Naujausios
Šiemet Joniškio evangelikų liuteronų bendruomenė, tiek daug prisidėjusi prie mūsų krašto ūkio augimo, kultūros, švietimo, Lietuvai užauginusi tiek daug nusipelniusių žmonių, mini Bažnyčios įkūrimo 190-ąsias metines. Ta proga Žiemgalos-Aukštaičių kultūros draugijos Joniškio skyrius su istoriku, humanitarinių mokslų daktaru Ernestu Vasiliausku surengė akademinę popietę su paskaita ir net „LRT Plius“ televizijos laidos „Kelias. Ekspedicija liuteronų istorijos pėdsakais“ V dalies dokumentine apybraiža (pirmoji dalis rodyta praėjusio sekmadienio ryte, kita dalis – ateinantį sekmadienį, 8 val.) bei Jono Avyžiaus viešosios bibliotekos Informacijos ir kraštotyros skyriaus vedėjos Vijoletos Kuprevičienės surengta paroda iš Joniškio liuteronų gyvenimo ir net pačios bendruomenės narių surengtomis vaišėmis, tarp kurių puikavosi praėjusiai Martino dienai paminėti kepta žąsis ir tautine latvių simbolika puoštas tortas.
Latvių Bažnyčia – Latvių gatvėje
Joniškyje reguliarios evangelikų liuteronų pamaldos vyko nuo 1829-ųjų. Parapija augo, tad atsirado poreikis ir savo maldos namus turėti. Turint tokius dosnius rėmėjus iš Daunoravos ir Jurdaičių, 1848 metais Joniškio latvių bažnyčia pastatyta vietoje, iki kurios 1861 m. Daunoravos dvaro savininko lėšomis nutiesta nauja gatvė (dabar žinoma Latvių vardu), pastatyta per pusmetį. Mažai išlikę vaizdinės medžiagos, kaip ji atrodė. Tačiau iš išlikusių nuotraukų matyti, kad bažnyčios vidaus grindys buvo iš raudonų plytų, o altorių puošė von Franckų giminės palikuonės iš Daunoravos tapytas paveikslas, altorius buvęs aptaisytas paauksuotais papuošimais...
1949 metų rugsėjį čia vyko paskutinės pamaldos. Sovietų valdžiai neva kažkas pašnibždėjęs, kad parapija maža, vos 7–9 žmonės, pamaldos vyksta retai, todėl pastatą nusavina. O tuo metu vyskupo pareigas ėjęs Erikas Leijeris iš Žeimelio iškviestas į Joniškio apskrities vykdomąjį komitetą. Jis piktinosi tokiomis melagingomis pranešėjo žiniomis: teigė, kad pamaldos vyksta reguliariai, susirenka iki 250 tikinčiųjų ir reikalavo Bažnyčią grąžinti. Priešingu atveju pagrasino rašysiąs laišką pačiam J. Stalinui. Tačiau po savaitės Bažnyčioje sovietų valdžia supylė grūdus, pavertė sandėliu. Ir vyskupas 1949 m. spalio 14-ąją laišką J. Stalinui vis tik parašė, tik jis adresato nepasiekė. Persiųstas religinių reikalų tarybai, iš kur atėjo atsakymas grąžinti Bažnyčią tikintiesiems. Už tą laišką Stalinui pačiam vyskupui E. Leijeriui nedovanota – tų pačių metų gruodžio 30-ąją jis suimtas ir nuteisiamas 10 m. lagerio. Į Lietuvą jam grįžti nebuvo lemta. Atkovotoje Joniškio evangelikų liuteronų bažnyčioje pamaldos vyko dar iki 1953-ųjų, kol galiausiai antrąkart ji buvo iš tikinčiųjų atimta, planuojant čia įrengti sporto salę, bet įrengė grūdų malūną.
– Buvau gal penkerių metukų. Tėvų namuose nebuvo. Tik atsidarė durys ir sugriuvo sovietiniai jaunuoliai. Jie tuoj pat pareikalavo Bažnyčios raktų. Tėvelis buvo zakristijonas, Bažnyčia rūpinosi ir, aišku, raktus turėjo. Atėjūnams juos atidaviau iš baimės. O jie nuėję į Bažnyčią siautėjo – suskaldė altorių, supjaustė paveikslą, išdaužė žvakides... Siaubas, toks vandalizmas, kokio niekada nebuvau mačiusi. Tėvelis po to parsinešęs tą gražųjį Šv. Petro paveikslą suklijavo, pastatydavo, kai mūsų namuose po to buvo rengiamos pamaldos, – pasakoja Bažnyčios sunaikinimo istoriją menanti Olga Gatulienė.
Šių dienų tradicijų nešėjai
Olga Gatulienė, buvusio zakristijono Teodoro Rozenbergo duktė, šiandien labai gailisi, kad jos tėtis išėjo per anksti, 1963-aisiais, sulaukęs vos 72-ejų metų amžiaus. Bet dėkoja Aukščiausiajam, kad Jam, aukštos erudicijos ir labai religingam žmogui, neteko savo akimis pamatyti, kaip evangelikų-liuteronų bažnyčia, kurią jis taip puoselėjo ir ja rūpinosi, 1986-aisiais buvo sulyginta su žeme – ant jos kapo sovietų valdžia pastatė laidojimo namus.
– Mano tėtis buvo kilęs nuo Vaškų (Pasvalio r.). Iš kur atkeliavo jo tėvai, seneliai, dar aiškinasi sūnus Artūras. Geneologinio medžio dar taip ir neatkūrėme, bet lyg tai yra duomenų, kad turime vokiečių kraujo, net minima grafų kilmė. Taip, tėtis mokėjo vokiškų dainų, kaip gražiai dainuodavo, atrodo, iki šiol girdžiu... – susigraudina Olga.
Kai 1953 metais sovietų valdžia galutinai uždarė evangelikų liuteronų bažnyčią Joniškyje, parapijiečiai melstis važiuodavo į Žeimelį, Alkiškius, tačiau dažniausiai rinkdavosi būtent ištikimojo Teodoro Rozenbergo, atstojusio jiems kunigą, namuose. Olga mena: tėtis jiems Bibliją skaitydavo, padarydavo alaus, surikiuodavo suolus – troba pilna žmonių. Pasimeldę, pasivaišinę, susitardavo, kada kitą kartą susitiks.
– Sovietų laikotarpis tiek žmonėms buvo įvaręs baimės, kad net aš pati, mieste pamačiusi kunigą Rauskinį, tik pasilabindavau, bijodavau, kad kas nepamatytų, neįskųstų, kad iš darbo neišmestų... O štai mokytojas J. Dundulis, kviesdamas mane prie lentos, mano pavardę vokiškai nemokantiems klasės draugams išversdavo, sakydavo „Rožių kalnas“ ateina... Būdavau tarsi pamaloninta... – mena O. Gatulienė.
Zelmos Krupelienės, į Joniškį atvykusios pagal paskyrimą, visa giminė guli Alkiškių kapinėse. Sesuo Zilvija patikslina: 14 kapaviečių ilsisi 33 jų giminės atstovai. Jos – jau trečia iš Latvijos į Biliūniškes (Akmenės r.) atsikėlusios jaunos Jono ir Grietos Miliūnų šeimos karta.
– Realiai neradome šaknų. Spėjam, kad nuo Bauskės. Žinom, kad susidėjo mantą, prie uorės prisirišo gyvulius ir taip atėjo. Galvojam, kad čia jiems pavyko nusipirkti parceliuotų dvarų žemės. Mūsų mama jau gimė ir augo Biliūniškėse. Seneliai trimis kalbomis kalbėjo ir liuteroniškai vaikus auklėjo. Tėčio Jokūbo Zentelio šaknys – Šiaulių rajone, čia ir atitekėjo mama, čia ir mes visi gimėm, užaugom, iš čia į žmones išėjom, – pasakoja Zilvija, matematikos mokytoja, vadovaujanti lėlių teatrui, vienintelė iš šešių šeimoje savo antrąją pusę suradusi tarp tos pačios konfesijos jaunuolių. Su vyru Imantu savo vaikus irgi ta pačia tradicija užaugino. Abi seserys Zelma ir Zilvija didžiuojasi, kad ir jųdviejų vaikai tomis pačiomis protėvių pėdomis seka ir su tėvais telefonu nesigėdi kalbėtis latviškai...
Evangelikų liuteronų bendruomenės pirmininkės Laimos Norvaišienės proseneliai ilsisi Žagarės liuteronų kapinaitėse. Seneliai, gyvenę tai Vaškuose (Pasvalio r.), tai Mergiūnuose (Joniškio r.), galiausiai ištremti ir liko amžino įšalo žemėje. Laimos mama ištekėjo už tautiečio tos pačios konfesijos Roberto, tačiau kai kurie jų vaikai, tarp jų ir Laima, jau sukūrė mišrias šeimas. Tačiau nuo latviškos šnektos, kai būrin susirenka broliai ir sesės su šeimomis, net lempos ir šiandien gęsta…