jos da­ly­viai prie­kaiš­ta­vo, kad mies­te jau su­ma­žė­jo pa­vė­sio – ma­žų la­jų lie­pos bul­va­re nuo sau­lės neap­sau­go. Kur pa­si­slėps pen­si­nin­kai, atė­ję į skve­rą, aikš­tę?

Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius at­kir­to, jog „aikš­tė – ne par­kas“ ir jo­je pa­vė­sio neieš­ko­tų.

Žel­di­nių spe­cia­lis­tas Kęs­tu­tis Auk­se­lis ti­ki­no, jog me­džius bū­ti­na keis­ti. Ly­gi­no me­dį su žmo­gu­mi: „Iš ma­žo vai­ko ir iš ma­žo me­džio ne­ga­li­ma ti­kė­tis tiek nau­dos, kiek iš di­de­lio, suau­gu­sio.“ Bet gy­nė ma­žų la­jų lie­pas: „Jei­gu bul­va­re bū­tų li­ku­sios se­no­sios lie­pos, te­kė­tų lip­čius ir ne­bū­tų ga­li­ma ant suo­liu­kų at­si­sės­ti.“

Di­džio­ji aikš­tė – ren­gi­niams

Pag­rin­di­nė erd­vė taps ren­gi­nių aikš­te.

„Šva­ru ir uni­ver­sa­lu, kad ne­bū­tų kliu­vi­nių, ku­riuos vė­liau no­rė­tu­me nu­griau­ti, – tiks­lus įvar­di­jo ar­chi­tek­tas. – No­ri­me kon­cer­tuo­ja­me, no­ri­me var­žy­bas ren­gia­me, suo­liu­kai ne­šio­ja­mi, mu­gei – 200–300 pa­la­pi­nių ga­li­ma sta­ty­ti.“

Ties Var­po gat­ve pro­jek­tuo­ja­mas 10 me­trų aukš­čio sta­ti­nys su ek­ra­no plokš­tu­ma – vaiz­dams, fil­mams ro­dy­ti. Ant jo – ap­žval­gos aikš­te­lė. Čia vie­ta ir su­ren­ka­mai sce­nai sta­ty­ti.

Ties Til­žės gat­ve iš­liks ža­lio­ji zo­na su ąžuo­lais ir „Se­ne­lio su anū­kais“ skulp­tū­rė­le. Žo­lė šio­je vie­to­je per­si­pi­na su ak­mens grin­di­niu – ga­li at­si­ras­ti ne­di­de­lių skulp­tū­rų par­kas ar iš bron­zos iš­lie­tas mies­to pla­no ma­ke­tas. „Nuo čia ga­lė­tų pra­si­dė­ti eks­kur­si­jos“, – sa­kė V. Ru­do­kas.

Ties Auš­ros alė­ja – 80 met­rų il­gio ir 4, 5 met­ro plo­čio fon­ta­nas at­ri­bo­tų aikš­tę nuo gat­vės. Van­dens plokš­tu­mo­je at­si­spin­dė­tų Ka­ted­ra, vai­kams bū­tų kur pa­si­taš­ky­ti.

Vals­ty­bės vė­lia­vai per šven­tes iš­kel­ti vie­ta pro­jek­tuo­ja­ma ne pa­čia­me aikš­tės cent­re, link jos ves­tų ta­kas nuo Ka­ted­ros pu­sės. Aikš­tės cent­re – vie­ta Ka­lė­dų eg­lei sta­ty­ti.

Juo­du ir pil­ku gra­ni­tu aikš­tė bus iš­grįs­ta. Apš­vie­ti­mas bus ir kas­die­nis, ir šven­ti­nis.

Prieš Ko­le­gi­ją vie­toj se­nų­jų eg­lių pro­jek­tuo­ja­ma su­pil­ti tris ža­lias „kal­vas“, su­kur­ti jau­kes­nę ap­lin­ką – lyg vi­di­nį kie­me­lį stu­den­tams.

Pa­mink­las – skve­re

Skve­ro prie Sa­vi­val­dy­bės pa­skir­tis – rep­re­zen­ta­ci­nė, bet bus ir žai­di­mų aikš­te­lių.

Čia pa­grin­di­nis ak­cen­tas – pa­mink­las Tau­tos lais­vei ir iš­ke­lia­mas fon­ta­nas „Sau­lės dis­kai“.

Pa­mink­lo vi­zi­ja – 10 met­rų aukš­čio obe­lis­kas. Pro­jek­to lė­šos pa­mink­lui pa­sta­ty­ti ne­ski­ria­mos, bus įreng­tas tik jo pa­ma­tas.

„Tai kur švę­si­me Ko­vo 11-ąją – prie vė­lia­vos ar pa­mink­lo?“ – klau­sė mies­to Ta­ry­bos na­rys To­mas Pet­rei­kis. Pri­mi­nė, jog tas klau­si­mas bu­vo iš­kel­tas Ta­ry­bos frak­ci­jų se­niū­nų suei­go­je. Ti­kė­ję­sis per vie­šą svars­ty­mą iš­girs­ti at­sa­ky­mą, bet neiš­gir­do.

Pro­fe­so­rius me­no­ty­ri­nin­kas Vy­te­nis Rim­kus abe­jo­jo, ar skve­ras tin­ka­ma vie­ta pa­mink­lui. „Už­da­ro­se erd­vė­se pa­mink­lai ne­sta­to­mi, o čia dar ir cerk­vė yra sto­vė­ju­si, – sa­kė pro­fe­so­rius. – Jei­gu sta­ty­ti, tai tik pa­grin­di­nė­je aikš­tė­je.“

Vie­toj vie­šo­jo tua­le­to siū­lo­ma įreng­ti pa­ky­lą or­kest­rui, ora­to­riams, rū­sio pa­tal­pas nau­do­ti kaip pa­gal­bi­nes aikš­tės prie­žiū­rai.

Už pa­ky­los siū­lo­ma sta­ty­ti sta­cio­na­rų gat­vės tua­le­tą. Dar vie­nas vie­ša­sis tua­le­tas bus įreng­tas ren­gi­nių aikš­tės ek­ra­no sta­ti­ny­je.

Ka­ted­ros priei­go­se ka­rių ka­pi­nės iš­lie­ka, bet kei­sis jų vaiz­das – jo­kių obe­lis­kų – vi­sas me­mo­ria­las že­mės ly­gy­je.

Ka­da nuo ko pra­si­dės?

Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­ja Gied­rė Men­do­za Her­re­ra in­for­ma­vo, jog re­konst­ruk­ci­jos dar­bai pra­si­dės ki­tais me­tais.

Pir­miau­sia bus tvar­ko­ma di­džio­ji aikš­tė, to­liau – erd­vė prie ko­le­gi­jos, gat­vės, o skve­ras – pa­sku­ti­nis.

Pro­jek­tui skir­ti 6 mi­li­jo­nai eu­rų eu­ro­pi­nės pa­ra­mos, vi­sus dar­bus rei­kia baig­ti 2020 me­tais.

Jo­no TA­MU­LIO nuo­tr.

AU­DI­TO­RI­JA: Įdė­miai pro­jek­to pri­sta­ty­mo klau­so­si vie­šo svars­ty­mo da­ly­viai.

PRO­JEK­TUO­TO­JAS: Ar­chi­tek­tas Vy­te­nis Ru­do­kas tei­gia, jog aikš­tei gy­vy­bės įkvėp­ti ga­li tik pa­ti bend­ruo­me­nė: „Ga­liu tam su­kur­ti prie­lai­das, min­tį pa­skleis­ti, bet nė vie­no už ran­kos neat­ve­siu į aikš­tę.“

PO­KY­ČIAI: Til­žės gat­vės va­žiuo­ja­mo­ji da­lis nuo Vy­tau­to gat­vės iki Ka­ted­ros su­siau­rės 1,5 met­ro – dėl dvi­ra­čių ta­ko, me­džiai bus iš­kirs­ti – vie­toj jų so­di­na­mi siau­rų la­jų me­de­liai.

VAIZ­DAS: Ka­rių ka­pi­nės neiš­ke­lia­mos, bet vi­zua­liai kei­sis – me­mo­ria­las pro­jek­tuo­ja­mas že­mės ly­gy­je, jo­kių obe­lis­kų, tik ta­kai, gra­ni­to plokš­tės su me­mo­ria­li­niais už­ra­šais.

PRA­DŽIA: Pri­si­kė­li­mo aikš­tės re­konst­ruk­ci­jos rea­lūs dar­bai pra­si­dės ki­tais me­tais.