
Naujausios
Žiemgalio knyga apie Sibiro tremtį
S. Tumėno leidykla „Šiaurės Lietuva“ tęsia savo užsibrėžtą tikslą – skaitytojams pristatyti mažai žinomus ar primirštus Šiaurės Lietuvos portretus. Ką tik pasirodė buvusio Linkuvos gimnazijos auklėtinio, po tremties gyvenusio Joniškyje, Aleksandro Pupinio (1923-2006) knyga „Gyvenimo mokykloje. Sibiro pamokos ir patirtys“.
Apie naują knygą, jos rengimo ir leidybos aplinkybes kalbiname knygos leidėją docentą daktarą Stasį TUMĖNĄ.
– Praėjo jau ketvirtis amžiaus nuo 1990-ųjų, kai tapome laisvi ir buvo galima leisti atsiminimus apie tremtį. Kodėl ši knyga pasirodė tik dabar, koks jos kelias į skaitytoją?
– Knygą išleidome A. Pupinio sūnaus Justo, gyvenančio Pakruojo rajone, Klovainiuose, iniciatyva. Šių metų rugpjūčio 11 dieną sukako 10 metų nuo jo tėvo tremtinio A. Pupinio mirties. Tai unikalūs, kruopščiai autoriaus spausdinimo mašinėle atspausdinti 435 puslapių tekstai, išspausdinti sovietmečiu ir kruopščiai slėpti namuose Joniškyje. Autoriaus sūnus Justas prisimena, kaip jo tėvas knygą nešdavęs slėpti spintoje, o pamatęs, kad ta mįsle susidomėjo sūnus, jam ne kartą priminė: „Niekam nesakyk. Turėtume didelių bėdų.“
A. Pupinis, matyt, per daug pasitikėjo tais, kuriems vėliau patikėjo rankraštį. Vieną egzempliorių jis buvo perdavęs išeivijos lietuviams, kitą – tremtinių aktyvistams Vilniuje, bet rankraščiai taip ir netapo knyga. 2014 metais ilgoką knygos ištrauką spausdinome „Šiaurės Lietuvos“ almanache. Išgirdome daug susidomėjusių žmonių balsų, norą, kad visas knygos tekstas pasiektų skaitytoją. Pagaliau – tai dar vienas mūsų leidyklos bandymas priminti dabarties žmonėms, jaunimui, kokios dvasiškai stiprios asmenybės gyveno mūsų krašte.
– Ar šiandien, kai per pastarąjį ketvirtį amžiaus pasirodė tiek daug leidinių apie Sibirą, knyga yra aktuali? Ką skaitytojas joje suras naujo?
– Nėra abejonės, kad knyga yra aktuali, pamokanti, įspėjanti, jog savo valstybę turime saugoti, puoselėti, kad nepasikartotų istorinės tragedijos. Šiandien daug diskutuojama apie tremties pamokas, aiškinamos ir net keistokai kartais interpretuojamos ekonominių, politinių tremtinių sąvokos, kalbama ne tik apie fizinę tremtį į Sibirą ar Ameriką. Atsiranda ir vis daugiau naujų Sibiro patirties trajektorijų – tik dabar pradedama aktualizuoti dvasinė tremtis, kai žmonės nebuvo ištremti, bet slėpėsi, žuvo miškuose, partizanavo, gyveno svetimomis pavardėmis. Ta dvasinė rezistencija kartais buvo ne lengvesnė nei fizinė.
– Grįžkime prie Aleksandro Pupinio knygos. Papasakokite apie autorių.
– Aleksandras Pupinis gimė Gataučių kaime, Linkuvos valsčiuje, gausioje ūkininkų Juozo ir Emilijos Pupinių šeimoje. Beje, tėvas J. Pupinis buvo aktyvus Linkuvos žemės ūkio kooperatyvo narys, gerbiamas ir orus žmogus, to mokęs savo vaikus. Baigęs pradinę mokyklą Gataučiuose, Aleksandras įstojo į Linkuvos gimnaziją. Mokslus sutrikdė Lietuvos okupacija 1940 metais. 1941 metais, besibaigiant abitūros egzaminams, prasidėjo trėmimai, buvo išvežti gimnazijos mokytojai ir kai kurie klasės draugai.
A. Pupinis įstojo studijuoti į Vytauto Didžiojo universiteto Technikos fakultetą, tačiau 1943 m., uždarius universitetą, mokslas nutrūko. Sugrįžęs į Linkuvą, dirbo valsčiaus raštinėje. Tada jis susidomėjo archyvine medžiaga, pradėjo rinkti informaciją giminės genealoginiam medžiui sudaryti.
Deja, viskas nutrūko sugrįžus sovietinei armijai. 1949 m. balandžio mėnesį buvo suimtas. Nuo tada prasidėjo lagerio Vorkutoje ir tremties Krasnojarsko krašte universitetai. Nepalūžti padėjo gilus tikėjimas ir malda, artimųjų laiškai ir siuntiniai. Į Lietuvą A. Pupinis grįžo 1957 metais. Iki pat mirties 2006 m. gyveno Joniškyje. Čia ir palaidotas.
– Kuo ši knyga išsiskiria iš gausios tremties literatūros bibliotekos?
– Ši knyga išsiskiria iš kitų Sibiro epopėjos leidinių tuo, kad ji nėra slegianti, čia neakcentuojami Sibiro tremties baisumai. Autorius, būdamas nors ir nestiprios sveikatos, bet labai religingas, tikintis Dievo pagalba, savo prisiminimuose labiau akcentuoja ne žiaurumus, bet savo asmeninę poziciją, nuostatą ir pavyzdį, kaip žmogus tokiomis sunkiomis aplinkybėmis privalo išlikti nenužmogėjęs, pakantus kitiems.
Autorius stebi jį supantį gyvenimą, įvairiausių tautybių žmonių charakterius, tų žmonių požiūrį į religiją, kitatikius. Įdomus faktas, kad inteligentiškas, religingas lietuvis kalinys paveikė net kriminalinius nusikaltėlius, užkietėjusius vagis, kalėjimo „autoritetus“, kurie jo ne tik nelietė, bet savotiškai gerbė. Čia minėtina ir A. Pupinio drąsa nebijoti ramiai aiškinti nusikaltėliams Dievo skelbiamas tiesas. Tą ypač vertino ir lagerio gydytojai (dažniausiai į Sibirą irgi nutremti), aptarnaujantis personalas.
Tiesa, būtina akcentuoti, kad A. Pupinis į Sibirą pateko ne su pirmaisiais baisiaisiais trėmimais, bet 1949 metais, kai situacija Sovietų Sąjungoje po truputį keitėsi. Dar kardinaliau ji pasikeitė 1953 m., po Stalino mirties. A. Pupiniui buvo sumažinta lagerio bausmė, jis buvo ištremtas į Krasnojarsko kraštą, kur tremtyje gyveno tėvas ir sesuo. Jau kelionėje, jausdamasis laisvesnis, ėmėsi aprašinėti stotis, žmones, kelionės vaizdus.
Nuvežtas į tremties vietą gavo darbą miškų ūkyje buhalteriu-revizoriumi. Taip turėjo galimybę sutikti daugiau lietuvių, bendrauti. Gavęs fotoaparatą, ėmėsi fotografuoti apylinkes ir žmones, fiksuoti patirtus įspūdžius prisiminimų dienoraštyje. Iki grįžimo į Lietuvą, 1957 metais, prirašė ne vieną sąsiuvinį.
Dauguma knygoje spausdinamų nuotraukų darytos autoriaus. Jose atsispindi dar vienas dalykas – kad ir kur, kokiomis sunkiomis sąlygomis lietuviai gyventų, jie visada sugeba išlikti, prisitaikyti prie aplinkos, o nuotraukos rodo, kad ir tremtyje lietuviai draugavo, kėlė vestuves, pagal galimybes atsisveikindavo ir su kryžiumi palydėdavo į paskutinę kelionę žemėje.
– Ar A. Pupinis lageryje dėl savo aktyvios pozicijos, principų laikymosi, religinių pažiūrų tvirtumo nesusidūrė su saugumo agentais Sibire, nebuvo persekiojamas jau sugrįžęs į Lietuvą?
– Nėra abejonės, kad A. Pupiniui dažnai teko aiškintis saugumiečiams ir Sibire, ir vėliau, jau Joniškyje. Sibire jis aiškinosi dėl Lietuvoje likusių giminių, dėl brolio, kuris buvo pabėgęs ir sugrąžintas į Sibirą. Ypač daug jis būdavo „kalbinamas“ dėl brolio Vincento, kuris, pasitraukęs po karo į Vakarus, tapo kunigu jėzuitu, darbavosi misijose Brazilijoje, ilgai dirbo Vatikane prie Šventojo Sosto.
Saugumiečius Vincentas Pupinis domino dėl to, kad Vatikane jis kuravo Rusijos stačiatikių reikalus, dirbo popiežiškoje rusų kolegijoje, 1980-1988 vadovavo Vatikano radijo rusų skyriui. Saugumo agentai dar Sibire bandė prikalbinti A. Pupinį, kad brolis sugrįžtų gyventi į Lietuvą. Tuose kvotimuose Aleksandras turėjo būti atidus, kad nepakenktų sau ir Lietuvoje likusiems giminėms. Beje, Vatikane Aleksandro brolis Vincentas dažnai matėsi su popiežiumi Jonu Pauliumi II, 1993-iaisiais, paskutiniaisiais gyvenimo metais, tiesiogiai padėjo rengtis popiežiaus kelionei į Lietuvą.
Saugumas ypač akylai stebėjo A. Pupinio gyvenimą Sibire, nes ir ten, ypač po 1953–iųjų metų, jis sugebėdavo telkti lietuvius, bandė Krasnojarsko krašte, Maganske, burti lietuvių religinę bendruomenę, statyti bažnyčią. Tais reikalais jis daug bendravo su labai išsilavinusiu, daug kalbų mokėjusiu kunigu Gustu, vėliau netikėtai mirusiu...
– Koks likimas autoriaus laukė grįžus iš Sibiro?
– Grįžęs, Lietuvoje A. Pupinis iš pradžių dirbo buhalteriu Pagėgių rajono Vilkyškių, vėliau Kelmės rajono Paežerių tarybiniame ūkyje. Nuo 1968 m. apsigyveno Joniškyje. Rūpinosi buitimi, statė namą, užaugino du sūnus – Saulių ir Justą. Labai nuoširdžiai ir jautriai bendravo su tėvais, broliais ir seserimis, galiausiai grįžusiais į tėvynę, susirašinėjo su pasaulyje išsibarsčiusiais artimaisiais, ypač Vatikane dirbusiu broliu, kunigu jėzuitu Vincentu.
Joniškyje įsijungė į bažnyčios komiteto veiklą, o prasidėjus Atgimimo sąjūdžiui, kol leido sveikata, dirbo Tremtinių ir politinių kalinių sąjungoje. Daug vyresnio amžiaus joniškiečių A. Pupinį prisimena ir kaip kruopštų gėlininką.
Kalbino Vytautas VENTA
Autoriaus asmeninio albumo nuotr.
Aleksandras Pupinis. Gyvenimo mokykloje. Sibiro pamokos ir patirtys. – Šiauliai: S. Tumėno leidykla „Šiaurės Lietuva“, 2016. – 288 p.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
TIKSLAS: Knygos leidėjas docentas daktaras Stasys Tumėnas sako, kad tai dar vienas leidyklos bandymas priminti dabarties žmonėms, jaunimui, kokios dvasiškai stiprios asmenybės gyveno mūsų krašte.
Aleksandras Pupinis.
Sibiro pievose. Iš kairės: Feliksas Zaleckis, Juzė Pupinytė-Zaleckienė, Juozas Pupinis, Aleksandras Pupinis. 1953 m. rugpjūtis.
Aleksandras Pupinis – gimnazistas. Linkuva. 1940 m.
Krasnojarsko krašte, Sovetsko r. Urmano kaime. Iš kairės: Gasparas Pupinis, Feliksas Zaleckis, Aloyzas Pupinis. 1956 m. balandis